ART MAGAZINES AS A FACTOR IN THE FORMATION OF THE UKRAINIAN ART MARKET AT THE END OF THE 20TH – BEGINNING OF THE 21ST CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.43

Keywords:

art market, art magazines, Art Ukraine, Artcourse, Vijenac, art, literature, visual art

Abstract

The purpose of the article is to highlight aspects of the influence of art periodicals on the formation of the Ukrainian art market through the analysis of the Ukrainian and foreign press of 1990-2024 and the twentieth century, respectively. The basic definitions of the term ‘magazine’ are given and the views of scholars on the compliance and formal approaches of Ukrainian magazines to the stated requirements are presented. The article provides statistical data on the development of Ukrainian cultural and artistic institutions and processes during 1990- 2022 and briefly outlines the reasons that influenced the identified course of events. The article highlights the trends in the development of the Ukrainian press during the period of independence, names the main art magazines in the field of Ukrainian literature, and analyses art magazines of a broader profile in the Ukrainian and foreign spaces, in particular, the magazines ART UKRAINE, Artcourse, and Vijenac. The influence of specialised publications on the formation of new approaches to the promotion of contemporary Ukrainian art, support for artists, galleries and collectors is highlighted. Art magazines were an important platform for critical analysis, promotion of young artists and establishing contacts with the international art community. It is noted that it was through these publications that not only the information content of the art market was possible, but also its professionalisation, creating conditions for the integration of Ukrainian art into global cultural processes. The article presents the main aspects of the impact of art magazines on the development of the art market, in particular: an informational role; a cultural and promotional role; the professionalization of the art community; and the international integration of art processes.

References

Альманах «Арткурсив». URL: https://mari.kyiv.ua/science/scientific-publications/art-coursive.

Bratulić, Josip (2001). Vijenac za hrvatsku književnost. Vijenac 200. URL:https://www.matica.hr/vijenac/200/Vijenac%20za%20hrvatsku%20knji%C5%BEevnost/.

Василик Л. Є. (2008). Літературно-художні видання у контексті сучасних суспільно-культурних тенденцій. Поліграфія і видавнича справа. № 2. С.22–28.

Вернер І. Є. (2023). Статистичний щорічник України за 2022 рік. Київ. Державна служба статистики України. 383 с.

Глушко М. (2016). Мистецькі журнали в сучасній Україні: особливості контенту. Вісник ЛНАМ. Серія: Культурологія. Вип. 29. С. 47–57.

Журнал «ART UKRAINE». URL: https://artukraine.com.ua/about/.

Іванова О. А. (2010). Літературно-мистецька періодика в соціально-комунікаційному просторі України початку ХХІ століття: дис. … д-ра наук із соц. комунік.: 27.00.01 / Одеський національний університет ім. І. І. Мечникова. Одеса. 462 с.

Левицька О. С. (2011). Літературно-художні часописи в сучасному літературному дискурсі. Поліграфія і видавнича справа. № 1. С. 33‑43.

Мазур Ю. В., Рожило М. А. (2013). Журнал про сучасне візуальне мистецтво: ризик втратити українського митця. Масова комунікація: історія, сьогодення, перспективи. Луцьк. № 3 (3). С. 70–73.

Монич Л. М. (2012). Особливості жанрового контенту сучасних літературно-художніх журналів України. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. № 1027. URL: http://www-philology.univer.kharkov.ua/nauka /e_books/visnyk_1027/content/monych.pdf.

Пилипенко А. (2012). Контент літературного журналу: принципи моделювання. Вісник Книжкової палати. № 2. URL: http://www.nbuv.gov.ua/ portal/ soc_gum /vkp/2012_2/st.

Фіялка С. Б. (2013). Тематико-типологічна структура сучасних мистецтвознавчих журнальних видань. Наукові записки Інституту журналістики. Т. 50. С. 110–118. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzizh_2013_50_24.

Халимон К. (2011). Поняття «контент» та форми його подання в журнальних виданнях. Наукові записки Інституту журналістики. Т. 45. URL: http:// www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/nzizh/ 2011 _45/khalymo.pdf.

Харамуза Д. В. (2020). Літературно-художні часописи України 1990–2020 рр.: історичний ескіз. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. Том 31 (70) № 2 ч. 4. С. 150–157. https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.2-4/23.

Хітрова Т. В. (2007). Типологічні особливості періодичної преси Запорізького краю (1904-1920 рр.): автореф. дис. ... канд. філол. наук: 10.01.08 / Хітрова Т.; Ін-т журналістики і масової комунікації Гуманітарного ун-ту «ЗІДМУ». Київ. 20 с.

Шейко В. М. (2009) Літературні періодичні видання України в роки незалежності: культурологічний аспект. Вісник Харківської державної академії культури. Вип. 28. С. 12–28.

Published

2024-10-24

How to Cite

Rusakov С. С. (2024). ART MAGAZINES AS A FACTOR IN THE FORMATION OF THE UKRAINIAN ART MARKET AT THE END OF THE 20TH – BEGINNING OF THE 21ST CENTURY. Культурологічний альманах, (3), 363–369. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.43

Issue

Section

CULTUROLOGY