THE ESSENCE OF CIVIC EDUCATION IN THE ANCIENT HISTORY OF UKRAINIANS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.19

Keywords:

civic education, heroism, patriotism, physical training, defender of the Homeland

Abstract

The content of civic education in the ancient history of Ukrainians is analyzed, which was determined by a number of interrelated aspects: the understanding of being in a paradigm face to face with death, fighting spirit and determination to win, heroism and its visible forms. It is emphasized that the education of the defender gained special relevance in the conditions of the development of the nomadic element, several waves of which (from the Pechenegs to the Polovtsians) rolled from the steppes to the lands of the Eastern Slavs at the border of 1–2 thousand AD. The fight against such a strong enemy required the maximum concentration of efforts, which led to the strengthening of patriotic education. Its important component was a developed system of physical training, combined with wisdom and education, which in the complex were considered as the basis of heroism. Therefore, it is not by chance that the problem of education took a leading place in the philosophical works of the pre-Cossack period, both of a religious and secular nature, the authors of which appear as true patriots of their native land. The relevance of Hryhoriy Skovoroda’s works is noted, the human being is at the center of his work, and the issue of Ukrainians’ innate ability in military affairs in Hryhoriy Skovoroda’s work is at the heart of one of the key themes of his philosophical heritage. For the philosopher, patriotism appears as a multifaceted and complex feeling of love for the Homeland, the content of which organically combines love for the native land, nature, language, and traditions, which implies the awareness of patriotic duty to one’s own people.

References

Брахно, І. В. (2018). Григорій Савович Сковорода – учитель життя. Григорій Савович Сковорода – духовний наставник сучасного педагога. Черкаси, С. 9–14.

Відейко, М. (2010). Україна: Від Русі до Святої Русі. Київ: Кріон, 256 с.

Деделюк, Н. А. & Цьось, А. В. (2004). Традиції фізичного виховання в Київській Русі: монографія. Луцьк. 170 с.

Деделюк, Н., Рибніцький, А. (2010). Форми реалізації фізичного виховання в Київський Русі. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. № 4 (12). С. 6–10.

Залізняк, Л. Л. (1994). Нариси стародавньої історії України. Київ: Абрис, 256 с.

Лазоренко, С., Балашов, Д., & Чхайло, М. (2018). Військові та фізичні звитяги староруських богатирів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 4 (78). С. 303–313.

Лутфуллін, В. (2014). Погляди Г. Сковороди на моральне виховання в контексті цілісного розвитку особистості. Педагогічні науки. № 60. С. 126–132.

Майборода, Н. О. (2015). Феномен патріотизму в спадщині видатних українських вчених. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. Budapest. No. III (21). Issue: 43. С. 29–33.

Мельникова, О. В. (2017). Г. Сковорода і В. Каразін: два погляди на проблему освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка, соціальна робота. Вип. 2 (41). С. 165–168.

Найда, І. В. & Дербак, А. П. (2022). Філософські погляди Григорія Сковороди та їх вплив на національно-патріотичне виховання як чинник удосконалення державного управління. Публічне управління та митне адміністрування. № 4 (35). С. 10–14.

Окольнича, Т. (2010). Виховання Київської Русі. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Вип. 91. С. 168–172.

Окольнича, Т. (2011). Витоки і становлення народно-педагогічних поглядів на військово-фізичну підготовку в Київській Русі. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Вип. 102. С. 125–133.

Пашигар, М. С. (2017). Ретроспективний аналіз теорії патріотичного виховання дітей дошкільного віку. Дошкільна освіта у сучасному соціокультурному просторі. Вип. 1. С. 129–135.

Попович, О. (2012). Історичні аспекти становлення системи фізичного виховання населення України. Слобожанський науково-спортивний вісник. № 5 (2). С. 152–156.

Роговець, О. В. (2008). Громадянська культура як атрибут громадянського суспільства: ретроспективний аналіз. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Вип. 12. Кн. 1. С. 156–164.

Сковорода, Г. С. (1983). Вірші. Пісні. Байки. Діалоги. Трактати. Притчі. Прозові переклади. Листи. Київ: Наукова думка. 544 с.

Сулаєва, Н. В. (2016). Мистецька освіта часів Київської Русі: формальні та неформальні ознаки. Педагогіка та психологія. Вип. 55. С. 276–283.

Толочко, О. П. & Толочко, П. П. (1998). Київська Русь. Київ: Альтернативи. 352 с.

Якимович, Б. З. (Упор.). (1992). Історія українського війська (від княжих часів до 20-х років ХХ ст.). Львів: Світ. 712 с.

Яременко, В. В. (Ред). (2005). Повість минулих літ: Літописні оповіді. Київ: Веселка. 227 с.

Published

2024-10-24

How to Cite

Prytula О. Л. (2024). THE ESSENCE OF CIVIC EDUCATION IN THE ANCIENT HISTORY OF UKRAINIANS. Культурологічний альманах, (3), 176–183. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.19

Issue

Section

HISTORY AND ARCHAEOLOGY