РЕФОРМА ЦЕРКОВНОГО КАЛЕНДАРЯ ЯК МАРКЕР ТРАНСФОРМАЦІЇ ПРАВОСЛАВНОГО СЕГМЕНТА РЕЛІГІЙНОГО ПОЛЯ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.2

Ключові слова:

УПЦ, новоюліанський календар, Україна, православ’я, церква, суспільство, релігійний капітал, символічне насильство

Анотація

Статтю присвячено дослідженню специфіки конструювання системи смислових координат за допомогою символічного потенціалу соціокультурних практик. Актуальною науковою проблемою є осмислення впливу практик символічного насильства на розвиток релігійної сфери. У цьому контексті особливий інтерес становить з’ясування динаміки розвитку українського православ’я на сучасному етапі у зв’язку з переходом Православної церкви України на новоюліанський календар та пов’язаними з цим процесом практиками. Мета статті – проаналізувати календарну реформу ПЦУ як маркера трансформації православного сегмента релігійного поля України. Визначено, шо зміст застосування практик символічного насильства в релігійному полі є суперництвом релігійних інстанцій за монополію на символічний капітал – авторитет, репутацію, статус. Відсутність єдності в православному сегменті українського суспільства зумовлює конкуренцію юрисдикцій за визнання та домінування в конфесійному середовищі та суспільстві загалом. Проявом суперництва за символічний капітал є запровадження ПЦУ нового церковного календаря та пропозиція діалогу з метою досягнення єдності українського православ’я навколо київського престолу на основі Томосу про автокефалію. Суперництво між ПЦУ й УПЦ МП за створення та використання релігійного капіталу супроводжується взаємним запереченням легітимності символічної влади. Опозиційні до ПЦУ релігійні організації УПЦ МП і УПЦ (КП), з одного боку, конкурують між собою, з іншого – відрізняються способами вираження амбіцій щодо ролі в українському православ’ї. Боротьба православних юрисдикцій за суспільне визнання забезпечує плюралізм та конкуренцію в релігійному полі.

Посилання

Більшість українців не підтримує перенесення Різдва на 25 грудня (2021). URL: https://portal.lviv.ua/news/2021/12/23/bilshist-ukraintsiv-ne-pidtrymuie-perenesennia-rizdva-na-25-hrudnia-opytuvannia.

Бойко Д. М. (2019). Речі в інструментарії символічного насильства в постсучасному суспільстві. Дис. …канд. соціол. наук. 22.00.01 – теорія та історія соціології. ХНУ імені В. Н. Каразіна. 223 с.

В Україні значно побільшало прихильників перенесення Різдва на 25 грудня (2022). URL: https://texty.org.ua/fragments/108529/v-ukrayini-znachno-pobilshalo-pryhylnykiv-perenesennya-rizdva-na-25-hrudnya/.

В Україні половина християн позитивно ставиться до переходу на новоюліанський календар (2023). URL: https://life.pravda.com.ua/society/2023/12/21/258437/.

В УПЦ (що в єдності з МП) розкритикували Новоюліанський календар (2023). URL: https://df.news/2023/08/05/v-upts-shcho-v-iednosti-z-mp-rozkrytykuvaly-novoiulianskyj-kalendar/.

Історична реформа календаря ПЦУ набула чинності (2023). URL: https://www.dw.com/uk/nabula-cinnostiistoricna-reforma-kalendara-pcu-so-zminilosa/a-66649134.

Патріарх Філарет назвав «поспішним рішенням» перехід ПЦУ на новий календар (2023). URL: https://radiotrek.rv.ua/articles/patriarh-filaret-nazvav-pospishnim-rishennyam-perehid-pcu-na-noviy-kalendar-foto_318261.html.

Скільки в Україні православних християн: результати опитування (2019). URL: https://24tv.ua/skilki_v_ukrayini_pravoslavnih_hristiyan_rezultati_opituvannya_n1156761.

Чверть українців підтримують перенесення Різдва на 25 грудня (2019). URL: https://www.rbc.ua/ukr/news/chetvert-ukraintsev-podderzhivayut-perenos-1577181594.html.

Boreiko Y., Kulakevych M. (2021). Symbolic violence in social theory of Pierre Bourdieu: Reception in the religious sphere. Софія. № 2. С. 5–8.

Bourdieu P. (1991). Genesis and Structure of the Field of Religion. URL: https://docs.google.com/file/d/0BxEZ9xOtQkn2X1RWZHVTZTdyMUk/edit?resourcekey=0-LpR4AqKdfq-ef8YUT9NF9w.

Bourdieu P. (1989). Symbolic space and symbolic power. Sociological Theory. Vol. 7. Iss. 1. P. 14–25.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-02

Як цитувати

Борейко, Ю. Г., & Федотова, Т. В. (2024). РЕФОРМА ЦЕРКОВНОГО КАЛЕНДАРЯ ЯК МАРКЕР ТРАНСФОРМАЦІЇ ПРАВОСЛАВНОГО СЕГМЕНТА РЕЛІГІЙНОГО ПОЛЯ УКРАЇНИ. Культурологічний альманах, (1), 15–20. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.2

Номер

Розділ

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО