«ГІБРИДНИЙ» ОБ’ЄКТ У МУЗЕЙНОМУ ПРОСТОРІ. ПОТЕНЦІАЛ ДЛЯ «ПРИМИРЕННЯ» МНОЖИННИХ НАРАТИВІВ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.4.27Ключові слова:
музейні практики, діалог культур, множинний історичний наратив, трансформація конфліктів, гібридний об’єкт мистецтваАнотація
У рамках здійснення культурологічного аналізу миротворчої функції мистецтва, що актуалізується в постконфліктних середовищах у ХХІ столітті, авторка розглядає потенціал проєктування музейного простору для реалізації різних стратегій інтерпретації соціального та культурного досвіду, щоб у взаємодії історії, психології, культурології, мистецтва знайти такі форми організаційної діяльності музеїв, які б відповідали майбутнім суспільним викликам. Сучасні музейні практики зазвичай містять комбінацію кураторських підходів. Дві принципові актуальні парадигми музейних практик, передбачають, по-перше, історичну модель, що ґрунтується на процесах міграції, культурної передачі, гібридизації форми. Друга модель – естетична або формальна – надає пріоритетності іконографії та візуальній формі перед історичним контекстом. У спробі поєднати ідею універсальності з новішим дискурсом про глобалізацію, багато музеїв звертаються до обох підходів, розташовуючи роботи відповідно до культурної традиції і водночас до історичного наративу, підсилюючи взаємний вплив ще й спорідненістю форм. Розміщуючи мистецькі артефакти, які походять із різних регіонів у музейній залі, наче на великій сцені, можна створювати діалог культур. До цього рухаються всі значні музеї.
Посилання
Assmann, A. (2013). Das neue Unbehagen an der Erinnerungskultur. Eine Intervention. München: C. H. Beck. 312 p.
Bennett T. (1995). The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. London: Routledge. 278 p.
Blanc F. (2020). Worlds in a Museum. Leuven University Press. 272 p.
Bourdieu, P. (1991). The Love of Art: European Art Museums and Their Public. Stanford, CA. 182 p.
Cameron D. (1972). The Museum, a Temple or the Forum, The Journal of World History special number, “Museums, Society, Knowledge”. Reprinted with the permission of UNESCO. Р. 11–24.
Dillenberger, J. and Handley, J. (2014). The religious Art of Pablo Picasso. Berkeley: University of California Press. P. 69–71.
Geary, P. (2002). The Myth of Nations: The Medieval Origins of Europe. Princeton: Princeton University Press. 216 p.
Kant, I. (2019). Foundations of the Metaphysics of Morals. Edited and translated by Bennett C., Sauders J., Stern R. Oxford: Oxford University Press. 108 р.
Levi-Strauss, C. (1969). The Elementary Structures of Kinship. Translated by Bell J. H., Von Sturmer J. R., Needham R. Boston: Beacon Press. 571 p.
Pierre Nora. (1989). Between memory and history. Special Issue: Memory and Counter-Memory. University of California Press. Р. 9.
Руденко, С. Б. (2021). Музей як технологія. Київ: Видавництво Ліра-К. 436 с.
Руденко, С. Б. (2017). «Гібридна» історіософія в Музеї Великої Вітчизняної війни у Києві (ІІ пол. 1990-х). Гілея No 118. C. 105–110.
Said, E. (1993). Culture and Imperialism. Chatto & Windus. 608 p.
Šola, Т. (2012). Eternity does not live here anymore – a glossary of museum sins. Zagreb. 312 p.
Ting, K. (2020). Interstital identities: Reimagining the Asian Civilizations Museum. Worlds in a Museum, Leuven University Press. Р. 153.