TRANSFORMATION OF UKRAINIAN CINEMA IN THE CONTEXT OF MODERN SOCIO-POLITICAL CHALLENGES
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.49Keywords:
cinema, film art, war, film festivals, film collectivesAbstract
The article analyses the peculiarities and challenges faced by Ukrainian cinema in the context of contemporary socio-political challenges, in particular, it analyses cinema during the period of key events of our time, such as the Orange Revolution of 2004, the Revolution of Dignity of 2014, and the Russian-Ukrainian war, which has been going on since 2014 and reached its peak in the full-scale invasion of 2022. The author examines the impact of these events on the development of the national film language and the strengthening of Ukrainian identity. It is established that Ukrainian cinema in wartime performs not only entertainment, but also documentary, historical and identification functions, helping to preserve historical memory and strengthen the national spirit. The importance of cinema as a cultural resource for supporting national identity and promoting Ukrainian culture at the international level is shown. For the first time, the key aspects affecting film production during a military conflict are systematised, in particular, the change in thematic emphasis, the role of cinema in shaping national identity and the impact on the resilience of society during the period of independent Ukraine.
References
Данькова, Н. (2022). «Це буде круто, як на Netflix». Володимир Бородянський та Алла Липовецька про майбутні документальні фільми, що фіксують велику війну. Detector.media. URL: https://detector.media/production/article/198764/2022-04-29-tse-bude-kruto-yak-na-netflix-volodymyr-borodyanskyy-ta-alla-lypovetska-pro-maybutnidokumentalni-filmy-shcho-fiksuyut-velyku-viynu/
Закусило, М. (2017). Що таке «Креативна Європа» та до чого тут закон про аудіовізуальні послуги? Detector. media. URL: https://detector.media/production/article/130289/2017-09-25-shcho-take-kreativna-evropa-tado-chogo-tutzakon-pro-audiovizualni-poslugi/
Ісаков, А. В. (2020). Олександр Довженко та історія українського кінематографу. Матеріали XLIX науково-технічної конференції. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua//handle/123456789/29957
Корзун, Світлана (2020). Революція Гідності у соціокультурному дискурсі України. Репозитарій Національного університету «Києво-Могилянська Академія». URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/27889
Москаленко-Висоцька, О., Ширман, Р. (2024). Російсько-українська війна як тематична домінанта вукраїнському документальному кіно останнього десятиліття. Вісник Київського національногоуніверситету культури і мистецтв. Серія: Мистецтвознавство, 50, 50–58. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306757
Національне мистецтво в сучасних глобальних медіях. Світ. Культура. Війна. (2023). Зб. наук. ст. та тез наук. повід. за матеріалами Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції 29.06.2023р. К.: ІК НАМ України. 260 с.
Семеній, А. О. (2020). Історичне кіно як елемент російсько-української війни. Електронний репозитарій Донецького національного університету імені Василя Стуса. URL: https://jarch.donnu.edu.ua/article/view/13147
Струкова, М. В. (2024). Українське короткометражне кіно: сучасний стан і перспективи. Імідж сучасного педагога, 1 (214): 93–99. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-1(214)-93-99
Khardel, R., Vyzdryk, V., Melnyk, O. (2020). Cinema as a Tool for Influencing Historical Consciousness in Russian-Ukrainian Information Warfare. Codrul Cosminului. Vol. 26, Issue 2. P. 281‒302. URL: http://www.atlas.usv.ro/www/codru_net/CC26/2/pdf/cinema.pdf
KMW CoProduction Meetings (2019). KMW CoProduction Meetings. URL: http://kmwcoproduction.com
Lokshuk, I., Cherednychenko, O., Kopeliuk, O., Sediuk, I., & Pototskyi, S. (2024). Resilience and resistance: Ukrainian art under martial law. Amazonia Investiga, 13(82), 70–80. https://doi.org/10.34069/AI/2024.82.10.5
Ober, J., Rusakov, S., & Matusevych, T. (2024). The effects of the war in Ukraine on the environment of Ukrainian artists: An evaluation by a diagnostic survey. Media, War & Conflict, 0(0). https://doi.org/10.1177/17506352241269604
Stora, B., & Anderson, J. (2014). The Algerian War: Memory through Cinema. Black Camera 6(1), 96–107. https://dx.doi.org/10.2979/blackcamera.6.1.96