АЕРОКОСМІЧНИЙ ІНЖИНІРИНГ В АРТКООРДИНАТАХ: МОДЕРНІЗМ І ПОСТМОДЕРНІЗМ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.31Ключові слова:
аерокосмос, модернізм, постмодернізм, мистецтво, артпростір, аерокосмічний інжиніринг, homo aerospaceАнотація
Стаття присвячена розгляду проблеми філософії культури, яка актуалізує вимір аерокосмічного інжинірингу через арт-координати модернізму та постмодернізму. Такий незвичний погляд на аерокосмічну сферу дає багату палітру розуміння її онтології. Аналіз впливу різних сфер мистецтва на розвиток аерокосмосу вдало поєднується з дослідженням мистецтва, що трансформується завдяки досягненням аерокосмічного інжинірингу. Аерокосмічна тематика завжди викликала великий інтерес у мистецтві й культурі. Від перших мрій про польоти до зірок до сучасних космічних місій космос вражає уяву людей і стає джерелом натхнення для митців. Аерокосмічний інжиніринг розвивається дуже стрімко останні сто років, будучи однією з найбільш наукоємних сфер діяльності людства. Швидкість і технологічна складність зумовлюють вузьке коло спеціалістів у галузі аерокосмічного інжинірингу. Суспільство не завжди може осягнути повною мірою їхні досягнення. Саме артпростір дає змогу нам усвідомити всю важливість та унікальність цієї сфери діяльності. У статті подано аналіз функціональних особливостей артпростору аерокосмосу, обґрунтовано його місію. Мистецтво стає посередником між суспільством та аерокосмічною спільнотою, презентуючи сучасні технічні й технологічні тенденції. Артіндустрія просуває а суспільстві ідеї майбутніх аерокосмічних розробок, даючи змогу згладити суспільні непорозуміння та сприяти позитивним очікуванням. Мистецтво стає амбасадором аерокосмічного інжинірингу через художників, письменників, кінорежисерів, музикантів тощо. У статті розглянуто, як теми аерокосмосу відображалися в мистецтві модернізму й постмодернізму, як еволюціонувало уявлення про Всесвіт і наше місце в ньому і як космос вплинув на розвиток нових жанрів і стилів у художній творчості. Історико-культурна ретроспектива дає змогу презентувати найбільш відомі факти сфери мистецтва, присвячені аерокосмічному інжинірингу. Модернізм був початковим артпростором для авіаційної тематики, надихнувся нею і став одним із головних популяризаторів цієї сфери. Постмодернізм уже розкрився в космічну епоху, актуалізуючи питання безпеки, екології, доцільності й майбутніх перспектив.
Посилання
Марінетті, Ф.Т. (2019). Битва при Тріполі. Київ : Літературний крипто-бар «Книгаріум», 96 с.
Прищенко, С. (2019). Функціоналізм баухаузу та його вплив на розвиток дизайну і реклами (до 100-річного ювілею). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. № 4. с. 71–76. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2019.191335.
Сидор, О. (2014). Культурна політика футуризму на Венеційських бієнале та її значення для наших днів. Мистецтвознавство України : збірник наукових праць. Київ : Фенікс. № 14. с. 203–206.
Тетюшева, А., Яковлєв, А. (2024). Король поп-арту Енді Воргол. Травневі студії: історія, міжнародні відносини : збірник матеріалів VI Міжнародної наукової конференції студентів і молодих вчених «Травневі студії: історія, археологія та міжнародні відносини в умовах війни». № 9. c. 189–192.
Турчак, Л.І. (2021). Творчість К. Малевича в контексті розвитку світової та вітчизняної художньої культури. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. № 2. с. 65–74.
Ушно, І. (2024). Homo Aerospace: Philosophical Reflections on Humanity’s Future in Space. Філософія та космологія. Том 33. с. 162–173. https://doi.org/10.29202/phil-cosm/33/7.
Юхновський, І.Р. (2009). Світові війни мовою плаката. Київ : Архетип, 208с.