RADICAL MANIFESTATIONS OF SOCIAL PROTEST IN THE SECOND HALF OF THE 18TH CENTURY. IN FOLK MUSICAL CREATIVITY OF UKRAINIANS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.13

Keywords:

Ukrainian folk dums, historical songs, kobzar players, bandura players, serfdom, Haidamak uprisings, national identity

Abstract

The role of Ukrainian folk dums and historical songs in preserving historical memory and reflecting socio-historical events that influenced the formation of national consciousness and identity is highlighted. The purpose of the study is to analyze Ukrainian folk dums and historical songs in order to identify their role in the formation of the social consciousness of Ukrainians. The study emphasizes the importance of kobzars and bandurists in the transmission of historical facts, moral values and cultural heritage through music. It not only documented the life of the common people (lordship, escape, rebellion), but also served as a means of social protest and cultural resistance. Through the analysis of sources and works, the article emphasizes the importance of folk dums and songs in the formation of national ideals, aspirations, and the expression of attitudes toward power and social injustice. Special attention is paid to the analysis of the content and motives of the works, which reflect the deep connection between cultural manifestations and wider social processes, the role of kobzars and bandurists in this process, who acted not only as keepers of history, but also as active participants in social changes. Episodes of heroism and devotion are highlighted, in particular through songs about the Haidamat uprising. The study emphasizes the indispensable role of folk dums and songs in the preservation of national identity, reflecting their importance as a response to historical challenges and changes. It has been proven that folk works served as a means of cultural resistance, expression of popular protest, hopes and aspirations for justice and freedom. The research findings demonstrate that folk dums and songs are indispensable means of preserving national identity, playing a key role in the transmission of historical realities and cultural values across generations.

References

Таланчук, О. (1990). Українські народні думи та історичні пісні. Київ: Веселка. 239 с.

Павлій, П., Родіна, М., Стельмах, М. (1955). Українські народні думи та історичні пісні. Київ: Видавництво Академії наук Української РСР, 660 с.

Скрипник, Г. (2016). Історія української музики: У 7 т. / НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Т. 1. Кн. 1. Київ. 440 с.

Драгоманов, М. (1906). Політико-соціальні думки в нових піснях українського (малоруського) народу // Розвідки М. Драгоманова про українську народну словесність і письменство: У 4 т. / Упоряд. М. Павлик. Львів: Накладом Наук. т-ва імені Т. Шевченка, Т. 3. С. 59-96.

Полехов, С. (2014). Летописная «Повесть о Подолье» [ч.2]. Древняя Русь: Вопросы медиевистики. №2 (56). С. 49-62.

Adelsgruber, Р. Cohen, L. Kuzmany, B. (2011). Getrennt und doch verbunden. Grenzstädte zwischen Österreich und Russland 1772-1918. Wien–Köln–Weimar: Böhlau. 316 s.

Т. Г. Шевченко в документах і матеріалах. (1950). Київ: Державне видавництво політичної літератури УРСР. 314 с.

Коліївщина: 1768-1769 роки у документальній та мемуарній спадщині. (2019). Київ: НАН України ; Ін-т історії України, Том 6/7. 494 с.

Канигін, Ю. (2006). Віхи священної історії. Київ: А.С.К. 416 с.

Букет, Є. (2014). Іван Бондаренко – останній полковник Коліївщини. Історичний нарис. Київ: Видавництво «Стікс». 320 с.

Букет, Є. (2016). Швачка – фенікс українського духу. Київ: Український приорітет. 360 с., іл.

Гуржій, І. (1950). Повстання селян в с. Турбаях (1789-1793). Київ. 435 с.

Грушевський, М. (1912). Ілюстрована історія України, Київ-Львів: Друкарня С. В. Кульженко. 556 c.

Паламарчук, С. (2017). З історії міста Ізмаїла (османська доба). Архіви України. №1 (306). С. 191-207.

Published

2024-05-02

How to Cite

Kryvosheia І. І. (2024). RADICAL MANIFESTATIONS OF SOCIAL PROTEST IN THE SECOND HALF OF THE 18TH CENTURY. IN FOLK MUSICAL CREATIVITY OF UKRAINIANS. Культурологічний альманах, (1), 107–113. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.13

Issue

Section

HISTORY AND ARCHAEOLOGY