ТРАНСФОРМАЦІЯ РЕЛІГІЙНОГО СВІТОГЛЯДУ В СУЧАСНОМУ СВІТІ: ПРОЯВИ ЕСХАТОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ

Автор(и)

  • Наталія Ігорівна Шуба Навчально-науковий інститут гуманітарних наук Національного університету «Одеська політехніка» https://orcid.org/0009-0002-9257-4935

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.40

Ключові слова:

релігійний світогляд, християнство, містицизм, есхатологічна свідомість, апокаліпсис, пророцтва

Анотація

У статті досліджено місце релігійного світогляду в сучасному світі, надано стислу характеристику витоків християнства й важливих моментів його становлення. Проаналізовано трансформацію релігійного світогляду на прикладі християнства. Простежується зв’язок між історичними подіями: занепадом Римської імперії, християнізацією Європи, зміною онтологічних і аксіологічних уявлень – і формуванням нової культури, у якій історія набула смислу як поле боротьби добра і зла, а час – морального виміру.Досліджено вплив християнської есхатології на формування світогляду європейської цивілізації, від епохи пізньої Античності до сучасності. Акцентовано увагу на тому, як релігійна ідея кінця світу – від апокаліптичного очікування перших християн до філософських переосмислень у працях Орігена й Августина – перетворилася на світоглядну парадигму, що сформувала образ історії як лінійного руху до остаточної мети. Особливу увагу приділено трансформації есхатологічної свідомості у світську ідеологію.Проаналізовано сучасні прояви есхатологічної свідомості, що зберігається навіть у секулярному світі: тривожні очікування глобальних катастроф, екологічних колапсів і технологічного «кінця історії» подано як симптом повернення есхатологічного мислення в нових формах. Продемонстровано, як у цифрову добу соціальні мережі та YouTube стають інфоприводами для відродження й розповсюдження містичних пророцтв.Підкреслено, що релігія в цьому випадку більше виступає як інфопривід. Акцентовано увагу щодо взаємодії віри й містицизму в умовах глобальних потрясінь і наведено приклади.Наприкінці статті робиться висновок про місце, яке посідає релігія у світогляді людини ХХІ століття.

Посилання

Академічне релігієзнавство. За науковою редакцією професора А. Колодного. (2000). Підручник. Київ: Світ Знань. с. 226. URL: https://dn790007.ca.archive.org/0/items/relihiiezn2000/relihiiezn2000.pdf.

Анна Шиканова. (21.04.2025). Кінець світу близько. Пророцтво Малахія «ожило» після смерті Папи Римського: чим лякає 2027 рік. РБК-Україна. URL: https://www.rbc.ua/rus/styler/papa-frantsisk-pomer-chi-spravditsya-starovinne-1745229237.html.

Анна Шиканова. (10.03.2025). У Ватикані знайшли 900-річну книгу, яка містить зловісне пророцтво та дату Судного дня. РБК-Україна. URL: https://www.rbc.ua/rus/styler/vatikani-znayshli-900-richnu-knigu-ka-mistit-1741622297. html.

Біблія. Одкровення святого Іоана Богослова (Апокаліпсис). Парафія св. великомученика Димитрія Солунського, Православна Церква України. URL: http://hram.in.ua/biblioteka/bibliia/190-book190/2196-title2656.

Даяна Швець. (21.04.2025). Кінець світу після смерті Папи: науковці знайшли моторошне пророцтво. Главред. URL: https://glavred.net/life/konec-sveta-posle-smerti-papy-uchenye-nashli-zhutkoe-prorochestvo-10657865.html.

David Mouriquand. (14.03.2025). 900-year-old Vatican doomsday prophecy resurfaces amid Pope Francis’ illness. Euronews. URL: https://www.euronews.com/culture/2025/03/14/900-year-old-vatican-doomsday-prophecy-resurfaces-amid-pope-francis-illness.

Розова, Т. В., Мартинюк, Е. І., & Никитченко, О. Е. (2023). Актуалізація есхатології: ідеї «Спасителя» та «Антихриста» в умовах сучасної війни. Культурологічний альманах, (3), с 216. https://doi.org/10.31392/cult.alm. 2023.3.30.

Ярослав Погончук. (22.04.2025). «Сімпсони» лякають точністю своїх пророцтв: 7 моторошних передбачень, які стали реальністю. 24 тренди. 24 канал. URL: https://24tv.ua/trends24/ru/simpsony-zhutkie-predskazanija-multseriala-kotorye-sbylis-trendy_n2804746.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-29

Як цитувати

Шуба, Н. І. (2025). ТРАНСФОРМАЦІЯ РЕЛІГІЙНОГО СВІТОГЛЯДУ В СУЧАСНОМУ СВІТІ: ПРОЯВИ ЕСХАТОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ. Культурологічний альманах, (2), 331–338. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.40