КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ РЕСУРС ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО СОЦІУМУ

Автор(и)

  • Ельвіра Миколаївна Герасимова Університет Григорія Сковороди в Переяславі https://orcid.org/0000-0003-0046-8458
  • Зоріна Сергіївна Вихованець Вінницький національний медичний університет імені М. П. Пирогова https://orcid.org/0000-0002-1653-5873

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.20

Ключові слова:

критичне мислення, людина, суспільство знань, полікультурний соціум, соціальна комунікація, освітній простір, ключові компетенції, інтелектуальна діяльність

Анотація

У публікації здійснюється соціально-філософський аналіз феномену критичного мислення як стратегічного ресурсу у професійній діяльності людини полікультурного соціуму в умовах нових реалій постіндустріальної архітектоніки світового господарства. Зазначено, що повномасштабна війна незалежної Української держави проти російської федерації за свій суверенітет і територіальну цілісність посилює актуальність дослідження проблеми інтеграції кожної вільної країни до структурно-організованого механізму глобалізованого світу з метою довгострокового взаємовигідного партнерства та забезпечення стабільного соціально-економічного розвитку. Констатовано, що професійні компетенції кожної окремої людини створюють діяльнісний соціальний потенціал держави завдяки інтенсивному розвитку дослідницьких інституцій та навчально-освітнього процесу, що опосередковано посилює необхідність критичного осмислення їх доробку в конкретній галузі сучасного виробництва. Результатом проведеного дослідження є такі положення: 1) у межах полікультурного соціуму обсяг професійних знань набуває свою унікальну системність і когерентність, що обумовлює відносну самостійність закономірностей існування соціального розуму та колективної дієвості; 2) на фоні протиріч переходу до принципово нових засад соціально-економічної парадигми глобалізованого світу відбувається структурне ускладнення самого пізнавального процесу, коли сучасний фахівець засвоює не тільки методи компетентної оцінки економіко-господарських знань, їх гуманітарного характеру та смислового поля культури, а й починає враховувати потужний інформаційний фактор впливу на систему формування сучасних символів і знаків у політико-ідеологічному механізмі суспільних відносин; 3) зростаючи можливості робототехніки вимагають нової методологічної структури та принципів побудови навчальних освітніх програм для спеціалістів, які мають володіти основами критичного мислення, тому ключовою освітньою компетенцією фахівця майбутнього стає раціональне дослідно-практичне світорозуміння й навички управління новітніми технологічними механізмами предметно-матеріального перетворення дійсності. Доведено, що процес пізнавального привласнення знань й навичок критичного мислення сучасним фахівцем, по-перше, стимулює процес самоактуалізації природніх якостей особистості, по-друге, визначає основою інтелектуальної діяльності ідею відкритості соціального простору для новітніх інноваційних підходів з акцентом на дієвий результат; по-трете, сприяє розумінню соціокультурних надбань як прояву активності її суб’єктів, можливості існування різноманітних світоглядних настанов і ліберальних правил суспільної поведінки.

Посилання

Арістотель. (2005). Політика. Київ: Видавництво Соломії Павличко «ОСНОВИ». 239 с.

Доній, Н. Є., Ніщимна, С. О., Герасимова, Е. М. (2021). Основи критичного мислення та праворозуміння у судовій практиці : навчальний посібник. Академія Державної пенітенціарної служби. Чернігів : Академія ДПтС. 432 с.

Стіл, Дж., Мередіт, К., Темпл, Ч. (2001). Методична система «Розвиток критичного мислення у навчанні різних предметів». Посібники І-ІІ. Посібники ІІІ-ІV. Київ : Міленіум.180 с.

Терно, С. О. (2009). Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти. Запоріжжя : Просвіта. 268 с.

Glaser, E. M. (1941). An Experiment in the Development of Critical Thinking. Teacher’s College. Columbia University. 212 p.

Herasymova, E. (2019). Essay about social mind as a phenomenon of collective wisdom. Sophia Prima: dialogue of eternal recurrence. International Humanitarian Journal. Vol. 2 № 2(1). P. 4-16.

Lipman, M. (2003). Thinking in Education. 2-nd еd. New York : Cambridge University Press. Р. 212.

McPeck, J. E. (1981). Critical thinking and education. New York : St. Martin’s. 170 р.

Paul, R. (1995). Critical Thinking: How to Prepare Students for a Rapidly Changing World. Foundation for Critical Thinking. 572 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Герасимова, Е. М., & Вихованець, З. С. (2024). КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ РЕСУРС ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО СОЦІУМУ. Культурологічний альманах, (4), 178–185. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.20