МОДА ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ НАРЦИСИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.46

Ключові слова:

мода, сучасна мода, масова культура, нарцисична культура, сучасні соціокультурні процеси

Анотація

Стаття присвячена сучасній моді як відображенню нарцисичної культури, з огляду на те що мода є віддзеркаленням соціокультурних процесів. Наступ нарцисичної культури розгортається на наших очах в актуальному просторі. Її носії не лише стають носіями нових патернів поведінки в суспільстві, а й демонструють себе в соціумі. Прослідкувати ці процеси дуже важливо й доцільно у світі трансформації культурного середовища. Мода завжди виконує соціальне замовлення певного суспільства й віддзеркалює вираження належності до тієї чи іншої групи. Модні тренди та їх деталі говорять про цінності, ідеали, смаки та спільні інтереси громадськості. І це не тільки про бренди й певні стилі одягу, а насамперед про культурні, етичні позиції та переконання. Сучасна людина романтизує світ реальності, жадає слави, їй необхідно підтверджувати свій імідж гламуризацією свого життя, як це роблять зірки в соцмережах. Усі ці провідні цінності масового суспільства безпосередньо пов’язані з нарцисичною природою і структурою особистості. Мода, яка виконує соціально- демонстративну функцію, стає джерелом натхнення та діалогу у своєрідному полі культурного нарцисизму. Вона дуже чутливо реагує на всі соціокультурні зміни й дає зрозуміти дослідникам, що епоха маскульту трансформується в епоху нарцисизму зі своїми характерними особливостями. Також ми не можемо ігнорувати особливості культури нарцисизму, оскільки коли ми говоримо про моду як культурний феномен, то маємо на увазі «modus vivendy», спосіб життя людини, спосіб існування й конструювання її довкілля. Які культурні запити в спільноти сьогодні потребують моди на нарцисизм і як працюють механізми захисту людини на дратівливі фактори сьогодення? Автор намагається з’ясувати в роботі.

Посилання

Воронкова, А.І. (2016). Мода у контексті сучасних соціологічних досліджень. Науково-теоретичний альманах Грані, 19 (4), С. 69–73. URL: https://doi.org/10.15421/1716080.

Лагода, О.М. (2009). Мода – маніфестація культури свободи особистості в добу глобалізації. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. Вип. 6. С. 194–202. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mist_2009_6_27.

Лагода, О. (2014). Мода і мистецтво: взаємодія в контексті репрезентацій. Вісник Харк. держ. акад. дизайну і мистецтв. № 1. С. 20–26.

Ортега-і-Гасет, Х. (1994). Дегуманізація мистецтва. Вибрані твори. Київ : Основи, с. 238–272.

Черевач, В.В. (2023). Мода як культурна практика: ідентифікація за основними характеристиками. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. № 3. С. 88–93.

Чупріна, Н.В. (2013). Теоретико-культурологічні підходи до вивчення моди. Вісник НАКККІМ. № 3. С. 67–77.

Lasch, C. (1991). The Culture of Narcissism: American Life in an Age of Diminishing Expectations. New York : Norton.

Fromm, E. (1964). The Heart of Man. Its Genius for Good and Evil. USA, New York : Harper and Row Publishers, 157 p. URL: https://dokumen.pub/qdownload/tыhe-heart-of-man-its-genius-for-good-and-evil-1nbsped.html [in English].

Green, Miranda. (2016). «Year in a Word: Snowflake». Financial Times, 12–21. URL: https://www.ft.com/content/65708d48-c394-11e6-9bca-2b93a6856354.

Lastner Matthew and Erik Taylor. (2015). The Snowflake State: An Investigation into Entitlement as a State Construct. Academy of Management Proceedings, Vol. 1. Academy of Management.

Lipovetsky, G. (1983). L’ere du vide. Essais sur individualisme contemporain. Paris : Editions Gallimard. URL: https://www.franceculture.fr/oeuvre-l-ere-du-vide-essais-sur-l-individualisme– contemporain-de-gilles-lipovetsky.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Ткаченко, Р. В. (2024). МОДА ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ НАРЦИСИЧНОЇ КУЛЬТУРИ. Культурологічний альманах, (4), 380–385. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.46

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ