ФОРМУВАННЯ ЦИКЛУ «СЕМИ ВІЛЬНИХ МИСТЕЦТВ» В АНТИЧНІЙ КУЛЬТУРІ: ЗНАННЯ ЯК ІНТЕНЦІЙНИЙ ПРЕДМЕТ

Автор(и)

  • Богдан Володимирович Сковронський Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0001-5413-6630

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.35

Ключові слова:

знання, мислення, мистецтво, наука, образ, знакова модель.

Анотація

У роботі йдеться про те, що знання протягом усієї історії людської цивілізації було нерозривно пов’язане з досвідом. У цьому сенсі пізнати що-небудь – означає не що інше, як набути певного досвіду. Саме набутий досвід фіксується у свідомості людини як знання про певний предмет. Закріплення досвіду, як випливає зі сказаного, є ключовим чинником у формуванні знання як специфічної форми людської свідомості. Останнє є також передумовою іншої важливої функції, яка є ключовою як для збереження знання, так і для функціонування його у суспільстві – передавання знання. У цьому сенсі чим більшою мірою формувалося передавання знання інформаційним шляхом, тобто не в результаті власної практичної діяльності суб’єкта, а через знакові моделі, що існують у вигляді концептів, тим більшою мірою відбувалося об’єктивування діяльнісних моментів, представлення їх як інтерсуб’єктивних і, відповідно, доступних для осягнення через навчання. Проте процес пізнання відбувається як певний цикл, у якому зовнішня інформація (об’єктивне знання) виконує функцію моделі, що проходить низку відтворень у свідомості суб’єкта, що передбачає застосування нарівні з інтелігібельними також чуттєво-образних форм мислення (таких як уява). У цьому сенсі лише через індивідуальне відтворення в уяві може відбутися феномен розуміння знакової моделі знання, що полягає більшою мірою в самоусвідомленні. Для того щоб зрозуміти трансльований досвід, індивід повинен представити його як власний, чим відтворити знакову модель у своїй уяві, до якої він апелює в інтенційній спрямованості до пізнаваного предмета. Сказане у вищеописаному контексті можна продемонструвати на прикладі формування циклу «Семи вільних мистецтв», що відбувалося в межах філософських напрямів платонізму (у культурі античності, починаючи з постплатонівського періоду і завершуючи періодом життя та творчості Августина).

Посилання

Collingwood R.G. (2014). The Principles of Art. Mansfield Centre, CT: Martino Publishing. 347 p.

Ділі Джон. (2000). Основи семіотики / пер. з англ. А. Карась. Львів : Арсенал. 232 с.

Eisenstein Maurice. (1999). Phenomenology of civilization: reason as a regulative principle in Collingwood and Husserl. Lahnam, Md. : University Press of America. 196 p.

Гусерль Едмунд. (2021). Ідеї чистої феноменології і феноменологічної філософії / пер. з нім. В. Кебуладзе. Харків : Фоліо. 352 с.

Hadot Ilsetraut. (1984). Arts Liberaux et Philosophie Dans la Pensee Antique. Contribution à l’histoire de l’éducation et de la culture dans l’Antiquité. Paris: Etudes Augustiniennes. 475 p.

Losev A. F. (2013). The History of Classical Aesthetics. Translated by O.V. Bychkov, ed. D.L. Tate. Munich; Berlin; Washington: Verlag Otto Sagner. 600 p.

Polanyi Michael. (1980). Personal Knowledge. Towards А Post-Critical Philosophy. Chicago: The University of Chicago Press. 344 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-16

Як цитувати

Сковронський, Б. В. (2024). ФОРМУВАННЯ ЦИКЛУ «СЕМИ ВІЛЬНИХ МИСТЕЦТВ» В АНТИЧНІЙ КУЛЬТУРІ: ЗНАННЯ ЯК ІНТЕНЦІЙНИЙ ПРЕДМЕТ. Культурологічний альманах, (2), 299–305. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.35