КОНЦЕПТ ŚĀNTA RASA В КОМЕНТАРІ АБГІНАВАГУПТИ АБГІНАВАБХАРАТІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.33Ключові слова:
śānta rasa, Абгінавагупта, естетична теорія, історико-філософське дослідження, індійська філософіяАнотація
У статті розглянуто концепт śānta rasa в коментарі Абгінавагупти (Х–ХІ ст.) Абгінвавабгараті до трактату про театральне мистецтво Натьяшастра Бгаратамуні (ІІ–V ст. до н. е). Висвітлено сумніви критичних дослідників трактату Натьяшастра стосовно походження концепту śānta rasa і обґрунтованості його в естетичній теорії Абгінавагупти. Проведено порівняння між концептом śānta rasa і концептом восьми rasa з естетичної теорії Бгаратамуні, підкреслено сумнів із приводу відсутності відповідного стабільного стану для śānta rasa, що очевидно відрізняється від методології введення інших концептів rasa. Виявлено когнітивний характер естетичного переживання śānta rasa, його причини, наслідки і перехідні стани, підкреслено відмінність цього концепту в розумінні Абгінавагупти від спрощених уявлень релігійного дискурсу, а також дискурсів веданти і доктрини санкх’я. Проаналізовано аргументи Абгінавагупти в характерному для нього процесі пошуку джерела стабільного стану для śānta rasa через послідовний розгляд точок зору опонентів, вивчення можливих гіпотез і формулювання власної точки зору. Відзначено стилістичну подібність аргументації стосовно śānta rasa до аргументації до коментаторської дискусії до rasa сутри, що не залишає сумнівів щодо оригінальності концепту śānta rasa в естетичній теорії Абгінавагупти і одночасно своєрідності цього концепту. У процесі дослідження розуміння концепту śānta rasa сучасними дослідниками естетичних теорій Індії відзначено, що концепт śānta rasa часто сприймається спрощено, незважаючи на публікації Daniele Cuneo, який неодноразово підкреслював когнітивний характер естетичного досвіду. Можна відзначити, що спостерігаються як мінімум два способи розуміти концепт śānta rasa: один – у світлі порівняльних естетичних теорій Індії і західної естетики, другий – у світлі похідних від естетичної теорії Бгаратамуні описів естетичних переживань, які пристосовуються до різноманітних релігійних систем, наприклад переживання відданості богу у вішнуїстських традиціях. Це свідчить про те, що концепт śānta rasa досі не знайшов визнаного місця в естетичних теоріях.
Посилання
Cuneo, D. (2007). The Emotional sphere in the light of the Abhinavabhāratī. Rivista degli studi orientali. Nuova Serie. vol. 80. 21–39 pp.
Ghosh, M. (1967). The Natyasastra. The original sanskrit text. Calcutta. 233 р.
Ghosh, M. (1967). The Natyasastra. Translation. Revised Second Edition. Calcutta. 587 р.
Gnoli, R. (2015). The Aesthetic Experience according to Abhinavagupta. Varanasi. 125 р.
Kononenko, T., Sobolevskyi, Y. (2023). The concept of physical object in the history of philosophy. Appropriateness of application, bulletin of Taras shevchenko National University of Kyiv. Philosophy. Vol.2 . #9. 25–29 pp.
Monier-Williams, M. (1899). Sanskrit-English Dictionary Etymologically and Philogically Arranged with Special Reference to Cognate Indo-European languages. Oxford. 701 р.
Natyasastra of Bharatamuni with the Commentary Abhinavabharati by Abhinavaguptacarya. (1956). Chapter 1–7 Illustrated. Vol.I Editer by M.Ramakrishna Kavi. Second Edition. Baroda. 487 p.
Natyasastra of Bharatamuni with the Commentary Abhinava Bharati by Abhinavaguptacarya and English Translation by M. M. Ghosh. (2010). Edited and introduction Pr.Pushpenda Kumar. Delhi. 522 p.
Niltebeitel, A. (2022). World of Wonders. The Work of Abhutarasa in the Mahābhārata and the Harivamśa. Oxford University Press. 343 p.
Pollock, Sh. (2016). A rasa reader: classical indian aeshetics. New York. 442 p.
Masson, J., Patwardhan, M. (1969). Śāntarasa and Abhinavagupta`s philosophy of aesthetics. Bhandarkar Oriental Research Institute, Poona. 206 p.
Raghavan, V. (1940). The number of rasas. Vasanta Press, Adyar, Madras. 175 p.
Шинкарьова, А. О. (2023). Порівняння концептів індійського трактату Натьяшастра rasa i bhāva з концептами Поетики Арістототеля і концептом ідей Платона. Актуальні проблеми філософії і соціології. № 40. C. 126–131.
Шинкарьова, А. О. (2023). Коментаторська дискусія навколо концепту rasa в rasa шлоці з коментаря Абгінавабгараті до трактату Натьяшастра Бгаратамуні. Вісник Львівського університету. Серія «Філософсько-політологічні студії». № 48. С. 159–169.