РЕМЕЙК КАЗКОВИХ СЮЖЕТІВ ЯК СУЧАСНИЙ СПОСІБ ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ ТА СУСПІЛЬНИХ НОРМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.48

Ключові слова:

ремейк, казка, кінематограф, етико-моральні цінності та смисли

Анотація

Кінематограф, як синтетичний вид мистецтва та засіб масової комунікації, є способом впливу на індивіда та суспільство при вирішенні широкого спектру задач, від естетичних до політичних. Проблематика морально-етичних норм та цінностей, усталених в певному культурно-історичному середовищі пронизує казки як повчальний елемент усної народної творчості, відображаючи культурний досвід певного суспільства. Сучасне тлумачення казкових сюжетів зазнає змін та переробки згідно новітніх викликів традиції. Трансформація поведінкових моделей та етико-моральних цінностей найбільш помітно реалізується в сегменті дитячо-підліткового кіно та мультиплікаційних фільмів. Позитивна дискримінація стоїть на порядку денному в американському кінематографі. Використовуючи сюжети європейських казок («Попелюшка», «Білосніжка», «Русалонька», «Лускунчик» тощо), Голівуд дотримується расової та гендерної різноманітності, хоча в оригінальній основі сюжетів це не обумовлено. У ремейках казкових сюжетів «Лускунчик та Чотири королівства» (2018), «Русалонька» (2023), «Білосніжка» (вийде у 2024) серед дійових осіб ролі розподілені згідно расової різноманітності так, що втрачається ідентичність головного героя з його прототипом з оригіналу. На нашу думку, якщо екзистенція нових прийдешніх поколінь буде відбуватися в середовищі глобальної мережі, тобто вони не будуть вже представниками книжної вербальної культури, а культури окулярної, візуальної, цілком ймовірно, саме такі артефакти новітньої цифрової культури будуть сприйматися за споконвічні, справжні та первинні. Тобто, за візуального переходу до мережевого суспільства, вдалі, якісно виконані ремейки можуть посісти місце оригіналу, та навіть знищити уявлення про оригінал, витіснивши його завдяки новітнім технічним засобам втілення та художньої виразності. В статті виконано порівняльний аналіз казкових сюжетів про Червону Шапочку і Попелюшку, та їх кіноадаптацій.

Посилання

Беньямін В. Мистецький твір у добу своєї технічної відтворюваності / В. Беньямін // Вибране. Львів : Літопис, 2002. С. 53–97.

Bettelheim B. The Uses of Enchantement: The Meaning and Importance of Fairy Tales. – London : Thames and Hudson, 1976. 464 p.

Bolte J., Polivka G. Anmefklingen zu den Kinder- und Hausmarchen der Bruder Grimm: Erster Band. Norderstedt : Vero Verlag, 2019. 568 p.

Vries J. de. The Problem of the Fairy Tales // Diogenes. 1958. № 6 (22). Pp. 1–15. URL: https://doi.org/10.1177/03921921580060220

Derrida J. Globalization, Peace and Cosmopolitics / ed. J. Binde // The Future of Values: 21st Century Talks. Oxford, New York : UNESCO Publishing / Berghahn Books, 2004. P. 110–122.

Jameson F. Postmodernism. The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press, 1991. 218 p.

Jameson F. Signatures of the Visible. New York : Routledge, 2007. 350 p.

Eliade M. Rites and Symbols of Initiation. The Mysteries of Birth and Rebirth. New York: Harper and Brothers, 1958. 175 p.

Eliade M. Myth and Reality. New York : Harper & Row, 1963. 203 p.

Kellner D. Film, Politics, and Ideology: Reflections on Hollywood Film in the Age of Reagan // The Velvet Light Trap. 1991. № 9. P. 1–24. – URL: https://pages.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/essays/filmpoliticsideology.pdf

Carroll L. Through the Looking-Glass, and What Alice Found There. New York and London : Harper Brothers Publishers, 1902. 203 p. URL: https://www.sas.upenn.edu/~cavitch/pdflibrary/Carroll_Through_the_Looking_Glass.pdf

Lang A. The Blue Fairy Book. New York : Dover Publications. 1965. 416 p. URL: https://www.gutenberg.org/cache/epub/503/pg503-images.html

Nye J. S. Soft Power: The Means to Success in World Politics. – New York : Public Affairs, 2005. 191 p. URL:

Perrault С. Histoires ou Contes du temps passéy avec des Moralitez. Paris, 1697. 261 р. URL: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k10545223 /f19.item

Saintyves P. Les Contes de Perrault et les récits parallèles. – Paris : Slatkine, 1990. 606 p.

Toffler A., Toffler H. Revolutionary Wealth. New York: Knopf, 2006. 512 p.

Fattor E. American Empire and the Arsenal of Entertainment: Soft Power and Cultural Weaponization. – New York : Palgrave Macmillan, 2014. 235 p.

Franz M. L. von. Interpretation of Fairy Tales (C. G. Jung Foundation Book Series). – Boulder, USA : Shambhala, 1996. 224 р.

Friedman M. Cooperation between Capital-Rich and Labor-Rich Countries // The Future of Freedom Foundation, 5, 1994. P. 18–26. URL: https://www.fff.org/explore-freedom/article/cooperation-capitalrich-laborrich-countries-part-1/

Freud A. The Ego and the Mechanisms of Defense. London : Karnac books, 1966. – 191 p.

Freud S. The Standard Edition of the Complete Psychological Works. Vol. 17. London : Hogarth Press, 1953. 303 p.

Fromm E. The Forgotten Language. New York : Rinehart, 1951. 263 p.

Харарі Ю. Sapiens. Людина розумна. Коротка історія людства. Київ : Book chef, 2021. 544 c.

Юнг К.Г. Архетипи і колективне несвідоме. Львів : Астролябія, 2018. 608 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-25

Як цитувати

Шевченко, Н. В. (2023). РЕМЕЙК КАЗКОВИХ СЮЖЕТІВ ЯК СУЧАСНИЙ СПОСІБ ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ ТА СУСПІЛЬНИХ НОРМ. Культурологічний альманах, (3), 357–365. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.48

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають