THE CULTURAL AND ARTISTIC COMPONENT OF UKRAINE'S CONFRONTATION WITH RUSSIA'S MILITARY AGGRESSION

Authors

  • Halyna Ostapchuk Educational and Research Institute of Philosophy and Educational Policy Mykhailo Drahomanov Ukrainian State University
  • Viktoriia Vasylenko Educational and Research Institute of Philosophy and Educational Policy Mykhailo Drahomanov Ukrainian State University
  • Olha Karpenko Mykhailo Drahomanov Ukrainian State University

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.44

Keywords:

Ukrainian art, national identity, patriotism, war, cultural resistance, symbol of invincibility, creativity, theater, music, cinema

Abstract

The article analyzes the role of art in countering Russian armed aggression. The artistic component is understood as a set of contemporary artistic practices and works aimed at countering Russian narratives, revealing the antihumanistic and genocidal nature of its aggression against Ukraine, and the activities of cultural and artistic figures in the armed confrontation with the Russian invaders. The participation of Ukrainian artists and cultural figures in confronting the enemy is seen as a component of information warfare, which allows for a highly artistic way of conveying reality and creating a positive image of the “defender” in the international cultural environment. Artistic reflexes reveal the events of the war and perform a number of functions: documentary (showing the face of war through documentary films), informational, communicative (music and theater in national resistance), patriotic (appealing to the symbol of the past in cinema), and therapeutic (psychological support). Russia's full-scale invasion of Ukraine on February 24, 2022, the occupation of territories, the destruction of cultural and civilian infrastructure, was the impetus for worldview changes, contributed to the process of Ukrainianization and the activation of national identity. The article also examines the national dimension of artistic resistance to military aggression. It is shown that the artist is faced with the task of not only being involved in the military-information confrontation, but also as a guardian and promoter of national culture, which is once again being subjected to attempts to destroy it by the aggressor state.

References

Винниченко, С. (2023). Болючі рани театрального світу: сумні підсумки. Gazeta.ua. URL: https://gazeta.ua/blog/60052/bolyuchi-rani-teatralnogo-svitu-sumni-pidsumki.

Ворожбит, Н. (2024). Подвиг військових не безсенсовий. Наталія Ворожбит про фільм «Кіборги». Українське радіо. URL: http://nrcu.gov.ua/news.html?newsID=103251.

Гегель, Г. (1968). Эстетика. Т. 1. Лекции по эстетике: Введение; Часть первая. Идея прекрасного в искусстве или идеал. 312 с.

Гнатюк, А.В. (2024). Осмислення українського театру в контексті сучасних військових подій: культурологічний аналіз. Baltija Publishing. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-402-3-16.

Іван Франко у критиці: Західноукраїнська рецепція 20–30-х років XX ст. (2010). Львівський національний університет ім. Івана Франка. 432 с.

Кабацій, М. (2024) Ти [Романтика]. Гурт МУР випустив альбом-мюзикл про поетів Розстріляного відродження. Українська правда. Життя. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/ukrajinskiy-gurt-vipustiv-albom-pro-rozstrilyanevidrodzhennya-sluhati-onlayn-300277/.

Кирилюк, О.Л. (2020). Формування образу захисника в умовах інформаційної війни: Лінгвокогнітивний аспект. Львівський філологічний журнал, (8), 90–96. DOI: https://doi.org/10.32447/2663-340x-2020-8.14.

Костинюк, Л. (2023). Роль театрального мистецтва у часі війни. Збруч. URL: https://zbruc.eu/node/115133.

Котляр, О. (2022). Війна у мистецтві й мистецтво у час війни. Розмова з Ольгою Балашовою. Антиквар. URL: https://antikvar.ua/vijna-u– mystetstvi-j-mystetstvo-u-chas-vijny-rozmova-z– olgoyu-balashovoyu/.

Котубей-Геруцька, О., Морі, Є. (2022) Kalush Orchestra після виступу на Євробаченні закликав врятувати Маріуполь і «Азовсталь». Суспільне Культура. URL: https://suspilne.media/culture/239541-kalush-orchestra-pisla-vistupuna-evrobacenni-zaklikav-spasti-mariupol-i-azovstal/.

Некреча, К., & Галів, О. (2023, 23 серпня). «Вони не хотіли слави, вони захищали свою землю». Олесь Санін розповів про фільм «Довбуш». Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/film-dovbushrigeser-interview/32561255.html.

Нора, П. (2014) Теперішнє, нація, пам’ять. Київ : Кліо. 272 с.

Тань, Цянь. (2024) Роль сучасного кіномистецтва України в культурному просторі Європи і світу. Дизайн і мистецтво України у часи національного спротиву : збірник тез доповідей ІІ Всеукраїнської наук. конф. Київ. 97 с.

Харченко, П.В. (2024) Музичне мистецтво України як важлива складова національного спротиву: історія, теорія і сучасна практика. Дизайн і мистецтво України у часи національного спротиву : збірник тез доповідей ІІ Всеукраїнської наук. конф. Київ. 97 с.

Хмельницька, В. (2023). «Чому політики не воюють?»: хто з відомих українців кинув все і пішов на війну. URL: https://tsn.ua/exclusive/chomu-politiki-ne-voyuyut-hto-z-vidomih-ukrayinciv-kinuv-vse-i-pishov-na-viynu-2433298.html.

Ober, J., Rusakov, S., & Matusevych, T. (2024). The effects of the war in Ukraine on the environment of Ukrainian artists: An evaluation by a diagnostic survey. Media, War & Conflict. DOI: https://doi.org/10.1177/17506352241269604.

Published

2024-12-30

How to Cite

Ostapchuk Г. О., Vasylenko В. С., & Karpenko О. А. (2024). THE CULTURAL AND ARTISTIC COMPONENT OF UKRAINE’S CONFRONTATION WITH RUSSIA’S MILITARY AGGRESSION. Культурологічний альманах, (4), 363–370. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.44

Issue

Section

CULTUROLOGY