СИМВОЛІЗМ ДЗЕН У ПРОСТОРІ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.6

Ключові слова:

дзен-буддизм, символізм, порожнеча, Енсо, саторі, миттєвість, мовчання, японська культура, медитація, дзенська філософія, мистецтво, каліграфія, живопис, сприйняття, гармонія, символи дзен, культурні контексти, внутрішній спокій

Анотація

Стаття присвячена дослідженню символізму дзен-буддизму та його значущості в різних культурних контекстах. Дзен, як філософська традиція, що виникла в Китаї та розвинулася в Японії, пропонує унікальні символи, які знайшли відображення в мистецтві, літературі та повсякденному житті. Символи дзен: порожнеча (空), саторі (悟り), Енсо (円相), мовчання (沈黙), «вабі-сабі» (侘寂) та одномоментність «тут і зараз» (瞬間), допомагають усвідомити своє місце у світі. Порожнеча дзен не є відсутністю, а вказує на відкритість до нових начал, що дає змогу усвідомити потенціал змін у кожному моменті. Саторі відображає раптові моменти ясності, які змінюють сприйняття реальності. Ці миті проявляються в мистецтві та літературі, надаючи можливість пережити власні моменти просвітлення. Енсо, круг, намальований одним рухом кисті, символізує безкінечність і природу розуму, підкреслює, що досконалість – це процес, а не досягнення. Він наголошує на важливості безпосереднього переживання та миті «тут і зараз». Мовчання, як символ умиротворення, має велике значення у дзен-буддизмі. Воно уособлює розуміння без слів і служить вираженням істини через відсутність мови. У сучасному світі, де інформаційний шум став нормою, мовчання слугує простором для роздумів. «Вабі-сабі» пронизує все мистецтво дзен, акцентує увагу на простоті та красі недосконалого, як і значущість одномоментності, зосередження на проживанні кожної миті життя. У статті розглянуто приклади з японської культури, як-от каліграфія, живопис і кам’яні сади, які втілюють ці символи. Традиційна каліграфія, зокрема, є не лише технікою написання, а й медитативною практикою, що досліджує символізм порожнечі. Окрім того, у статті проаналізовано вплив дзен на західне мистецтво і філософію, зокрема на творчість Джона Кейджа в музиці, Джима Джармуша в кіно, Тадао Андо в архітектурі, які використовують дзенські концепції, щоб підкреслити важливість мінімалізму, споглядання й імпровізації. Дзенські символи, у контексті глобальних культурних процесів, слугують компасом, що вказує шлях до внутрішнього спокою і розуміння. У висновку наголошується, що символізм дзен є потужним інструментом для осмислення сучасного досвіду, збагачує наше розуміння культури та філософії. Ці символи, які продовжують жити в мистецтві, запрошують зануритись у глибини власної свідомості, шукати істину і знаходити гармонію в повсякденному житті.

Посилання

Ando, T., & Bognar, B. (1990). Tadao Ando: The Yale Studio and Current Works. Yale University Press.

Basar, S. (2000). YES Yoko Ono.

Cage, J. (2012). Silence: Lectures and writings. Wesleyan University Press.

Franck, F. (1993). Zen seeing, Zen drawing: Meditation in action.

Holmes, S.W., & Horioka, C. (2015). Zen art for meditation. Tuttle Publishing.

Hori, V.S. (2003). Zen sand: The book of capping phrases for koan practice. University of Hawaii Press.

Kabat-Zinn, J. (2001). Mindfulness meditation for everyday life. London, UK: Piatkus.

Kabat-Zinn, J., & Hanh, T.N. (2009). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. Delta.

Keene, D. (1969). Japanese aesthetics. Philosophy East and West, 19 (3), 293–306. https://doi.org/10.1353/pew.1969.0033.

Kerouac, J. (1999). Some of the Dharma. Penguin.

Kerouac, J. (2011). The dharma bums. Penguin UK.

Koren, L. (2008). Wabi-sabi for artists, designers, poets & philosophers. Imperfect Publishing.

Masuno, S. (2019). The art of simple living: 100 daily practices from a Zen Buddhist monk for a lifetime of calm and joy. Penguin.

Meyer, J., & Meyer, J.S. (2004). Minimalism: art and polemics in the sixties. Yale University Press.

Parkes, G., & Loughnane, A. (2005). Japanese aesthetics.

Rice, J. (2012). The Jarmusch Way: Spirituality and Imagination in Dead Man, Ghost Dog, and The Limits of Control. Scarecrow Press.

Richie, D. (2023). The Films of Akira Kurosawa, expanded and updated. University of California Press.

Schlütter, M. (2010). How Zen became Zen: The dispute over enlightenment and the formation of Chan Buddhism in Song-Dynasty China. University of Hawaii Press.

Snyder, G. (2020). The practice of the wild: Essays. Catapult.

Suzuki, D.T. (1991). An introduction to Zen Buddhism. Grove Press.

Suzuki, D.T. (2019). Zen and Japanese culture (Vol. 334). Princeton University Press.

Suzuki, S. (2020). Zen mind, beginner’s mind. Shambhala Publications.

Watts, A. (2011). The way of Zen. Vintage.

Woo, J.A. (2022). Fluxus and the Politics of Zen Buddhism. 서양미술사학회논문집, 56, 83–106.

Yoshimoto, M. (2000). Kurosawa: film studies and Japanese cinema (Vol. 36). Duke University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Донець, О. Б. (2024). СИМВОЛІЗМ ДЗЕН У ПРОСТОРІ КУЛЬТУРИ. Культурологічний альманах, (4), 50–56. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.6

Номер

Розділ

РЕЛІГІЄЗНАВСТВО