CHANGES IN THE AXIOLOGICAL CONTENT OF CULTURAL DIPLOMACY OF UKRAINE IN THE PERIOD FROM 2014–2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.41

Keywords:

cultural diplomacy, axiological content, soft power, institution, values

Abstract

Since Ukraine gained independence, the priority in identifying the state as a full-fledged subject of international relations, as well as active European integration efforts, have led to insufficient attention being paid to an important component of foreign policy – cultural diplomacy. Aspects of the institutionalization problem are primarily due to factors such as underestimation of the potential of cultural diplomacy and the lack of a unified conceptual vision of key stakeholders. This complicates the process of assessing the results of the current policy in this area and contributes to the prolongation of the process of achieving long-term foreign policy goals. The purpose of the article is to analyze the key changes in the axiological content of Ukraine’s cultural diplomacy in the period 2014–2022. The research materials are based on the sectoral scientific developments of domestic and foreign researchers, as well as official statistics. The following scientific methods were used in the course of the study: theoretical generalization and comparison, analysis and synthesis, structural and logical method. The article analyzes the existing approaches to the axiology of cultural diplomacy within the concepts of the period 2014–2022. The main values of cultural diplomacy in the context of the development of national culture and global intercultural communication in general are characterized. The characteristic features of the studied phenomenon are determined. The dynamics of cultural values in Ukraine in the period under study, the specifics of their relationship with social and other values are substantiated. A number of interpretations of the essence of the axiological content of cultural diplomacy in the modern concept are studied. It is proved that cultural diplomacy is an influential socio-cultural institution characterized by significant importance both for the development of the system of international relations and for the domestic cultural progress.

References

Антонюк, О. (2011). Сучасний стан стратегії просування бренду держави в Україні. Економічна наука. № 8. С. 64–67. http://www.economy.in.ua/pdf/8_2011/20.pdf

Баланюк, Ю. С. (2021). Дипломатія і всесвітня спадщина: сучасні тенденції та внесок ЮНЕСКО у міжнародний діалог. Grundlagen der modernen wissenschaftlichen Forschung. Zürich, Schweiz. № 10. С. 65–69.

Костиря, І., Шевченко, М., Янченко, Н. (2021). Культурна дипломатія як ідентифікатор держави в контексті глобалізації. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. № 4. URL: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1019338

Кубко, В. П. (2022). Культурна дипломатія в системі стратегічних комунікацій України. Вісник Львівського університету. № 45. С. 125–134. https://doi.org/10.30970/PPS.2022.45.15

Кушнарьова, М. (2023). Українська культурна дипломатія під час війни: досвід, проблеми, перспективи. Центр досліджень соціальних комунікацій НБУВ. URL: https://nbuviap.gov.ua/e-biblioteka/naukovi-resursy/sotsialnikomunikatsii/kushnarova-m-ukrainska-kulturna-dyplomatiia-pid-chas-viiny-dosvid-problemy-perspektyvy

Малюта, О. (2023). Культурна дипломатія як засіб збереження української державності. Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. № 38. С. 153–170.

Полякова, Ю. В., Шайда, О. Є., Степанов, А. В. (2023). Культурна дипломатія як інструмент міжнародної комунікації. Вісник ЛТЕУ. Економічні науки. №71. С. 57–63. https://doi.org/10.32782/2522-1205-2023-71-08

Стратегія публічної дипломатії Міністерства закордонних справ України 2021–2025. (2021). URL: https://mfa.gov.ua/storage/app/sites.

Стратегія Українського інституту на 2020–2024 рр. (2020). URL: https://ui.org.ua/wpcontent/uploads/2022/01/strategy-ukrainian-institute-3.pdf

Терещук, В. (2016). Публічна дипломатія України: інституційні та програмні аспекти. Вип.2. С. 168–171. URL: http://politicus.od.ua/2_2016/37.pdf

Bennett, O. (2020). Cultural Diplomacy and International Cultural Relations: Volume I. Routledge, Carta, C., Badillo, Á. (2020). National Ways to Cultural Diplomacy in Europe: The Case for Institutional Comparison. In: Cultural Diplomacy in Europe: Between the Domestic and the International. Р. 63–88. https://doi.org/10.1007/978-3-030-21544-6_4

Goff, P. M. (2020). Cultural diplomacy. In Routledge Handbook of public diplomacy (pp. 30–37). Routledge, Holoborodko, O., Gerasymova, E., Shevchenko, N. (2024). Effectiveness of cultural diplomacy in promoting common EU values. Amazonia Investiga. №13(79). Р. 141–154. https://doi.org/10.34069/AI/2024.79.07.11

Jarvie, G. (2021). Sport, soft power and cultural relations. Journal of Global Sport Management. Р. 1–18. https://doi.org/10.1080/24704067.2021.1952093

Świderska-Włodarczyk, U. (2022). The Model of a Polish Diplomat and Its Evolution From the 16th to the 21st century, in the Context of Education, Axiology, Professionalism and Socialization. Multidisciplinary Journal of School Education. №11(1 (21)). Р. 271–295.

Zaharna, R. S. 92020). Communication logics of global public diplomacy. In Routledge handbook of public diplomacy (pp. 96–111). Routledge

Published

2024-12-30

How to Cite

Korzhuk І. О. (2024). CHANGES IN THE AXIOLOGICAL CONTENT OF CULTURAL DIPLOMACY OF UKRAINE IN THE PERIOD FROM 2014–2021. Культурологічний альманах, (4), 343–348. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.41

Issue

Section

CULTUROLOGY