РОЛЬ КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АКАДЕМІЧНОГО ДРАМАТИЧНОГО ТЕАТРУ ІМЕНІ ІВАНА ФРАНКА У ФОРМУВАННІ УКРАЇНСЬКОЇ ТЕАТРАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Анатолій Васильович Гнатюк Навчально-науковий інститут філософії та освітньої політики Українського державного університету імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0009-0001-3118-7432

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.48

Ключові слова:

Київський національний академічний драматичний театр імені Івана Франка, театральна культура, франківці

Анотація

Метою статті є висвітлення основних засад діяльності Київського національного академічного драматичного театру імені Івана Франка та виявлення його впливу на формування української театральної культури на початку ХХ ст. Театр розпочав своє функціонування в умовах складної суспільно-політичної ситуації, яка значною мірою вплинула на перебіг культурних процесів в Україні. В дослідженні висвітлено передумови формування українського театру, означено основні проблеми роботи культурних інституцій та митців на початку ХХ ст., що пов’язані зі становленням радянського уряду та його утисками, цензурою і контролем, від якого потерпало все суспільство країни. Означено, що напрями діяльності та розвитку театрального життя розділилися на дві течії – ті, які воліли до форм театру «прямих життєвих відповідностей» (за Гнатом Юрою) та ті, що надавали перевагу «лівому» мистецтву, яке утверджувало на сцені умовні форми (за Лесем Курбасом). У статті також приділено увагу основним спектрам розвитку, що вплинули на народне визнання театру імені І. Франка. Серед них – репертуарна політика, просвітницька робота, синтез принципів «театру корифеїв» й художніх стереотипів нового часу. Важливою частиною дослідження є характеристика репертуарної політики театру, яка висвітлена в трьох основних ракурсах: полістелістичності, синтезу традицій та новацій, спрямуванні творчості до реалізму. Виявлено основні риси, які вплинули на загальну театральну культуру України початку ХХ ст., серед яких тяжіння до реалізму та фактор доступності, зрозумілості для простого глядача. У статті використано ретроспективний метод, методи аналізу, відбору, систематизації та узагальнення. Наукова новизна статті полягає у дослідження діяльності та впливу Київського національного академічного драматичного театру імені Івана Франка через призму історичної ретроспективи з оглядом на актуальну оцінку щодо усталених у радянський час аспектів. В результаті проведеного дослідження виявлено основні напрями діяльності Київського національного академічного драматичного театру імені Івана Франка та означено основні критерії його впливу на український театральний простір початку ХХ ст.

Посилання

Ваніна, І. Г. (1966). Українська шекспіріана: До історії втілення п'єс Шекспіра на українській сцені. Київ : Мистецтво. 203 с.

Йосипенко, М. К., Гордійчук, М. М., Бобошко, Ю. М., Нестеровський, П. П. (1970). Шляхи і проблеми розвитку українського радянського театру. Київ : Мистецтво. 372 c.

Корній, Л., Сюта, Б. (2011). Історія української музичної культури: підручник для студентів вищих навчальних закладів. До 100-річчя Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ: НМАУ імені П. І. Чайковського. 736 с.: іл.

Красильникова, О. (1981). Лицар української сцени. Український театр. № 6. С. 29.

Маркович, Я. А. (1859). Дневные записки малороссийскаго подскарбия генерального Якова Марковича. Вид. Олександра Марковича. Частина І. Москва: Типографія В. Готьє. 349 с.

Пилипчук, Р. (2019). Історія українського театру (від витоків до кінця ХІХ ст.). Львів : Наукова думка НАН України, 356 с.

Процик, Л. Л. (2012). Репертуар театру імені Івана Франка 20-х рр. ХХ ст. Орієнтація на творчий пошук. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Вип.18, том І. С. 45–49.

Процик, Л. Т. (2005). Театр імені Івана Франка: становлення та тенденції розвитку (20-ті рр. ХХ століття).

Автореферат дисертації. Київський національний університет культури і мистецтв, Міністерство культури і туризму України, м. Київ, 22 с.

Прокопович, Л. В., Розова, Т. В. (2018). Театралізація структур повсякденності в культурних практиках метамодерну. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. № 3. С. 98–102.

Рудчук, Ю. А. (2010). Гетьман Кирило Григорович Розумовський. Мистецтвознавство України. № 11. С. 76–82.

Русаков, С. (2012). Особливості художньо-образного осмислення дійсності: культурологічно-історичний аналіз української філософської думки. Пам’ять століть. № 5 (99).

Чорній, С. (1980). Український театр і драматургія. Мюнхен; Нью-Йорк, 470 с.

Гурман, Б. (1940). XX років театру ім. І. Франка. Київ: Мистецтво, 227 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

Гнатюк, А. В. (2024). РОЛЬ КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО АКАДЕМІЧНОГО ДРАМАТИЧНОГО ТЕАТРУ ІМЕНІ ІВАНА ФРАНКА У ФОРМУВАННІ УКРАЇНСЬКОЇ ТЕАТРАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ. Культурологічний альманах, (4), 393–398. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.4.48

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають