РЕВІТАЛІЗАЦІЯ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДСЬКОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ (ТЕАТРАЛЬНИЙ ВИМІР 2023–2024 РР.)
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.41Ключові слова:
культурна спадщина, культурний наратив, деколонізація, ревіталізація культури, театральне мистецтвоАнотація
Відповідно до концептуальної моделі гібридних загроз європейських дослідників, збереження національної ідентичності та спадщини є ключовими елементами домену культури. Ефективним способом протидії гібридним викликам у соціокультурній сфері є формування громадянської стійкості шляхом інтеракції різних рівнів функціонування спільноти методами управління, соціальними комунікаціями та культурними практиками. Після початку повномасштабного російського вторгнення Україна затвердила два документи, що підкреслюють важливість захисту цих аспектів, а саме: Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» у 2022 р. та Стратегію утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2030 р. у грудні 2023 р. Основними інструментами виступають формування ідентичності виступають академічне середовище, освіта та культурні практики, що охоплюють повсякденну культуру і мистецтво. Статтю присвячено аналізу спроб перегляду та ревіталізації культурних наративів на прикладі видовищної сфери мистецтва, а саме театрального середовища. Приділено увагу висвітленню екзистенційних сенсів у виставах, прем’єри яких відбулися після повномасштабного російського вторгнення, зокрема у 2023 та 2024 рр. Для аналізу було вибрано такі основі напрями, як драматична вистава (Естрадний театр «ШАРЖ»), балет (Львівська національна опера) та опера (Національна оперета України). На прикладі вистав «Плід самого себе», «Тіні забутих предків», «На Русалчин Великдень» розкрито такі тенденції, як викриття забороненої або «відчуженої» культури, процес звільнення від колоніальної візії образів українців та її периферійного позиціонування, синергія класичних образів із контекстами сучасності: русалки, ляльки, категорії «кохання», «героїчного», «буття» та пізнання.
Посилання
Агєєва, В. (2023). Аспанфути в бензинових садах. Марсіани на Хрещатику. Літературний Київ початку ХХ століття. Київ: Віхола. С. 171–214.
Андерсон, Б. (2001). Уявлені спільноти. Київ: Критика. 272 c.
Вовкун, В.В. (2022) Сучасні режисерські рефлексії щодо постановок «Сокіл» та «Алкід» Дмитра Бортнянського у Львівській національній опері. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 1, 207–212. DOI: 10.32461/2226-3209.1.2022.257732.
Завальнюк, А.Ф., Мозгальова, Н.Г., Барановська, І.Г. (2021). Про відродження незакінченої опери М. Леонтовича «На Русалчин Великдень». Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 1, 136–141.
Копієвська, О.Р. (2018). Трансформаційні процеси в культурних практиках України: глобальний, глокальний контекст та локальні особливості (кінець ХХ –початок ХХІ ст.): дис. … докт. наук: 26.00.06. Київ. 487 с.
Лавріненко, Ю. (2002). Розстріляне відродження : антологія 1917–1933: поезія – проза – драма – есей. Київ: Смолоскип. 983 с.
Родак, П. (2016). Письмо, книжка, лектура: Розмови Ле Гофф. Шартьє. Ебрар Фабр. Лежен. Варшава. 332 с.
Чужий, А. (2014). Сумне київське небо. Українська авангардна поезія (1910–1930-ті роки). Антологія / упоряд. О. Коцарев, Ю. Стахівська. Київ. С. 705.
Frese, M. (2015). Cultural Practices, Norms, and Values. Journal of Cross-Cultural Psychology, 46(10), 1327–1330.
Gorbul, T., Rusakov, S. (2022). Cultural heritage in the context of digital transformation practices: experience of Ukraine and the Baltic States. Baltic Journal of Economic Studies, 8 (4), 58–69. DOI: 10.30525/2256-0742/2022-8-4-58-69.
Jungwirth, R., Smith, H., Willkomm, E., Savolainen, J., Alonso Villota, M., Lebrun, M., Aho, A., Giannopoulos, G. (2023). Hybrid threats: a comprehensive resilience ecosystem – Executive summary, Publications Office of the European Union, Luxembourg. DOI:10.2760/113791, JRC129019.
Perla, Peter P. & McGrady, ED (2011). Why Wargaming Works. Naval War College Review. 64(3). Summer (article 8).
Sztompka, P. (2000). Cultural Trauma: The Other Face of Social Change. European Journal of Social Theory, 3(4), 449–466. DOI: /10.1177/136843100003004004.