КУЛЬТУРНО-ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ КРИЗИ КЛАСИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ТЛУМАЧЕННІ Г. ГАДАМЕРА
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.21Ключові слова:
античність, класичне мислення, Ф. Ніцше, Платон, Сократ, Г. Гадамер, діалог, культура, філософіяАнотація
Історико-філософські та соціокультурні трансформації цілісності суспільства в контексті антропологічного виміру сучасного глобального світу привертають увагу до кризи класичного мислення. Вивчення онтологічних підвалин цієї кризи нині є актуальним для філософського осмислення світу, що прагне пояснити суб’єктивність, ірраціональність і суперечності людської природи. Це безпосередньо стосується поточних світоглядних проблем, як-от: відчуження, пошук сенсу, криза ідентичності та недовіра до традиційних інституцій знання і моралі тощо. У статті акцентується увага на проблемному полі співвідношення класичної та некласичної парадигм мислення, що суттєво вплинули на формування сучасного світогляду. Протиставлення класичного, некласичного, постмодерного світоглядів на зламі епох призводить до світоглядних криз, що породжують суспільно-політичні та культурно-філософські протистояння. Філософська герменевтика порушує питання про те, як можливий філософський і культурний діалог епох нині? Адже культурний і філософський спадок минулого завжди є полем інтерпретації, від якості якої, а також релевантності перекладу того чи іншого твору, залежить майбутнє наступних поколінь, культура та мислення яких ґрунтуються на тих акцентах і горизонтах, які формує філософія. Сучасна герменевтика спирається на різні парадигми мислення, світобачення різних епох, дослідження яких робить можливим діалог теперішнього та минулого. У статті розглядається приклад герменевтичного досвіду Г. Гадамера в контексті дослідження особливостей критики Фрідріхом Ніцше класиків античної філософії – Сократа і Платона. Ф. Ніцше не схвалював моральних настанов Сократа, які він розцінював як такі, що заперечують життєву енергію й інстинкти. Сократівська ідея підпорядкування бажань і пристрастей контролю розуму суперечила світосприйняттю Ф. Ніцше, який цінував силу волі, інстинктивну радість життя і свободу від моральних обмежень. Сократівську мораль, з її прагненням до «чеснотливого» життя через розум, Ф. Ніцше вважав пригніченням справжньої життєвої сили людини. Ф. Ніцше, відкидаючи ідеї об’єктивної моралі й етичного раціоналізму, закликав до «переоцінки всіх цінностей», що стало підґрунтям для філософського релятивізму та моральної суб’єктивності. Відмова від об’єктивних критеріїв добра і зла створила нову парадигму, яка призвела до кризи ідентичності, втрати стабільних моральних орієнтирів, що призводить до зниження рівня суспільної довіри, розриву соціальних зв’язків і зростання егоїзму, що стає серйозною загрозою для сталого розвитку суспільства. Європейський феномен Ф. Ніцше суттєво вплинув на формування філософського світогляду Г. Гадамера. Ніцшеанська критика платонізму і християнства лягла в основу формування некласичного мислення та суттєво вплинула на філософські течії ХХ століття, зокрема й на фундатора фундаментальної онтології М. Гайдеггера та його учня, засновника філософської герменевтики Г. Гадамера.
Посилання
Бичко, І. (2005). Ф. Ніцше: онтологія нелінійності, Філософсько-антропологічні студії 2005. Філософія Ф. Ніцше і сучасність (До 160-річчя від дня народження), 39–69.
Лях, В. (2005). Двовимірність людського існування у філософії Ніцше та її інтерпретація в сучасних антропологічних концепціях, Філософсько-антропологічні студії 2005. Філософія Ф. Ніцше і сучасність (До 160-річчя від дня народження), 17–39.
Табачковський, В. (2005). Ф. Ніцше: «Неевклідова рефлексивність», Філософсько-антропологічні студії 2005. Філософія Ф. Ніцше і сучасність (До 160-річчя від дня народження), 3–17.
Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press.
Davey, N. (2006). Unquiet Understanding: Gadamer’s Philosophical Hermeneutics. Albany: State University of New York Press.
Dostal, R. (2022). Gadamer’s hermeneutics: between phenomenology and dialectic. Evanston: Northwestern University Press.
Gadamer, H.G. (1976). Philosophie und Hermeneutik. In Philosophes critiques d’eux-mêmes. Philosophers on their own work. Philosophische Selbstbetrachtungen. Andre Mercier, Maja Svilar (Textes aux soins de). (Vol 2. S. 33–67). Bern, Frankfurt / M. und München: Herbert Lang.
Gadamer, H.G. (1991). Plato’s dialectical ethics: phenomenological interpretations relating to the Philebus. New Haven: Yale University Press. (Original work published 1931).
Gadamer, H.G. (1965). Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. 2 Auflage. Tübingen: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck).
Grondin, J. (2003). The Philosophy of Gadamer. (K. Plant, Trans.). Chesham: Acumen. (Original work published 1999).
Jaspers, K. (1961). Nietzsche and Christianity. Ashton: Henry Regnery Company.
Löwith, К. (1964). From Hegel to Nietzsche: the revolution in nineteenth-century thought. (D. Green. Trans.). New York: Сolumbia University Press. (Original work published 1941).
Nietzsche, F. (1988). Die Geburt der Tragödie. In F. Nietzsche, Sämtliche Werke Kritische Studienausgabe in 15 Einzelbänden KSA (Bd. 1, S. 9–156). München: Deutscher Taschenbuch Verlag.
Nietzsche, F. (1988). Götzen-Dämmerung. In F. Nietzsche, Sämtliche Werke Kritische Studienausgabe in 15 Einzelbänden KSA (Bd. 6, S. 55–164). München: Deutscher Taschenbuch Verlag de Gruyter.
Palmer, R. (1969). Interpretation Theory in Schleiermacher, Dilthey, Heidegger, and Gadamer. Evanston: Northwestern University Press.
Vattimo, G. (1988). The end of Modernity: Nihilism and Hermeneutics in Post-modern Culture (J. Snyder Trans.). Cambridge: Polity Press. (Original work published 1985).
Scheler, M. (1994). Ressentiment. Milwaukee: Marquette University Press.
Socal, A., & Bricmont, J. (2003). Intellectual Impostures: Postmodern Intellectuals Abuse of Science. London: Profile Books. (Original work published 1997).
Young, J. (2006). Nietzsche’s Philosophy of Religion. Cambridge: Cambridge University Press.