ДЕКОНСТРУКЦІЯ КУЛЬТУРНИХ НАРАТИВІВ У ЦИФРОВУ ЕПОХУ

Автор(и)

  • Олександр Валентинович Миненко Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0009-0006-9132-0377

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.33

Ключові слова:

культурна спадщина, культурний наратив, деконструкція, цифровий архів, слід, відкладене значення, відмінність, різниця, гіпертекст

Анотація

Аналіз впливу цифрових архівів на збереження культурної спадщини ставить перед науковцями низку суперечливих, а інколи й дилемних питань. Одне з таких ґрунтується на ідеї необхідності збереження культурної спадщини шляхом її оцифрування, яке відкриває перспективи як до захисту традиції, так і до цілковитої її втрати через стирання смислу та цінностей. Ґрунтуючись на концепції différance Жака Дерріда, у яку він вкладає значення гри «різниці» та «відкладеного значення», можна побачити, як цифрова епоха трансформує традиційні наративи про минуле, розмиває їхню фіксовану природу та створює нові інтерпретації, що залежать від суб’єктивних чинників: хто керує архівами, хто їх читає і в якому контексті, той і надає їм смислового навантаження. У цьому процесі культурна спадщина як може бути збереженою, так і проходить низку деконструюючих трансформацій, оголює внутрішні суперечності та приховані залежності, які раніше залишалися непоміченими. Будь-які спроби зафіксувати єдиний «справжній» зміст наративу неможливі, оскільки «сліди» сенсу, які в ньому присутні, ніколи не розкриваються цілком. У традиційному підході культурні наративи або історичні хроніки, міфи чи літературні твори сприймалися як стабільні носії смислу, що відображають «істину» про минуле. Однак цифрові архіви, як-от онлайн-музеї, бібліотеки чи бази даних, руйнують цю ілюзію присутності, про яку говорив Ж. Дерріда у своїй критиці західної метафізики. Переведення текстів, зображень або артефактів у цифровий формат робить їх доступними для нескінченного копіювання, редагування та переосмислення. Наприклад, оцифрований середньовічний манускрипт уже не є унікальним об’єктом, пов’язаним із конкретним часом і місцем, перетворюється на гіпертекст, який може бути доповнений коментарями, перекладений іншими мовами або вбудований у нові наративи. Це розмиває межі оригіналу та копії, підкреслює, що сенс не закріплений раз і назавжди, а виникає у процесі відмінностей між версіями й інтерпретаціями.

Посилання

Дащенко, Н. (2023). Дієслівна нарація в інформаційних медіаповідомленнях про війну в Україні. Наративи війни у фольклорних, літературних та медійних текстах: збірник тез міжнародної наукової конференції, 27 квітня 2023 р. упоряд. О. Лабащук. Тернопіль: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 63 с., с. 14–17.

Дерріда, Ж. (2004). Письмо та відмінність. Київ: Основи, 602 с.

Дерріда, Ж. (1996). Структура, знак і гра у дискурсі гуманітарних наук. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. Львів: Літопис. С. 457–472.

Повторєва, С. (2010). Принцип деструкції М. Гайдеггера і деконструкція постструктуралізму. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». С. 59–65.

Польовий, С. (2025). Наративізація буття у Жака Дерріда. Вісник Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія, 1 (64). С. 133–146. https://doi. org/10.21564/2663-5704.64.324579

Набок, С. (2017). Простір і пам’ять: на перехресті контекстів. Наукові записки. Вип. 5–6 (91–92). С. 244–53.

Нора, П. (2014). Теперішнє, нація, пам’ять. Київ: Кліо. 272 с.

Федорків, О., Касьяненко, К., Бойко, В. (2024). Аналіз культурних наративів у витворах мистецтва для дослідження українсько-російських відносин. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: науковий журнал. № 3. С. 46–52.

Філліпов, В. (2014). Деконструкція культури у філософемах Дерріди. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2014. № 57. С. 220–229.

Хоменко, Г. (2018). Жак Дерріда: свобода інтерпретації як (не)можливість. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Філологія. №78. С. 165–168.

Derrida, J. (1980). La Carte postale: de Socrate à Freud et au-delà. Paris, Flammarion. Р. 592–303.

Searle, J. (1977). Reiterating the Differences: A Reply to Derrida. Glyph. 1: 198–208.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-29

Як цитувати

Миненко, О. В. (2025). ДЕКОНСТРУКЦІЯ КУЛЬТУРНИХ НАРАТИВІВ У ЦИФРОВУ ЕПОХУ. Культурологічний альманах, (2), 278–283. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.33