ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ТРАДИЦІЇ КИЇВСЬКОЇ ПРАВОСЛАВНОЇ АКАДЕМІЇ В КОНТЕКСТІ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ РЕЛІГІЙНОЇ ФІЛОСОФІЇ
Ключові слова:
релігійна філософія, релігійна свобода, філософська спадщина, релігієзнавство, релігійна ідентичністьАнотація
У статті досліджено інтелектуальну традицію Київської православної богословської академії (КПБА) в контексті європейської релігійної філософії. Доведено, що філософська спадщина професорів академії має вагоме значення як для розуміння історичного розвитку, так і для сучасного осмислення культурних і філософських процесів в Україні.Розглянуто методологічні підходи до інтерпретації філософської спадщини КПБА, що базуються на філософських рефлексіях ректора О. Трофимлюка й митрополита Епіфанія. Проаналізовано проблеми та виклики, пов’язані з формуванням сучасної української релігійної ідентичності, деконструкцією міфів «руського міра» й інтеграцією релігійного знання в широкий соціокультурний контекст. Для дослідження релігійної свободи як індикатора демократії та прав людини застосовано міждисциплінарний підхід, що поєднує історико-філософський, релігієзнавчий і соціологічний аналізи.Проаналізовано ідею продовження традицій Києво-Могилянської академії в діяльності КПБА, яка є важливим центром релігійної освіти й науки. Окремо розглянуто сучасні етапи розвитку академії, її трансформацію під впливом Революції Гідності, а також підтримку військових капеланів під час воєнних дій в Україні.Приділено увагу науковій діяльності академії, зокрема виданню журналу «Труди Київської Духовної Академії» й новітньому проєкту «Церква і суспільство», що сприяє діалогу між церквою й сучасним суспільством.Промови ректора О. Трофимлюка й митрополита Епіфанія аналізуються через призму релігієзнавчих концепцій, таких як сакралізація свободи, політизація релігії та інструменталізація віри. Виокремлено концепт «релігійної свободи» й проаналізовано його практичну реалізацію.У висновках зазначено, що діяльність Київської православної богословської академії орієнтована на збереження традицій, адаптацію до сучасних викликів і розвиток діалогу між східною й західною культурними традиціями. Результати дослідження підкреслюють важливість подальшого вивчення й популяризації філософської спадщини КПБА для розвитку української релігійної та інтелектуальної традиції.
Посилання
Бондаренко, В. (2013). Зближення світської й духовної шкіл в Україні: вимога часу та межі можливого. Релігійно-інформаційна служба України : вебсайт. URL: http://risu.org.ua/ua/index/studios/studies_of_religions/50975/.
Виступ митрополита Епіфанія на конференції з питань свободи релігії (Лондон, Великобританія) (2023). Православ’я в Україні: Збірник статей «До 10-річчя Революції Гідності». Київ; Кам’янець-Подільський. С. 9–10. URL: https://drive.google.com/file/d/15z_z1oE8shlczde_JMvdtNM6egvgoDAu/view.
Дробот, І. І., Вусатюк, А. О. (2013). Духовна освіта в Україні: сучасний стан, історія, традиції та перспективи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 6: Історичні науки, 10, 238–249. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_6_2013_10_27.
Єленський, В. Є. (2002). Релігія після комунізму. Релігійно-соціальні зміни в процесі трансформацій центрально- і східноєвропейських суспільств: фокус на Україні. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова. 419 с.
Історія КПБА та сучасність (2025). Київська православна богословська академія:вебсайт. URL: https://kpba.edu.ua/istoriia-ta-suchasnist/.
Козьмик, В. (2021). Не всяку колоду треба докочувати до кінця (інтерв’ю з Владикою Данилом, митрополитом Чернівецьким і Буковинським). Київська православна богословська академія: вебсайт. URL: http://kyiv-pravosl.info/2021/03/12/ne-vsyaku-kolodu-treba-dokochuvaty-do-kintsya-intervyu-z-vladykoyu-danylom-mytropolytom-chernivetskym-i-bukovynskym/.
Нестерова, М. І. (2023). Особливості реалізації свободи релігії в умовах сучасних викликів. СОФІЯ. Гуманітарно-релігієзнавчий вісник, 21(1), 51–54. https://doi.org/10.17721/sophia.2023.21.13.
Новий Науково-Публіцистичний Часопис «Церква і суспільство»: Духовність та Діалог у Сучасному Світі. (2023). Патріархія: вебсайт. URL: https://patriarchia.org.ua/news/novyj-naukovo-publiczystychnyj-chasopys-czerkva-i-suspilstvo-duhovnist-ta-dialog-u-suchasnomu-sviti/.
Піщанська, В. (2024). Специфіка естетичного у формуванні сучасної української культури. Культурологічний альманах, 2, 373–379. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.46.
Слово ректора Київської православної богословської академії протоієрея Олександра Трофимлюка на відкритті XIII Міжнародної наукової конференції «Православ’я в Україні», присвяченої 10-й річниці Революції Гідності. (2023). Православ’я в Україні: Збірник статей «До 10-річчя Революції Гідності». Київ; Кам’янець-Подільський. С. 14–16. URL: https://drive.google.com/file/d/15z_z1oE8shlczde_JMvdtNM6egvgoDAu/view.
Тхоржевська, Т. Д. (2006). Розвиток теорії та практики виховання дітей на засадах православної моралі в істо- рії педагогіки України: автореф. дис. … докт. пед. наук. Київ, 2006. 36 с. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/1852/Tkhorzhevska.pdf?sequence=3&isAllowed=y (дата звернення 23.03.2025).
Филипович, Л., Колодний, А. (2024). Вплив російсько-української війни на трансформації релігійного життя України. Буковинський богословський вісник, 3, 87–95. DOI: 10.37406/3041-1378/2024-3-11.