PRINCIPLE OF SOCIO-CULTURAL EQUALITY AS A CRITERION EQUIVALENT OF EFFECTIVE INTERACTION COUNTRIES AND NATIONS: DIFFICULTIES OF IMPLEMENTATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.30

Keywords:

hierarchies of socio-cultural priorities, socio-cultural equivalence, effectiveness of interaction between countries and peoples, cause-and-effect relationships, semantic equivalent, worldview influence

Abstract

The statement, according to which the effectiveness of the interaction between countries and peoples is significantly determined by the cultural factor, is consensual for almost all paradigmatic approaches of modern socio-humanitarian knowledge. Such an unprecedented conceptual unity is due to the universally recognized status of culture as a universal tool, thanks to which the species Homo sapiens first stood out from the animal world, and later received unprecedented competitive advantages over other species. After all, the entire history of mankind clearly reflects the conceptual maxim according to which the successes of both mankind in general and individual communities in particular are the result of achievements in the field of culture – and these successes were all the more convincing, the more consensual the hierarchy of cultural priorities acquired. And as for the regularity with which this cause-and-effect mechanism was repeated over and over again throughout the history of human civilization, it leads to the conclusion that the aforementioned evolutionary algorithm is non-random and objectively regular. Conceptual intrigue remains only regarding the methodology, principles and methods of achieving the goal of the unity of the hierarchy of cultural priorities, because the same goal in principle can be achieved in a diverse and even axiologically antagonistic way. But if this goal is achieved through the use of authoritarian, totalitarian or repressive means of persuasion, will such unity be productive? This question is rhetorical given the obviousness of the negative answer to it. In other words, the goal of the unity of the hierarchy of cultural priorities is not a self-sufficient idea fixe: its achievement is closely correlated with the toolkit, which is preferred in the process of forming consolidated ideas about the hierarchy of cultural priorities, as well as with the ability to effectively apply this toolkit in contradictory conditions and ambivalent circumstances.

References

Бауман, З. (2008). Глобалізація. Наслідки для людини і суспільства. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія». 109 с.

Баюжева, А. (2017). Ментальність і соціокультурна сфера: природа взаємодії. Релігія та соціум. № 3–4. С. 142–150.

Баюжева, А. О. (2017). Ментальне оснащення суспільного розвитку як світоглядний феномен. Науковий вісник. Серія «Філософія». Харків : ХНПУ. Вип. 48 (частина ІІ). С. 106–115.

Гурківська, А. І. (2022). Політична дійсність в епоху постправди: змістовно-функціональні особливості. Дис. … доктора філософії за спеціальністю «052 – Політологія». Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України, Київ. 288 с.

Лісовий, В. (2001). Дискусія як спілкування в контексті «проблемного поля». Український гуманітарний огляд. Вип. 5. С. 3–12.

Матусевич, Т. В. (2024). Філософська парадигма наукової освіти: стратегії і практики розвитку відповідального громадянства. Дис. … доктора філос. наук за спец. 09.00.10 – філософія освіти. Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Київ. 420 с.

Нагорна, Л. П. (2011). Соціокультурна ідентичність: пастки ціннісних розмежувань. Київ : ІПіЕНД ім. І.Ф. Кураса НАН України. 272 с.

Рафальський, О. О., Самчук, З. Ф. (2018). Цивілізаційні перехрестя сучасного суспільства. Київ : ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України. 688 с.

Самчук, З. Ф. (2020). Текст політики на тлі цивілізаційних контекстів і підтекстів як відсутній елемент освітнього дискурсу. Освітній дискурс: збірник наукових праць / Голов. ред. О. П. Кивлюк. Київ : ТОВ «Науково-інформаційне агентство «Наука-технології-інформація». Випуск 24 (6). С. 7–22.

Сливінський, А. (2024). Соціокультурна взаємодія як фактор еволюціонування людства. Вища освіта України. № 2. С. 14–27.

Стражний, О. (2008). Український менталітет. Ілюзії. Міфи. Реальність. Київ : Книга. 368 с.

Ферґюсон, Н. (2020). Глобальний занепад. Як помирають інститути та економіки. Київ : Наш Формат. 144 с.

Чорномаз, Б. (2014). Український національний менталітет – остання барикада. Київ, Умань : Талком. 636 с.

Bernays, E. L. (2004). Propaganda. Ig Publishing. 175 р.

Canetti, E. (1984). Crowds and Power. Farrar, Straus and Giroux. 496 р.

Cooke, N. A. (2018). Fake News and Alternative Facts: Information Literacy in a Post-Truth Era. ALA Editions. 48 р.

Dice, M. (2020). Hollywood Propaganda: How TV, Movies, and Music Shape Our Culture. The Resistance Manifesto. 342 р.

Ellul, J. (1973). Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes. Vintage. 352 р.

Le Bon, G. (2002). The Crowd: A Study of the Popular Mind. Dover Publications. 160 р.

Lippmann, W. (2020). Public Opinion. Digireads.com Publishing. 224 р.

Moore, L. (2018). Manipulation: 6 Manuscripts – Mind Control, Hypnosis, Manipulation, How To Analyze People, How To Secretly Manipulate People, Human Psychology. Create Space Independent Publishing Platform. 396 р.

Rauch, J. (2021). The Constitution of Knowledge: A Defense of Truth. Brookings Institution Press. 280 р.

Published

2024-12-30

How to Cite

Slivinskyi А. О. (2024). PRINCIPLE OF SOCIO-CULTURAL EQUALITY AS A CRITERION EQUIVALENT OF EFFECTIVE INTERACTION COUNTRIES AND NATIONS: DIFFICULTIES OF IMPLEMENTATION. Культурологічний альманах, (4), 263–273. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.30