МОДИФІКАЦІЯ ОБРАЗУ ЖІНКИ-ВОЇТЕЛЬКИ У ВІЗУАЛЬНІЙ КУЛЬТУРІ УКРАЇНИ В ПЕРІОД РОСІЙСЬКОГО ВТОРГНЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.34

Ключові слова:

ґендер, візуальна культура, образ, жінка-воїтелька, архетип, російсько-українська війна, художня культура, образотворче мистецтво, стереотип

Анотація

У статті розглянуто соціокультурний вимір репрезентації образу жінки-воїтельки у візуальній культурі періоду воєнного вторгнення на території України. Проаналізовано візуальний образ, який зумовлений подіями воєнної агресії. Досліджено варіації образу жінки-воїтельки на прикладі робіт українських художників Андрія Єрмоленка, Анастасії Гайдаєнко, Наталії Лещенко, Андрія Мороза, Святослава Пащука. Зазначено, що поліаспектність проблематики дослідження потребує залучення міждисциплінарного методологічного інструментарію. Реалізація культурологічного підходу здійснена шляхом залучення історичного, семіотичного, герменевтичного та структурно-семантичного методів. Візуальний образ розглянуто як синтезований із соціально-політичних і мистецьких рецепцій і що спроможний впливати на формування сучасних форм культури, які популяризуються внаслідок соціально-політичних подій. Наголошено на тому, що за допомогою візуального конструюються стереотипи, моделі поведінки, маскулінні та фемінні ознаки ґендерних ролей. Виявлено, що образ діви-воїтельки є приналежним до світового культурного контексту й актуалізований в Україні російською воєнною агресією, зумовлений героїзацією жінок-військових, волонтерок, громадських активісток. Установлено, що образний ряд простежується із 2014 року та відображає початок змін у статусі жінки, що пояснюється нестачею чоловіків у тилу та правом жінок перебувати на фронті. Наголошено на тому, що процес зміни ґендерних ролей в українському суспільстві перебуває на початковому етапі, що відображено у двох суперечливих тенденціях – сексуалізації й андрогінізації образу діви-воїтельки. Визначено, що бойові дії на території України посилили андрогінне в жіночих зображеннях через існування в українському суспільстві стереотипного ототожнення війни із чоловічою діяльністю. Показано, що характерними рисами в зображеннях жінок-воїтельок є сила, відважність і ненависть до ворога. Водночас акцентовано на сексуалізації та вульгаризації жіночності, що зумовлено пережитками патріархальності в українському суспільстві й актуалізацією андроцентричного в медіа через бойові дії.

Посилання

Брюховецька, О. (2018). Візуальний поворот у культурі і культурології. М. Собуцький, Д. Король, Ю. Джулай (Ред.). Культурологія: Могилянська школа. (с. 130–165). Київ: видавець Олег Філюк.

Зубавіна, І. (2022). Актуалізація архетипу діви-воїтельки в кінематографі України початку ХХІ ст. Сучасне мистецтво, № 18, С. 19–26.

Кісь, О. (2015). Жіночі обличчя війни: ключові теми і підходи у західній феміністичній історіографії. Жінки Центральної та Східної Європи у Другій світовій війні: ґендерна специфіка досвіду в часи екстремального насильства. (с. 15–39). Київ: Арт-книга.

Мартинюк, О. (2022). Сади толерантності: війна на Донбасі очима українських художниць. East/West: Journal of Ukrainian Studies. URL: https://ewjus.com/index.php/ewjus/article/download/631/404/1721.

Олійник, В. (2023). Трансформація жіночого образу в українській ілюстрації від радянських часів до сьогодення. Дизайн візуальних комунікацій. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. № 6, С. 266–278. URL: https://www.researchgate.net/publication/376368844_Transformation_of_the_Female_Image_in_Ukrainian_Illustration_from_Soviet_Times_to_the_Present/fulltext/6574601aea5f7f0205581bc5/Transformation-of-the-Female-Image-in-Ukrainian-Illustration-from-Soviet-Times-to-the-Present.pdf.

Павлова, О. (2015). Візуальна культура та повсякденність доби постмодерну. Культура і сучасність, 2, 30–35.

Хромейчук, О. (2023). Мілітаризм та фемінізм, або як вписувати військовослужбовиць в історію війни. Жіночі виміри минулого: уявлення досвіди репрезентації. (с. 420–430). Львів: Видання Центру міської історії Центрально-Східної Європи.

Чміль, Г. Людина – екран: візуальна антропологія (пост)сучасності: монографія. Київ: Інститут культурології НАМ України, 2020. 256 с.

Художник малює українських спокусливих захисниць (2015). Вилучено з https://life.pravda.com.ua/culture/2015/06/19/195861/.

Zhurzhenko, T. (2001). Free market ideology and new women’s identities in post-socialist Ukraine. European Journal of Women’s Studies. URL: https://www.academia.edu/download/31134428/10_EJWS.pdf

Mirzoeff, N. (2009). An introduction to Visual Culture. London and New York: Routledge.

Mendes, K. Carter, C. (2008). Feminist and Gender Media Studies: A Critical Overview. Sociology Compass.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Авершина, А. О. (2024). МОДИФІКАЦІЯ ОБРАЗУ ЖІНКИ-ВОЇТЕЛЬКИ У ВІЗУАЛЬНІЙ КУЛЬТУРІ УКРАЇНИ В ПЕРІОД РОСІЙСЬКОГО ВТОРГНЕННЯ. Культурологічний альманах, (4), 293–298. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.34

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ