ІГРОВЕ КІНО ПРО РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКУ ВІЙНУ (2014–2024 РОКИ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.38

Ключові слова:

ігрове кіно, фільм, російсько-українська війна, екранний герой

Анотація

Стаття присвячена виявленню на підставі дослідження українських фільмів 2014–2024 років особливостей українського ігрового кіно в умовах російсько-української війни. Акцентовано, що українське ігрове кіно про російсько-українську війну стало життєво важливим засобом для просування патріотичних почуттів, водночас, завдяки своїй різноманітній і емоційно глибокій тематиці, дарує глядачам насолоду та викликає почуття ідентичності з нацією. Українське ігрове кіно розглянуто не лише як мистецькі твори, а й культурні місії, які використовують індивідуальні та колективні наративи для створення нових проявів патріотизму. Констатовано, що проблематику українського ігрового кіно досліджували науковці різних галузей, зокрема, мистецтвознавці, культурологи, історики й інші, проте лише незначна кількість наукових публікацій присвячена окремим аспектам кіномистецтва періоду російсько-української війни. Охарактеризовано фільми українського кінематографу, відзняті протягом 2014–2024-х років, – різні за жанром, сюжетом, представлені на кінофестивалях різного рівня. Серед виявлених особливостей українського ігрового кіно означеного періоду такі: більшість фільмів засновані на реальних подіях, для них характерна правдивість відтворення дійсності; деякі стрічки близькі до документальних; тенденція героїзації сучасників тощо. Підсумовано, що ігровим кінофільмам, у яких переважає ідеологічна тематика, притаманна специфічна художня місія – їхньою основою є відтворення духу патріотизму, вплетеного в несподівані повороти в розгортанні сюжету, які пронизують долі та рішення кожного героя. Окрім того, такі кінотвори, тематика яких стає дедалі більше пов’язана з реальним життям, – це не просто повчальна оповідь, а зображення патріотизму за допомогою переконливих історій і дій персонажів, що допомагає глядачам зрозуміти поточні події та висвітлює майбутні прагнення.

Посилання

Ахтем Сеітаблаєв: ««Кіборги» – це фільм про мир, який створюється під час війни» (2017, 3 жовтня). ТСН. https://tsn.ua/ukrayina/ahtem-seitablayev-kiborgi-ce-film-pro-mir-yakiy-stvoryuyetsya-pid-chas-viyni-1003815.html.

Балашова, О. (2024, 20 вересня). Як війну зображають у кіно й літературі. Ukrainer. https://www.ukrainer.net/viyna-kino-literatura/.

Воронік, Д. (2018). Конструювання образу героя в українському кіно періоду незалежності. Мистецтвознавчі записки, 34, 71–78.

Голіченко, Ю. (2021). Правда в кіно: реалістичність образу сучасного українського історичного кіногероя. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, 29, 51–58.

Горлач, П. (2022, 28 червня). В Україні знімають перше повнометражне ігрове кіно від початку війни. Суспільне. Культура. https://suspilne.media/culture/254993-v-ukraini-znimaut-perse-povnometrazne-igrove-kino-vid-pocatku-vijni/.

Демура, А. (2024). Кіно травмуючої дійсності: між репрезентацією та досвідом. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, 34, 106–113.

Друзюк, Я. (2020, 23 жовтня). Чому «Атлантида» – головний український фільм року. Віледж. https://www.village.com.ua/village/culture/movies/303355-chomu-atlantida-golovniy-ukrayinskiy-film-roku-velikaistoriya-pro-film-valentina-vasyanovicha.

Журавльова, Т. (2023). Українське екранне мистецтво початку ХХІ ст. у процесі національної ідентифікації. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, 32, 93–100.

Кабацій, М. (2023, 24 березня). Міф про богоборця на фоні Маланки. Фільм «Памфір» нарешті вийшов у кінопрокат. Українська правда. https://life.pravda.com.ua/culture/2023/03/24/253501/.

Кіно ігрове. Велика українська енциклопедія : ел. версія. https://vue.gov.ua/Кіно_ігрове.

Магалецька, О. (2024). Кіно й ідеологія. Не партійна, а суспільна. Кіно-Театр, 5. https://ktm.ukma.edu.ua/index.php/ktm/article/view/598.

Малишенко, А. (2022, 13 грудня). 2022 рік – один із найкращих для українського кіно. Але чи побачимо ми нові фільми у 2023-му? Віледж. https://www.village.com.ua/village/culture/culture-2022/333879-2022-rik-odin-iznaykraschih-dlya-ukrayinskogo-kino-ale-chi-pobachimo-mi-novi-filmi-u-2023-mu.

Мистецтво під час війни: розвиток українського кіно (2023, 31 жовтня). Дивись info. https://dyvys.info/2023/10/31/rozvytok-ukrayinskogo-kino/.

Підгора-Гвяздовський, Я. (2024, 6 липня). Попри війну: які фільми знімаються в Україні. Sestry. https://www.sestry.eu/statti/popri-viynu-yaki-filmi-znimayutsya-v-ukrayini.

Пономаренко, О. (2024). Екранний герой як камертон культурної орієнтації сучасного суспільства. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, 34, 160–165.

Попіль, Д. (2019, 21 травня). «Позивний Бандерас» – український блокбастер. Наше слово. https://nasze-slowo.pl/pozivnij-banderas-ukra-nskij-blokbaster/.

Семенова, О. (2021). Вітчизняний кінематограф як протидія інформаційній агресії Російської Федерації (на прикладі історико-патріотичного кіно). Українознавство, 2 (79), 30–49.

Смерека, Є. (2022, 31 жовтня). 9 знакових фільмів про російсько-українську війну. Mind. https://mind.ua/publications/20248901-9-znakovih-filmiv-pro-rosijsko-ukrayinsku-vijnu.

Смерека, Є. (2024, 10 серпня). Українські фільми про війну, які ви ще не бачили. Mind. https://mind.ua/publications/20277425-ukrayinski-filmi-pro-vijnu-yaki-vi-shche-ne-bachili.

Українське кіно – потужний інструмент в інформаційній війні: Артем Колюбаєв про значення кіноіндустрії під час воєнного стану (2024, 2 вересня). УНТ. https://unt.ua/news-suspilstvo-culture/133749-ukra-ns-ke-k-no---potuzhniy-nstrument-v-nformac-yn-y-v-yn-artem-kolyuba-v-pro-znachennya-k-no-ndustr-p-d-chas-vo-nnogo-stanu.html.

Українське кіно після Перемоги – перспективи розвитку (2023, 4 липня). Укрінформ. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3731351-ukrainske-kino-pisla-peremogi-perspektivi-rozvitku.html.

Bezruchko, O., & Stepanenko, N. (2024). Cinema as a Basis for the Formation / Creation of Modern National Identity.

Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Аудіовізуальне мистецтво і виробництво», 7( 1), 20–30.

Ober, J., Rusakov, S., & Matusevych, T. (2024). The effects of the war in Ukraine on the environment of Ukrainian artists: An evaluation by a diagnostic survey. Media, War & Conflict, 0 (0). https://doi.org/10.1177/17506352241269604.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Данилюк, В. П. (2024). ІГРОВЕ КІНО ПРО РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКУ ВІЙНУ (2014–2024 РОКИ). Культурологічний альманах, (4), 319–326. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.38

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ