ТРАВМА, ДИСКУРС І (НЕ)ДОРОСЛІШАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.33

Ключові слова:

генерація, когорта, ресентимент, сродня гра, травма

Анотація

У статті в контексті опрацювання травми модернізації досліджується проблема генерації як одна з ключових для перехідного суспільства. При цьому відзначається чинник «інерції наративів», який зумовлює редукцію дослідницької уяви. Феномен генерації 1968 р. засвідчує необхідність врахування ефектів артефактичності й апофатичності як sine qua non аналізу проблеми. Вводиться розрізнення «генерація/когорта» для артикуляції принципової різниці між спільнотами, які постають у відповідь на безпрецедентний виклик (як «генерація ковіду»), та тими, які можуть опертися на певні прецеденти. У контексті дослідження звертається увага на зв’язок між образами «країна-підліток» (Маяковський) та «російський хлопчик» (Достоєвський). Констатується, що за умов тінейджерського «бродіння» успішне проходження ініціаційного досвіду виступає негарантованим. У цьому контексті феномен революції за модерної доби інтерпретований як «шанс на дорослішання». За пострадянської доби ключовими в цьому плані постають процеси опанування раніше недоступних практик відкритого суспільства («наздоганяюча» модернізація) та повернення спадщини fin de siècle. Автор вбачає пункт розходження траєкторій українського та російського перехідного суспільства в процесі конструювання травми модернізації, зокрема (не)залученні до цієї процедури стихії ресентименту. У цьому контексті в горизонті цілого модерну акцентується масштаб виклику, який не підлягає редукції. У статті звертається увага на сюжет непочутого попередження. Шедеври красного письменства (Грибоєдова, Тургенєва, Чехова), які складали канон читання російської інтелігенції й основу шкільної програми радянського періоду, описують регулярне відтворення того самого типу «російського хлопчика», не готового дорослішати. Робиться висновок, що нові безпрецедентні виклики, які постали перед Україною й світом у контексті ситуації 24 лютого, можуть стати шансом «сродньої гри», за Сковородою.

Посилання

Карут, К., ред. (2017) Почути травму. Розмови з провідними спеціалістами з теорії та лікування катастрофічних досвідів. Київ: Дух і Літера.

Майдан у книжках. URL: https://maidanmuseum.org/uk/galereya/biblioteka-muzeyu-maydanu.

Мамардашвілі, М. (1990). Інтерв’ю 1990 року. URL: https://www.youtube.com/watch?v=wWigQDK5J8k.

Mannheim, K. (1952) The Problem of Generations. In P. Kecskemeti (Ed.), Essays on the Sociology of Knowledge (pp. 276-320). London: Routledge and Kegan Paul. URL: https://marcuse.faculty.history.ucsb.edu/classes/201/articles/27MannheimGenerations.pdf.

Маринович, М. (2019) Митрополит Андрей Щептицький і принцип «позитивної суми». Львів: Видавництво Старого Лева.

Ортега-і-Гасет, Х. (1994) Тема нашої доби. URL: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=3820.

Поппер, К.Р. (1994). Відкрите суспільство та його вороги. Т. 1–2. Київ: Основи.

Рот, Дж.К., Беренбаум, М., ред. (2001). Поза межами болю. Богослови та філософи про Голокост. Київ: Дух і Літера.

Strauss, William; Howe, Neil (1991). Generations: The History of America's Future, 1584 to 2069 (1 ed.). New York.

Шваліна, Й. (2016). Мовчання говорить. Київ: Дух і Літера.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-02

Як цитувати

Щербенко, Е. В. (2024). ТРАВМА, ДИСКУРС І (НЕ)ДОРОСЛІШАННЯ. Культурологічний альманах, (1), 267–272. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.33