ФЕНОМЕН АКАДЕМІЧНИХ ЦІННОСТЕЙ У СУЧАСНОМУ ФІЛОСОФСЬКОМУ ДИСКУРСІ
Ключові слова:
академічні цінності, академічна доброчесність, академічна свобода, автономія закладів вищої освіти, соціальна відповідальність, індекс академічної свободи, моделі автономії закладів вищої освітиАнотація
У статті досліджено сутнісні характеристики академічних цінностей у філософській інтерпретації.Визначено практичні аспекти реалізації таких академічних цінностей, як академічна доброчесність, академічна свобода, автономія закладів вищої освіти. Акцентується увага на моральному складнику академічної доброчесності, важливості моральної культури всіх учасників освітнього процесу для її змістовного втілення в соціальному бутті.Зазначено, що академічною цінністю, яка у світоглядно-культурному вимірі конституює відносини у сфері освіти демократичної країни, є академічна свобода, яка представлена в науковій літературі низкою взаємодоповнювальних визначень. Підкреслюється, що академічна свобода не має стати підґрунтям для зловживань як керівництвом ЗВО, так й окремими структурами та суб’єктами освітньої діяльності. Академічна свобода в демократичній системі освіти передбачає обов’язкову соціальну відповідальність у всіх її формах – правову, моральну, інституційну, соціальну тощо. Реалізація академічної свободи передбачає всебічну моральну, правову та інтелектуальну готовність учасників навчального й наукового процесу щодо її втілення як за формальними ознаками, так і за сутнісними характеристиками.Обґрунтовано, що академічна свобода як цінність корелюється з такою аксіологемою як автономія закладів вищої освіти. Автономія закладу вищої освіти є одним з базових принципів Болонського процесу, який передбачає самостійність, незалежність і відповідальність закладів вищої освіти в ухваленні рішень стосовно розвитку академічних свобод. У кожній системі освіти, у конкретному закладі вищої освіти встановлюється особливий баланс методів регулювання і рівень свобод, що й характеризує різний рівень автономності ЗВО. Загалом, можна виокремити три базові моделі автономії закладів вищої освіти – мінімальну, часткову та повну.Узагальнено, що академічні цінності у філософському розумінні є підґрунтям для самореалізації особистості, основою суспільного прогресу, втіленням принципів свободи та творчості в індивідуальному й соціальному бутті.
Посилання
Верденхофа, О., Каленюк, І., Цимбал, Л. (2018). Параметри та моделі автономії університетів. Міжнародна економічна політика, 1 (28), 109–127.
Герцюк, Д. (2009). Академічні свободи у системі цінностей вищої освіти։ еволюція і сучасний стан. Вісник Львівського національного університету імені. І. Франка. Серія «Педагогічна», 25 (4), 16‒24.
Гриценко, М. В. (2018). Академічні цінності як основа культури якості у вищій освіті. Гілея : науковий вісник, 128, 280–286.
Єршов, М. -О. (2024). Автономія університетів у контексті оптимізації мережі закладів вищої освіти. Професійна педагогіка, 1(28), 55–68. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2024.28.55-68
Заєць, С. В. (2023). Академічна свобода в університетах України: стан та шляхи зміцнення. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: педагогіка, 1, 33–41.
Калиновський, Ю. Ю. (2012). Академічна чесність як чинник правового виховання студентської молоді. Гілея: науковий вісник. Збірник наукових праць, 63 (8), 477–482.
Костюк, Т.О. (2018). Держава ‒ академічна свобода ‒ інтернаціоналізація вищої освіти: ступінь взаємозалежності. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія : Державне управління, 29 (68), 6, 51–55.
Кузьменко, А.О. (2021). Історія становлення академічної доброчесності у закладах вищої освіти України. Педагогічні науки: теорія та практика, 3 (39), 167–172. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2021-3-23
Рябченко, В., Бульвінська, О. (2022). Автономія університетів для сталого розвитку суспільства: результати The Times Higher Education Impact Rankings 2022. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 4, 77–86.
Хамітов, Н. (2023). Академічна доброчесність як виклик, вимога іволя: контексти філософської антропології, етики й філософії освіти. Філософія освіти, 29 (2), 27–47.
Червонська, Л. М. (2022). Актуалізація поняття “академічні цінності” як змістовно-процесуального маркера академічної культури здобувача вищої професійної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 90, 138–141. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.90.28
Pupkis, A., Saulius, T. (2023). Higher education: academic freedom and social responsibility. Humanities Studies, 17 (94), 127–136. https://doi.org/10.32782/hst-2023-17-94-13