РЕЛІГІЙНЕ ЯДРО НОВОГО АНІМІЗМУ
Ключові слова:
новий анімізм, релігія, релігійність, релігієзнавство, онтологія, філософія, історія, історія релігії, епістемологія, свідомість, досвід, священнеАнотація
У статті розглянуто малодосліджене у вітчизняній науці явище нового анімізму у світлі актуального питання релігійності й наявності поля для дослідження релігієзнавцями в оновленому останніми десятиліттями баченні цього самого явища. Основний наголос зроблено на аналізі нового анімізму як такого, порівняно з найпопулярнішими сучасними працями про визначення релігії та її ознак. Розгляд іде через формування цільного визначення самого явища, описаного й «оновленого» переважно антропологами: Едуардо Вів’єрушем де Кастро в його праці “Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism”, Нуріт Бьорд-Девід у “Animism” Revisited. Personhood, Environment, and Relational Epistemology”, Тімом Інґолдом у “The Perception of the Environment” і Філіпом Десколою у “Beyond Nature and Culture”, а також низки визначень релігії та її ознак, що ми їх знаходимо в працях від більш соціологічних, як-от “Theories of Primitive Religion” Еванса Прітчарда, до більш релігієзнавчих, як-от “Sacred and Profane” Мірча Еліаде. Для цього застосовано історико-порівняльний метод, феноменологічний метод, метод аналізу, метод синтезу й метод формальної логіки. Порушуються питання наявності в тому, що переважно зветься «онтологією», або в рідкісному випадку «епістемологією», а також прослідковується в багатьох часто відмінних у своїй культурі та мітологічних образах народів, такого: обрядової поведінки, ритуалів, довготривалого порядку, загальних символів, а також Священного з його всеосяжністю й передачею людині правил космогонізації Невідомого хаосу.Зрештою, автор доходить висновку щодо дійсної релігійності нового анімізму як явища, попри відсутність таких звичних нам у релігійних явищах аспектів, як чітко зафіксоване відмежування саркального й профанного чи формалізація обрядів у злагоджену систему, що є наслідком низького рівня інституалізації розглянутих анімістичних релігій.
Посилання
Антонов, К., Арінін, Є., Головащенко, С., Єленський, В., Карасьова, С., Кисельов, О., Козловський, І., Кос- тилєв, П., Міхельсон, О., & Сафронов, Р. (2013). Обличчя релігієзнавства в сучасному світі. Філософська думка. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Philos_2013_3_4.
Козловський, І. (2021, January 27). Що таке релігія? (Ч1/12) Історія релігії, Ігор Козловський [Video]. YouTube. URL: https://www.youtube.com/watch?v=8qOTFqOKmUQ.
Колодний, А. (2006). Основи релігієзнавства: курс лекцій. Коло.
Филипович, Л. (2006). Українське релігієзнавство в контексті світової науки про релігію. Українське Релігієзнавство, 69–92. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukrr_2006_40_8.
Щепанський, В. (Упоряд.). (2024). Новий анімізм: хрестоматія. Київ : Вид-во Руслана Халікова, 2024. 263 с.
Bird-David, N. «Animism» Revisited. Personhood, Environment, and Relational Epistemology. Current Anthropology. 1999. Vol. 40, S1. URL: https://doi.org/10.1086/200061.
Descola, P. Beyond Nature and Culture : монографія. Chicago : The University of Chicago Press, 2013. 463 p.
Eliade, M. (1987). The sacred and the profane: the nature of religion. URL: http://ci.nii.ac.jp/ncid/BA32459129.
Evans-Pritchard, E. E. (1965). Theories of primitive religion. URL: https://ci.nii.ac.jp/ncid/BA07903894.
Hochstrasser, J. (n.d.). A mental game. Horizons – the Swiss Research Magazine. URL: https://www.horizons-mag.ch/2020/03/05/a-mental-game/.
Ingold, T. (2002). The Perception of the Environment. London : Taylor & Francis e-Library, 465 p. URL: https:// archive.org/details/the-perception-of-the-environment-tim-ingold.
Mirdamadi, Y. (2015). The Plurality of the Sacred-Critical remarks on Mircea Eliade’s conception of the Sacred. Open Journal of Philosophy, 05(07), 397–402. https://doi.org/10.4236/ojpp.2015.57048.
Pedersen, M. A. (2001). Totemism, animism and North Asian indigenous ontologies. Journal of the Royal Anthropological Institute, 7(3), 411–427. https://doi.org/10.1111/1467-9655.00070.
Taylor, E. B. (1974). Primitive Culture: researches into the development of mythology, philosophy, religion, art, and custom. URL: http://ebooks.cambridge.org/ref/id/CBO9780511705960.
Viveiros de Castro E. Cosmological Deixis and Amerindian Perspectivism. The Journal of the Royal Anthropological Institute. 1998. Vol. 4, № 3. URL: https://doi.org/10.2307/3034157.