КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИЙ СКЛАДНИК ПРОТИСТОЯННЯ УКРАЇНИ ВІЙСЬКОВІЙ АГРЕСІЇ РОСІЇ

Автор(и)

  • Галина Олександрівна Остапчук Навчально-науковий інститут філософії та освітньої політики Українського державного університету імені Михайла Драгоманова
  • Вікторія Станіславівна Василенко Навчально-науковий інститут філософії та освітньої політики Українського державного університету імені Михайла Драгоманова
  • Ольга Анатоліївна Карпенко Український державний університет імені Михайла Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.44

Ключові слова:

українське мистецтво, національна ідентичність, патріотизм, війна, культурний опір, символ незламності, творчість, театр, музика, кіно

Анотація

У статті аналізується роль мистецтва в протистоянні російській збройній агресії. Мистецький складник розуміється як сукупність сучасних мистецьких практик і творів, що спрямовані на протидію російським наративам, розкриттю антигуманістичної та геноцидальної спрямованості її агресії проти України, і діяльність культурно-мистецьких діячів у збройному протистоянні російським загарбникам. Участь українських митців і культурних діячів у протистоянні ворогу розглядається як складник інформаційної війни, що дає змогу високохудожнім способом передати реальність і створити позитивний образ «захисника» в міжнародному культурному середовищі. Мистецькі рефлексії розкривають події війни й виконують низку функцій: документалістську (показ обличчя війни через кінодокументалістику), інформаційну, комунікативну (музичне й театральне мистецтво в національному спротиві), патріотичну (звернення до символу минулого в кіномистецтві), терапевтичну (психологічна підтримка). Повномасштабне російське вторгнення 24 лютого 2022 р. в Україну, окупація територій, нищення культурної та цивільної інфраструктури стали поштовхом для світоглядних змін, сприяли процесу українізації та активізації національної ідентичності. Також розглядається національний вимір мистецького опору військовій агресії. Показано, що перед митцем стоїть завдання бути не тільки залученим до військово-інформаційного протистояння, а й хранителем і промоутером національної культури, яка вчергове зазнає намагання знищення з боку держави агресора.

Посилання

Винниченко, С. (2023). Болючі рани театрального світу: сумні підсумки. Gazeta.ua. URL: https://gazeta.ua/blog/60052/bolyuchi-rani-teatralnogo-svitu-sumni-pidsumki.

Ворожбит, Н. (2024). Подвиг військових не безсенсовий. Наталія Ворожбит про фільм «Кіборги». Українське радіо. URL: http://nrcu.gov.ua/news.html?newsID=103251.

Гегель, Г. (1968). Эстетика. Т. 1. Лекции по эстетике: Введение; Часть первая. Идея прекрасного в искусстве или идеал. 312 с.

Гнатюк, А.В. (2024). Осмислення українського театру в контексті сучасних військових подій: культурологічний аналіз. Baltija Publishing. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-402-3-16.

Іван Франко у критиці: Західноукраїнська рецепція 20–30-х років XX ст. (2010). Львівський національний університет ім. Івана Франка. 432 с.

Кабацій, М. (2024) Ти [Романтика]. Гурт МУР випустив альбом-мюзикл про поетів Розстріляного відродження. Українська правда. Життя. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/ukrajinskiy-gurt-vipustiv-albom-pro-rozstrilyanevidrodzhennya-sluhati-onlayn-300277/.

Кирилюк, О.Л. (2020). Формування образу захисника в умовах інформаційної війни: Лінгвокогнітивний аспект. Львівський філологічний журнал, (8), 90–96. DOI: https://doi.org/10.32447/2663-340x-2020-8.14.

Костинюк, Л. (2023). Роль театрального мистецтва у часі війни. Збруч. URL: https://zbruc.eu/node/115133.

Котляр, О. (2022). Війна у мистецтві й мистецтво у час війни. Розмова з Ольгою Балашовою. Антиквар. URL: https://antikvar.ua/vijna-u– mystetstvi-j-mystetstvo-u-chas-vijny-rozmova-z– olgoyu-balashovoyu/.

Котубей-Геруцька, О., Морі, Є. (2022) Kalush Orchestra після виступу на Євробаченні закликав врятувати Маріуполь і «Азовсталь». Суспільне Культура. URL: https://suspilne.media/culture/239541-kalush-orchestra-pisla-vistupuna-evrobacenni-zaklikav-spasti-mariupol-i-azovstal/.

Некреча, К., & Галів, О. (2023, 23 серпня). «Вони не хотіли слави, вони захищали свою землю». Олесь Санін розповів про фільм «Довбуш». Радіо Свобода. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/film-dovbushrigeser-interview/32561255.html.

Нора, П. (2014) Теперішнє, нація, пам’ять. Київ : Кліо. 272 с.

Тань, Цянь. (2024) Роль сучасного кіномистецтва України в культурному просторі Європи і світу. Дизайн і мистецтво України у часи національного спротиву : збірник тез доповідей ІІ Всеукраїнської наук. конф. Київ. 97 с.

Харченко, П.В. (2024) Музичне мистецтво України як важлива складова національного спротиву: історія, теорія і сучасна практика. Дизайн і мистецтво України у часи національного спротиву : збірник тез доповідей ІІ Всеукраїнської наук. конф. Київ. 97 с.

Хмельницька, В. (2023). «Чому політики не воюють?»: хто з відомих українців кинув все і пішов на війну. URL: https://tsn.ua/exclusive/chomu-politiki-ne-voyuyut-hto-z-vidomih-ukrayinciv-kinuv-vse-i-pishov-na-viynu-2433298.html.

Ober, J., Rusakov, S., & Matusevych, T. (2024). The effects of the war in Ukraine on the environment of Ukrainian artists: An evaluation by a diagnostic survey. Media, War & Conflict. DOI: https://doi.org/10.1177/17506352241269604.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Остапчук, Г. О., Василенко, В. С., & Карпенко, О. А. (2024). КУЛЬТУРНО-МИСТЕЦЬКИЙ СКЛАДНИК ПРОТИСТОЯННЯ УКРАЇНИ ВІЙСЬКОВІЙ АГРЕСІЇ РОСІЇ. Культурологічний альманах, (4), 363–370. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.44

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають