PENETRATION OF PROPAGANDA IDEAS FROM RUSSIAN MEDIA INTO UKRAINIAN MEDIA THROUGH FOREIGN PUBLICATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.28

Keywords:

foreign English-language publications in Ukraine, Russian-Ukrainian information war, influence of journalism on society, Russian propaganda abroad, full-scale hybrid war

Abstract

The relevance of the study is determined by the growing influence of foreign publications on the Ukrainian audience against the background of their integration into the Ukrainian information space. The study is focused on determining the specifics of the information impact of foreign English-language publications on Ukrainian society in the conditions of the active functioning of the global information war. In the course of the study, it was established that, against the background of a full-scale war, the Ukrainian mass media is actively countering Russian disinformation, however, foreign publications that already enjoy a certain authority in Ukraine, but they themselves may be victims of Russian propaganda, also need special attention studies as early as 2018 found that «the share of Russian informational influence accounts for as much as 62% of interventions in the internal affairs of other states.» Therefore, Russian narratives can be spread in the Ukrainian information space, in particular, with the help of a link to Western media, in whose materials they have already been included. It was determined that the quantitative advantage during the accreditation of journalists in combat zones during the first six months of a full-scale war belongs to foreign mass media. This indicates a change in the specifics of information influence in the Russian-Ukrainian information war. That is why the stated problem needs actual research in the context of developing mechanisms for countering information warfare. In the course of the study, special attention is paid to the fact that one of the leading worldview concepts of Russian propaganda is the thesis that Ukraine is not a Russian aggression, but a confrontation between Russia and NATO. This position is actively promoted by the Russian mass media. Accordingly, foreign media, quoting them, automatically rebroadcast the specified message. This is one of the examples of how Russian propaganda can spread in foreign media, and from them even get into Ukrainian media

References

Бідочко, Л., Півторак, О., Худіш, П., Рощина. А. (2023). Війна і битва наративів: Як російська пропаганда діє в медійному просторі Глобального Півдня. Детектор медіа. URL: https://detector.media/infospace/article/210274/2023-04-19-viyna-i-bytva-naratyviv-yak-rosiyska-propaganda-diie-v-mediynomu-prostori-globalnogopivdnya/(дата перегляду: 15.02.24).

Костиря, І., Шевченко, М. (2021). Стан українського інформаційного простору як відображення позиції України в глобальному культурному дискурсі: реалії та перспективи. Український інформаційний простір. № 2 (8), С. 98–106.

Харитоненко, О., Савенкова, Л., Шевчук, С. (2023). Огляди закордонних медіа та інформаційна політика України під час війни в 2022–2023 рр.: погляд редактора. Науковий вісник Ужгородського університету. Вип. 1 (49). С. 200–207.

У країнах Євросоюзу, незважаючи на санкції, продовжується мовлення прокремлівських Russia Today та Sputnik – Радіо Свобода. Радіо Свобода, 2024. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/yes-russia-todaysputnik/32800746.html (дата перегляду: 04.03.24).

Протягом 2022 року росія витратила на просування пропаганди через державні медіа $1,9 млрд замість запланованих $1,5 млрд. 50% бюджету спрямовано на RT, ВГТРК та медіагрупу «Росія сьогодні». Укрінформ, 2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3711327-rosia-torik-vitratila-na-propagandu-u-media-19-milarda.html (дата перегляду: 04.03.24).

Понад 6 тисяч іноземних журналістів акредитувались в Україні для роботи в зоні бойових дій (2). Детектор медіа, 2022. URL: https://detector.media/infospace/article/200557/2022-06-29-ponad-6-tysyach-inozemnykhzhurnalistiv-akredytuvalys-v-ukraini-dlya-roboty-v-zoni-boyovykh-diy/ (дата перегляду: 20.02.24).

Майже тисячу іноземних журналістів вже акредитували за спрощеною процедурою в районі ООС – Міноборони (1). Детектор медіа, 2022. URL: https://detector.media/infospace/article/196801/2022-02-23-mayzhe-tysyachuinozemnykh-zhurnalistiv-vzhe-akredytuvaly-za-sproshchenoyu-protseduroyu-v-rayoni-oos-minoborony/ (дата перегляду: 20.02.24).

Martin, D.A., Shapiro, J.N., Nedashkovskaya, M. (2019). Recent Trends in Online Foreign Influence Efforts. Journal of Information Warfare. Vol. 18. No. 3. Special Edition (Winter 2019), pp. 15–48 (34 pages). URL: https://www.jstor.org/stable/26894680 (дата перегляду: 15.02.24).

Kremlin spent 1.9 billion USD on propaganda last year, the budget exceeded by a quarter. debunk.org, 2023. URL: https://www.debunk.org/kremlin-spent-1-9-billion-usd-on-propaganda-last-year-the-budget-exceeded-by-a-quarter (дата перегляду: 04.03.24).

Синчак, Б. (2022). Прямоефірна інформаційна війна та російсько-українська війна 2022-го на медійному плацдармі. Український інформаційний простір. № 2(10), С. 85–97. URL: http://ukrinfospace.knukim.edu.ua/article/view/269826 (дата перегляду: 15.02.24).

Cинчак, Б.А. (2) (2021). Свобода слова та журналістські стандарти в контексті блокування «телеканалів Медведчука». Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Журналістика». Т. 32 (71). № 4 (3). С. 211–218.

Cинчак, Б.А. (1) (2021). Oligarchization and Offshorization as a Problem Transparencies of the Ukrainian Media Market. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Журналістика». Т. 32 (71). № 6. Т. 3. С. 165–171.

Шульська, Н., Зінчук, Р., Навальна, М. (2022). Антифейкові ресурси сучасного медіапростору україни в умовах інформаційної війни. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Журналістика». Т. 33 (72). № 4. Ч. 2. С. 268–273.

Шевчук, А. (2022). Образ України в закордонному інформаційному просторі: маг. квал. роб.: 291. Вінниця. 89 с.

Published

2024-10-24

How to Cite

Synchak Б. А. (2024). PENETRATION OF PROPAGANDA IDEAS FROM RUSSIAN MEDIA INTO UKRAINIAN MEDIA THROUGH FOREIGN PUBLICATIONS. Культурологічний альманах, (3), 241–246. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.28