ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ БАРОЧНОГО СВІТОСПРИЙНЯТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.29

Ключові слова:

бароко, монада, принцип відображення, варіативність, порівняння

Анотація

У статті проаналізовано філософські засади формування такого складного явища у просторі європейської думки та культури як бароко. На протязі тривалого часу філософи, культурологи, мистецтвознавці, історики тощо присвячують йому свої дослідження, однак до теперішнього часу єдності стосовно тлумачення та розуміння змісту, природи, меж застосування та методологічних можливостей цього складного явища не існує. Метою цієї статті є висвітлення філософських засад барочного світосприйняття на прикладі європейської філософської традиції (Ґ. Ляйбніц) та вітчизняної філософської традиції (Г. Сковорода), що сприяє кращому розумінню природи бароко, джерел його виникнення та когнітивних й методологічних можливостей у пізнанні та культурі загалом. Під час написання статті були використані діалектичний, історико-порівняльний, а також деякі загальнологічні методи: аналіз і синтез, абстрагування, аналогія тощо. Результати нашого дослідження свідчать про те, що формування та розвиток барочної культури значною мірою було обумовлено філософськими ідеями Ґотфріда Ляйбніца про «монадну» структуру світу, у якому монади відіграють роль духовних атомів з яких складається та у яких відбивається увесь світ. Принцип відображення стає при цьому одним із головних формотворчих та світоглядних принципів епохи бароко. Бароко переорієнтовує європейську культуру зі старого наративного типу відтворення дійсності на принципово новий, такий що спирається на її кодування та приховування. Григорій Сковорода продовжує у своїй творчості цю європейську лінію розвитку філософії, трансформуючи її та доповнюючи оригінальними образами та поняттями такими як архитипос, віцефігура тощо.

Посилання

Deleuze G. (1992). The Fold. Leibniz and the Baroque. University of Minnesota Press. 192 p.

Ляйбніц Ґ. (2013). Монадологія. SENTENTIAE, Т. 28 (1), с. 151–177.

Сковорода Г. (2011). Бесѣда 1-я, нареченная Observatorium. (Сіон). Повна академічна збірка творів / за ред. проф. Л. Ушкалова. Харків-Едмонтон-Торонто: Майдан, Видавництво Канадського Інституту Українських Студій. С. 427–453.

Сковорода Г. (2011). Діалог. Имя ему – Потоп зміин. Повна академічна збірка творів / за ред. проф. Л. Ушкалова. Харків-Едмонтон-Торонто: Майдан, Видавництво Канадського Інституту Українських Студій. С. 941–1002. 5. Сковорода Г. (2011). Наркісс. Разглагол о том: Узнай Себе. Повна академічна збірка творів / за ред.

проф. Л. Ушкалова. Харків-Едмонтон-Торонто: Майдан, Видавництво Канадського Інституту Українських Студій. С. 231–291.

Чижевський Д. (1994). Культурно-історичні епохи. Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст. К: Рось. C. 609–620.

Wölfflin H. (1881). Renaissance und Barock. URL: https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/woelfflin1888 9 (date of access 10.08/2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-25

Як цитувати

Рабокоровка, Г. В. (2023). ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ БАРОЧНОГО СВІТОСПРИЙНЯТТЯ. Культурологічний альманах, (3), 208–212. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.29