СОЦРЕАЛІЗМ ЯК МЕТОД І СТИЛЬ: КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНА РЕКОНСТРУКЦІЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.25

Ключові слова:

музична культура, соцреалізм, стиль, художній образ

Анотація

У статті розглянуто соцреалізм як культурно-історичний феномен, який реалізувався в контексті мистецьких та культурних практик України за часів радянського історичного періоду 30–80-х років ХХ століття, але й досі потребує детального аналізу та осмислення. Визначено основні компонентні ознаки соцреалізму як методу та стилю в контексті дослідження культури та мистецтва зазначеного періоду, а також окреслено його впровадження в обіг культуротворення. Доведено, що соцреалізм як культурно-історичний феномен уособлює програму, що сформована в рамках марксистсько-ленінської ідеологеми, а її засоби та результат перетворюються на стильові методи формотворення у сфері мистецтва та культури. Соцреалізм визначається як метод (спосіб досягнення мети) і стильовий вимір, який формулюється як експресивна методологія та ідеологія, що стверджує його амбівалентність. Констатовано, що радянський історичний період надав нове бачення та естетичну парадигму візуальному простору культуротворення починаючи з 30-х років ХХ століття, після Першого з’їзду радянських письменників, який відбувся в 1934 році, де виступив М. Горький. У його промові був запрограмований неологізм «соцреалізм», а також його подальша реалізація як стилю в мистецтві та методу в культуротворенні. У статті використано генетичний, порівняльний, історико-реконструктивний методи, системний підхід з опорою на принцип історизму, культурно-історичної реконструкції стратегій і механізмів культуротворення.

Посилання

Зінькевич О. (2007). Mundus musicaе: тексти і контексти. Київ : ТОВ «Задруга». 616 с.

Лосєв О. (1994). Проблема художнього стилю. Київ : «Collegium», «Київська Академія Євробізнесу». 288 с.

Перший Всесоюзний з’їзд радянських письменників. (1934). Стенографічний звіт. Москва : Держлітвидав. 720 с.

Роготченко О. (2017). Суспільно-культурна парадигма тоталітарного й індиферентного в пластичних мистецтвах України 1940–1960-х років. Сучасне мистецтво. Вип. 13. С. 144–150.

Роготченко О. (2014). Нове прочитання соцреалістичної доктрини як обов’язкового стилю художнього життя до- і повоєннної доби СРСР–УРСР. Мистецтвознавство України. Вип. 14. С. 169–174. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mysu_2014_14_23.

Соціалістичний реалізм як творчий метод. Історія та теорія соціалістичного реалізму. URL: https://osvita.ua/vnz/reports/culture/10993/ (дата звернення: 14.02.2023)

Смирна Л. (2017). Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві : монографія. ІПСМ НАМ України. Київ : «Видавництво Фенікс». 480 с.

Чернецький В. (2013). Картографуючи посткомуністичні культури. Київ : Критика. 432 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-28

Як цитувати

Овчаренко, С. В. (2023). СОЦРЕАЛІЗМ ЯК МЕТОД І СТИЛЬ: КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНА РЕКОНСТРУКЦІЯ. Культурологічний альманах, (1), 188–193. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.25

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ