FEATURE FILM ABOUT THE RUSSIAN-UKRAINIAN WAR (2014–2024)
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.38Keywords:
feature film, film, Russian-Ukrainian war, screen heroAbstract
The article is devoted to identifying, based on a study of Ukrainian films of 2014–2024, the peculiarities of Ukrainian feature films in the context of the Russian-Ukrainian war. It is emphasized that Ukrainian feature films about the Russian-Ukrainian war have become a vital means of promoting patriotic feelings, while, thanks to their diverse and emotionally deep themes, they give viewers both pleasure and a sense of identity with the nation. Ukrainian feature films are considered not only as works of art, but also as cultural missions that use individual and collective narratives to create new manifestations of patriotism. It is stated that the issues of Ukrainian feature films have been studied by scholars of various fields, in particular, art historians, cultural studies, historians, etc., however, only a small number of scientific publications are devoted to individual aspects of cinematography during the period of the Russian-Ukrainian war. Ukrainian films shot during 2014–2024 are characterized, which differ in genre and plot, and were presented at film festivals of various levels. Among the identified features of Ukrainian feature films of the specified period: most films are based on real events, they are characterized by the truthfulness of the reproduction of reality; some films are close to documentaries; the tendency to heroize contemporaries, etc. It is concluded that feature films, in which ideological themes prevail, have a specific artistic mission – their basis is the reproduction of the spirit of patriotism, woven into unexpected turns in the plot, permeating the fates and decisions of each hero. In addition, such films, the themes of which are increasingly connected with real life, are not just an instructive narrative, but a depiction of patriotism through convincing stories and actions of characters, which helps viewers understand current events and illuminates future aspirations.
References
Ахтем Сеітаблаєв: ««Кіборги» – це фільм про мир, який створюється під час війни» (2017, 3 жовтня). ТСН. https://tsn.ua/ukrayina/ahtem-seitablayev-kiborgi-ce-film-pro-mir-yakiy-stvoryuyetsya-pid-chas-viyni-1003815.html.
Балашова, О. (2024, 20 вересня). Як війну зображають у кіно й літературі. Ukrainer. https://www.ukrainer.net/viyna-kino-literatura/.
Воронік, Д. (2018). Конструювання образу героя в українському кіно періоду незалежності. Мистецтвознавчі записки, 34, 71–78.
Голіченко, Ю. (2021). Правда в кіно: реалістичність образу сучасного українського історичного кіногероя. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, 29, 51–58.
Горлач, П. (2022, 28 червня). В Україні знімають перше повнометражне ігрове кіно від початку війни. Суспільне. Культура. https://suspilne.media/culture/254993-v-ukraini-znimaut-perse-povnometrazne-igrove-kino-vid-pocatku-vijni/.
Демура, А. (2024). Кіно травмуючої дійсності: між репрезентацією та досвідом. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, 34, 106–113.
Друзюк, Я. (2020, 23 жовтня). Чому «Атлантида» – головний український фільм року. Віледж. https://www.village.com.ua/village/culture/movies/303355-chomu-atlantida-golovniy-ukrayinskiy-film-roku-velikaistoriya-pro-film-valentina-vasyanovicha.
Журавльова, Т. (2023). Українське екранне мистецтво початку ХХІ ст. у процесі національної ідентифікації. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, 32, 93–100.
Кабацій, М. (2023, 24 березня). Міф про богоборця на фоні Маланки. Фільм «Памфір» нарешті вийшов у кінопрокат. Українська правда. https://life.pravda.com.ua/culture/2023/03/24/253501/.
Кіно ігрове. Велика українська енциклопедія : ел. версія. https://vue.gov.ua/Кіно_ігрове.
Магалецька, О. (2024). Кіно й ідеологія. Не партійна, а суспільна. Кіно-Театр, 5. https://ktm.ukma.edu.ua/index.php/ktm/article/view/598.
Малишенко, А. (2022, 13 грудня). 2022 рік – один із найкращих для українського кіно. Але чи побачимо ми нові фільми у 2023-му? Віледж. https://www.village.com.ua/village/culture/culture-2022/333879-2022-rik-odin-iznaykraschih-dlya-ukrayinskogo-kino-ale-chi-pobachimo-mi-novi-filmi-u-2023-mu.
Мистецтво під час війни: розвиток українського кіно (2023, 31 жовтня). Дивись info. https://dyvys.info/2023/10/31/rozvytok-ukrayinskogo-kino/.
Підгора-Гвяздовський, Я. (2024, 6 липня). Попри війну: які фільми знімаються в Україні. Sestry. https://www.sestry.eu/statti/popri-viynu-yaki-filmi-znimayutsya-v-ukrayini.
Пономаренко, О. (2024). Екранний герой як камертон культурної орієнтації сучасного суспільства. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого, 34, 160–165.
Попіль, Д. (2019, 21 травня). «Позивний Бандерас» – український блокбастер. Наше слово. https://nasze-slowo.pl/pozivnij-banderas-ukra-nskij-blokbaster/.
Семенова, О. (2021). Вітчизняний кінематограф як протидія інформаційній агресії Російської Федерації (на прикладі історико-патріотичного кіно). Українознавство, 2 (79), 30–49.
Смерека, Є. (2022, 31 жовтня). 9 знакових фільмів про російсько-українську війну. Mind. https://mind.ua/publications/20248901-9-znakovih-filmiv-pro-rosijsko-ukrayinsku-vijnu.
Смерека, Є. (2024, 10 серпня). Українські фільми про війну, які ви ще не бачили. Mind. https://mind.ua/publications/20277425-ukrayinski-filmi-pro-vijnu-yaki-vi-shche-ne-bachili.
Українське кіно – потужний інструмент в інформаційній війні: Артем Колюбаєв про значення кіноіндустрії під час воєнного стану (2024, 2 вересня). УНТ. https://unt.ua/news-suspilstvo-culture/133749-ukra-ns-ke-k-no---potuzhniy-nstrument-v-nformac-yn-y-v-yn-artem-kolyuba-v-pro-znachennya-k-no-ndustr-p-d-chas-vo-nnogo-stanu.html.
Українське кіно після Перемоги – перспективи розвитку (2023, 4 липня). Укрінформ. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3731351-ukrainske-kino-pisla-peremogi-perspektivi-rozvitku.html.
Bezruchko, O., & Stepanenko, N. (2024). Cinema as a Basis for the Formation / Creation of Modern National Identity.
Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Аудіовізуальне мистецтво і виробництво», 7( 1), 20–30.
Ober, J., Rusakov, S., & Matusevych, T. (2024). The effects of the war in Ukraine on the environment of Ukrainian artists: An evaluation by a diagnostic survey. Media, War & Conflict, 0 (0). https://doi.org/10.1177/17506352241269604.