ПРОНИКНЕННЯ ПРОПАГАНДИСТCЬКИХ ІДЕЙ ІЗ РОСІЙСЬКИХ МЕДІА В УКРАЇНСЬКІ ЗМІ ЧЕРЕЗ ІНОЗЕМНІ ВИДАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.28Ключові слова:
іноземні англомовні видання в Україні, російсько-українська інформаційна війна, вплив журналістики на суспільство, російська пропаганда за кордоном, повномасштабна гібридна війнаАнотація
Актуальність дослідження зумовлюється зростанням впливу іноземних видань на українську аудиторію на тлі їх інтеграції в український інфопростір. Дослідження зорієнтоване на визначення специфіки інформаційного впливу закордонних англомовних видань на українське суспільство в умовах активного функціонування глобальної інформаційної війни. У ході дослідження встановлено, що на тлі повномасштабної війни в українських мас-медіа реалізується активна протидія російській дезінформації, проте окремої уваги потребують і зарубіжні видання, котрі вже користуються в Україні певним авторитетом, але вони й самі можуть бути жертвами російської пропаганди, оскільки, згідно з даними досліджень, ще у 2018 р. було встановлено, що «частка російського інформаційного впливу припадає аж на 62% утручань у внутрішні справи інших держав». Отже, російські наративи можуть поширюватися в український інфопростір зокрема й за допомогою посилання на західні медіа, у матеріали яких вони вже були вміщені. Визначено, що кількісна перевага під час акредитації журналістів у зонах бойових дій протягом перших пів року повномасштабної війни належить саме іноземним ЗМІ. Це вказує на видозмінення специфіки інформаційного впливу в російсько-українській інформаційній війні. Саме тому заявлена проблематика потребує актуальних досліджень у контексті вироблення механізмів протидії інформаційній війні. Окрема увага звертається на те, що однією з провідних світоглядних концепцій російської пропаганди виступає теза, що в Україні відбувається не російська агресія, а протистояння Росії та НАТО. Таку позицію активно просувають російські ЗМІ. Відповідно, іноземні медіа, цитуючи їх, автоматично ретранслюють означений меседж. Це один із прикладів того, як російська пропаганда може поширюватися в іноземних медіа і з них навіть потрапляти й в українські.
Посилання
Бідочко, Л., Півторак, О., Худіш, П., Рощина. А. (2023). Війна і битва наративів: Як російська пропаганда діє в медійному просторі Глобального Півдня. Детектор медіа. URL: https://detector.media/infospace/article/210274/2023-04-19-viyna-i-bytva-naratyviv-yak-rosiyska-propaganda-diie-v-mediynomu-prostori-globalnogopivdnya/(дата перегляду: 15.02.24).
Костиря, І., Шевченко, М. (2021). Стан українського інформаційного простору як відображення позиції України в глобальному культурному дискурсі: реалії та перспективи. Український інформаційний простір. № 2 (8), С. 98–106.
Харитоненко, О., Савенкова, Л., Шевчук, С. (2023). Огляди закордонних медіа та інформаційна політика України під час війни в 2022–2023 рр.: погляд редактора. Науковий вісник Ужгородського університету. Вип. 1 (49). С. 200–207.
У країнах Євросоюзу, незважаючи на санкції, продовжується мовлення прокремлівських Russia Today та Sputnik – Радіо Свобода. Радіо Свобода, 2024. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/yes-russia-todaysputnik/32800746.html (дата перегляду: 04.03.24).
Протягом 2022 року росія витратила на просування пропаганди через державні медіа $1,9 млрд замість запланованих $1,5 млрд. 50% бюджету спрямовано на RT, ВГТРК та медіагрупу «Росія сьогодні». Укрінформ, 2023. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3711327-rosia-torik-vitratila-na-propagandu-u-media-19-milarda.html (дата перегляду: 04.03.24).
Понад 6 тисяч іноземних журналістів акредитувались в Україні для роботи в зоні бойових дій (2). Детектор медіа, 2022. URL: https://detector.media/infospace/article/200557/2022-06-29-ponad-6-tysyach-inozemnykhzhurnalistiv-akredytuvalys-v-ukraini-dlya-roboty-v-zoni-boyovykh-diy/ (дата перегляду: 20.02.24).
Майже тисячу іноземних журналістів вже акредитували за спрощеною процедурою в районі ООС – Міноборони (1). Детектор медіа, 2022. URL: https://detector.media/infospace/article/196801/2022-02-23-mayzhe-tysyachuinozemnykh-zhurnalistiv-vzhe-akredytuvaly-za-sproshchenoyu-protseduroyu-v-rayoni-oos-minoborony/ (дата перегляду: 20.02.24).
Martin, D.A., Shapiro, J.N., Nedashkovskaya, M. (2019). Recent Trends in Online Foreign Influence Efforts. Journal of Information Warfare. Vol. 18. No. 3. Special Edition (Winter 2019), pp. 15–48 (34 pages). URL: https://www.jstor.org/stable/26894680 (дата перегляду: 15.02.24).
Kremlin spent 1.9 billion USD on propaganda last year, the budget exceeded by a quarter. debunk.org, 2023. URL: https://www.debunk.org/kremlin-spent-1-9-billion-usd-on-propaganda-last-year-the-budget-exceeded-by-a-quarter (дата перегляду: 04.03.24).
Синчак, Б. (2022). Прямоефірна інформаційна війна та російсько-українська війна 2022-го на медійному плацдармі. Український інформаційний простір. № 2(10), С. 85–97. URL: http://ukrinfospace.knukim.edu.ua/article/view/269826 (дата перегляду: 15.02.24).
Cинчак, Б.А. (2) (2021). Свобода слова та журналістські стандарти в контексті блокування «телеканалів Медведчука». Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Журналістика». Т. 32 (71). № 4 (3). С. 211–218.
Cинчак, Б.А. (1) (2021). Oligarchization and Offshorization as a Problem Transparencies of the Ukrainian Media Market. Вчені записки Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Журналістика». Т. 32 (71). № 6. Т. 3. С. 165–171.
Шульська, Н., Зінчук, Р., Навальна, М. (2022). Антифейкові ресурси сучасного медіапростору україни в умовах інформаційної війни. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія «Філологія. Журналістика». Т. 33 (72). № 4. Ч. 2. С. 268–273.
Шевчук, А. (2022). Образ України в закордонному інформаційному просторі: маг. квал. роб.: 291. Вінниця. 89 с.