SOCIOCULTURAL PREREQUISITES FOR THE FORMATION OF FUNCTIONALITY OF MILITARY ORCHESTRAS IN HISTORICAL DISCOURSE
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.44Keywords:
military wind orchestra, functionality of musical performance, socio-cultural characteristics, psychoemotional influences of the orchestra, ambivalence of perceptionAbstract
The multifaceted functionality of a military orchestra constitutes a cultural phenomenon, the uniqueness of which is manifested in its universalism and is positioned as the sonic extrapolation of social mentality. In a cultural sense, the ambivalence of the functionality of a military orchestra represents an acoustic interpretation of societal existence. The integrative possibilities of the functionality of military music are positioned as the figurative-stylistic foundation of semantics, genre specificity, and lexicon of civilian orchestral music. Research in the fields of exact and natural sciences, enriching cultural studies and art history with new data, have provided an opportunity to update sociocultural characteristics of the military orchestra's activities and assess its functionality in historical discourse, which is considered from the perspectives of assimilation and retransmission of multi-vector mental and socio-cultural shifts. Most observations are presented as the result of own comparative, deductive, structural-qualitative, and narrative analyses, along with their evaluation through the reframing method. During the period of state formation, there arose an urgent need to reevaluate numerous scientific stereotypes, and the historical-political events of the last decade have made the military paradigm exceptionally crucial. In such a context, the impact of art, particularly music, on the psycho-emotional climate of society has gained exceptional significance. The military wind orchestra is positioned as an artistic-organizational guide to the spiritual-ideological concept of the state. For the first time in Ukrainian research, the performing activities of the military orchestra are introduced as a socio-cultural object. A concise overview of the polyfunctionality of military orchestral performance represents a broad spectrum of issues worthy of individual cultural studies research.
References
Герасимова-Персидська, Н. (1998). Нове в музичному хронотопi кiнця тисячолiття. Музична україністика в контексті світової культури. Українське музикознавство: зб. статей. Київ: НМАУ iм. П. I. Чайковського, (28). С. 32–47.
Дейвіс, Норман. (2001). Європа: Історія (Таращук, Коваленко, Пер.; 2-ге вид.). Київ: Видавництво Соломії Павличко «Основи». 1463 c.
Гісем, О., Мартинюк, О. (2006). Всесвітня історія від найдавніших часів до початку ХХ століття. Навчальна книга – Богдан. 736 с.
Катрич, О. (2003). До питання визначення поняття «інтонаційна атмосфера музичного твору». Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Вип. 27. С. 43–47.
Кондзьолка, В. (2001). Історія середньовічної філософії. Львів: Світ. 320 c.
Коханик І. (2002). Музичний твір: взаємодія стабільного і мобільного в аспекті стилю. Музичний твір: проблема розуміння. Науковий вісник НМАУ ім. П. І. Чайковського. С. 44–51.
Мельник, Л. (2002). Initio-модус бароко або за ким залишаються знаки епохи. Молоде музикознавство, (7), С. 4–11.
Романовський, Я. (2008). Проблеми становлення системи підготовки спеціалістів військово-оркестрової служби у Збройних силах України. Вісник Нац. універ. «Львівська політехніка», (612: Держава та армія.). С. 190–195.
Созанський , Ю. (2008). Музична семіотика. Сполом. 522 с.
Цюлюпа, Н., Кісюк, В. (2020). Інтонаційність військової музики, як акустичний феномен. Історія становлення та перспективи розвитку духової музики в контексті національної культури України та зарубіжжя, (12). С. 141–145.
Хованець, М. (2005). Спеціально-стройова підготовка диригента: навч.-метод. посібник. ЛВІ. 150 c.
Хованець, М., Ребендяга, В., & Горман, О. (2014). Служба військового диригента в строю: навч.-метод. посібник. Львів: АСВ. 196 с.
Шабутін, С., Хміль, С., & Шабутіна, І. (2006). Зцілення музикою. Тернопіль : Підручники і посібники. 192 с.
Шишка, О. (2002). Наше місто – Львів: посіб. з курсу “Львовознавство”: У 2 ч. Ч. 1. Центр Європи. 713 с.