ВПЛИВ ІСТОРИЧНИХ ПЕРЕДУМОВ ТА СОЦІАЛЬНОГО КОНТЕКСТУ НА ФЕНОМЕН ВІДПОВІДАЛЬНОГО ГРОМАДЯНСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.18

Ключові слова:

відповідальне громадянство, громадянизація, демократичний процес, активне громадянство, соціокультурні особливості

Анотація

На сьогодні відповідальне громадянство здебільшого трактується, як новітній філософський концепт, який дискутується у рамках впливових міжнародних організацій, як то ООН чи ЮНЕСКО, та впливає на акедемічну дискусію у багатьох країнах. Проте, при переході до детального аналізу цієї проблематики ми побачимо, що вона заходить своїми основами ще у зародки перших демократій, разом з тим вона й успадкувала низку невирішених проблем, які притаманні демократичним суспільствам. Саме тому у статті аналізується фактори, що впливають на розуміння концепції відповідального громадянства. Знайдено певні історичні закономірності, що актуалізують питання відповідального громадянства у різних спільнотах в різні проміжки часу. Проведено історичні паралельні стосовно дискурсу про відповідальне громадянство. Також зроблено спробу визначити роль там місця феномену відповідального громадянства у сучасному контексті соціальної культури. Для цього, зокрема, був використаний метод дослідження канадського філософа Віла Кимліки, який концентрується на аналізі динаміки та реляційного процесу набуття та реалізації громадянином свого потенціалу. Віл Кимліка запропровадив у науковому дискурсі термін – громадянізація (citizenization), який канадець трактує, як комплексний підхід з дослідження феномену відповідального громадянства на основі історичних процесів та соціальних проєктів. Громадянізацію ще можна характеризувати, як обов’язок суспільства впорядкувати соціальні відносини на основі фундаментальних політичних цінностей свободи та демократії. Проте не кожні суспільства готові до такого підходу із-за недостатнього розвитку демократії, деякі ж не в змозі ідентифікувати проблему та приступити до механізму її реалізації. У статті автор дійшов висновку, що різноманітні концепції відповідального громадянства часто існують паралельно в одних і тих самих суспільствах і нерідко конфліктують між собою. Сама ж побудова відносин у рамках відповідального громадянства є глобальним історичним і соціальним проєктом. Дуже часто щоб досягти якісних змін, суспільству потрібно змінити порядок соціальних відносин на основі фундаментальних політичних цінностей свободи, демократії та історичного досвіду.

Посилання

Bendanillo. (2022), Education in Immanuel Kant and John Dewey: A Comparative Analysis . Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4249493 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4249493 (18.09 2023).

Cooper, F. (2018). Citizenship, Inequality, and Difference: Historical Perspectives. Princeton, NJ.: Princeton University Press. 224 p.

Gagnon, А., Tully, J. (2001). Multinational Democracies. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 411 p.

Galston, W. (1991). Liberal Purposes: Goods, Virtues, and Duties in the Liberal State. Cambridge, UK: Cambridge University Press. 343 p.

Kymlicka, W. (2012). “Responsible Citizenship”. Trudeau Foundation Papers, Vol. 4/2 pp. 55–87. Availablefrom: <https://www.academia.edu /4486454/Responsible_Citizenship_2012_?email_work_card=reading-history>. (22.09.2023).

Pettai, V. (2021) National Minorites and Ethnic Relations in the Baltic States. Europa ethnica-Zeitschrift für Minderheitenfragen. № 3. 86–94 pp.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-25

Як цитувати

Заводовський, І. А. (2023). ВПЛИВ ІСТОРИЧНИХ ПЕРЕДУМОВ ТА СОЦІАЛЬНОГО КОНТЕКСТУ НА ФЕНОМЕН ВІДПОВІДАЛЬНОГО ГРОМАДЯНСТВА. Культурологічний альманах, (3), 132–137. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.18