БАЛЕТИ ОЛЕКСАНДРА РОДІНА У РЕПЕРТУАРІ «КИЇВ МОДЕРН-БАЛЕТУ»: КУЛЬТУРОЛОГІЧНА ОПТИКА
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.51Ключові слова:
балети Олександра Родіна, Київ модерн-балет, текст культури, культурологія, сучасний танець, балет, хореографія, танець.Анотація
Стаття присвячена виявленню особливостей балетів О. Родіна у репертуарі «Київ модерн-балету» крізь культурологічну оптику. Застосовано такі методи: аналітичний, історико-хронологічний, історико-культурної детермінації, теоретичного узагальнення. Виходячи з положення культурології про текст культури як будь-який об’єкт, цілком правомірно застосовувати культурологічну оптику для дослідження балетних творів як текстів культури, беручи до уваги його синтетичну специфіку. Інтерпретування «тексту» не передбачає лише виявлення смислів, закладених автором, а дозволяє продукувати нові сенси, адже балетний твір є відкритою системою, що взаємодіє з контекстом та іншими текстами культури минулого та сучасності. Балетні вистави композитора О. Родіна, поставлені у «Київ модерн-балеті» О. Буськом («Пори року», 2013; «Видіння Рози», 2014) та Р. Поклітару («Вгору по річці», 2017; «Вій», 2019) багатошаровими текстами культури, що можна інтерпретувати на рівні контексту власне балету (техніко-технологічні та художньо-образні рішення), контексту автора (вкладені автором додаткові сенси, алюзії, ремінісценції, метафори та ін.) й контексту інтерпретатора (рівень хореографічної обізнаності та художньо-образного мислення; сучасні культурно-історичні події; біографічні віхи; рівень фаховості у тій чи іншій сфері діяльності та ін.). Серед перспективних напрямів подальших досліджень – визначення методики трактування (інтерпретування) балетних вистав як текстів культури, порівняння постановочних рішень балетів О. Родіна та інших композиторів у репертуарі «Київ модерн-балету» крізь призму культурних патернів, виявлення культуротворчого значення діяльності «Київ модерн-балету» у вітчизняному та світовому культурному дискурсі та ін.
Посилання
Афоніна, О. (2018). Культурний код і «подвійне кодування» в мистецтві : автореф. дис… доктора мистецтвознавства: спец. 26.00.01 «Теорія та історія культури». Київ : Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. 36 с.
Афоніна, О. (2021). Сучасне мистецтво в теорії та практиці. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 1, 48–52.
Афоніна, О. (2022). Коди культури у сучасній музичній творчості. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 1, 111–116.
Афоніна, О. (2023). Візуальне сприйняття звукообразів у фортепіанній та оркестровій музиці «Вій» українських композиторів. Мистецтвознавчі записки, 43, 76–81.
Вгору по річці. Kyiv Modern Ballet. Театр. Репертуар. URL: https://kyivmodernballet.com/theater/repertoire/14
Вій. Kyiv Modern Ballet. Театр. Репертуар. URL: https://kyivmodernballet.com/theater/repertoire/32
Гресь, О., Сорока, М. (2021). Постмодерністські інтерпретації творів Миколи Гоголя. Танцювальні студії, 4 (2), 136–143. https://doi.org/10.31866/2616-7646.4.2.2021.249291
Демчук, Р. (2012). Культурологія: тексти та контексти. Наукові записки НаУКМА, 127, 13–19.
Зінченко, В. (2016). Балет О. Родіна «Видіння рози»: інновація чи вторинність? Київське музикознавство, 53, 129–135.
Зінченко, В. (2018). Сучасний український балет: соціокультурні та художні компоненти. Українська культура : минуле, сучасне, шляхи розвитку, 28, 201–206.
Зінченко, В. (26.10.2019). Вбити чи любити? «Вій» від Раду Поклітару та Київ Модерн-балету. Moderato. URL: https://moderato.in.ua/events/vbiti-chi-lyubiti-viy-vid-radu-poklitaru-ta-kiyiv-modern-balet.html?fbclid=IwAR2p
OHE-eKDYpjNMtz9MEZbk8H4ulBUD-CgRpR82xlZI8uxOSylfKySDDgs
Кабацій, М. (20.03.2023). Київ модерн-балет показав першу прем’єру за рік повномасштабної війни. Українська правда. URL: https://life.pravda.com.ua/culture/2023/03/20/253432/