ТВОРЧІСТЬ УКРАЇНСЬКИХ МИТЦІВ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ ПАРИЗЬКОЇ ШКОЛИ (ПЕРША ТРЕТИНА ХХ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.49

Ключові слова:

Паризька школа, авангард, стиль, модернізм, кубізм, еклектика, симультанізм

Анотація

Мета статті – нагадати імена українських митців у контексті представництва того могутнього інтернаціонального об’єднання, яке взяло участь у створенні Паризької школи. Сьогодні словосполучення “Ecole de Paris” використовують переважно на позначення творів, створених художниками-емігрантами в Парижі в 1900–1930-ті роки. Художники приїжджали сюди з усього світу, уже маючи базову художню освіту, здобуту в училищах і академіях Києва, Одеси, Кракова, Відня, Мюнхена, Берліна. Як соціальне явище Паризька школа охоплює міжнародне середовище художників-емігрантів, які жили в Парижі в зазначений час. За живописно-пластичними характеристиками до нього відносять художників, які були пов’язані із крайніми авангардними течіями і сформувалися під впливом постімпресіонізму, у творчості яких проявилися експресивні тенденції. Протягом усього ХХ століття для мистецтвознавців існувала інтрига, яка полягала в питанні: якщо Паризька школа була створена не французами, чи можна її вважати французьким мистецтвом? Якщо ні, то чиїм? Французькі дослідники швидко включили до ареалу своїх інтересів художників, які здобули світове визнання, але їх досі мало цікавлять іноземці другого плану, чия творчість залишалася прихованою в тісних паризьких ательє, а потім і забутою. Своєрідним визнанням феномену Паризької школи – іноземної присутності й участі в мистецькому процесі, що відбувався у ХХ столітті у французькій столиці, стала виставка «Паризька школа 1904–1929, частина Іншого», що відбулася в Музеї сучасного мистецтва Парижа у 2000–2001 роках. Солідний каталог виставки охопив лише 82 найяскравіших представників, серед яких були й вихідці з України, але до каталогу не ввійшли сотні імен. У статті окреслюється творчість найбільш досліджених із них.

Посилання

Асєева, Н. (1984) Українсько-французькі художні зв’язки 20–30-х рр. ХХ ст. Київ: Наукова думка.

Взаємопроникнення. Художники українського походження в модерному мистецтві Франції 1900–1960. Каталог виставки. Париж: Будинок ЮНЕСКО, 2000.

Голубець, М. (1922 ). Архипенко. Львів: Українське мистецтво.

Івасютин, Т. (2005). Паризький період творчості Олександра Архипенка. Буковинський журнал, № 4, с. 143–147.

Івасютин, Т. Г. Аполлінер про українських художників Паризької школи URL: https://www.researchgate.net/ publication/308621651_Apolliner_pro_ukrainskih_hudoznikiv_Parizkoi_skoli

Мистецтво української діаспори. Повернуті імена (1998). Київ: Тріумф.

Сусак, В. (1998). Паризька школа та її українська філія. Галицька брама, № 7, с. 2–9.

Сусак, В. (2010). Українські мистці Парижа. 1900–1932. Київ: Родовід.

Сусак, В. (2000). Cherchez les femmes a l’Ecole de Paris. URL: https://www.ji.lviv.ua/n17texts/susak.htm

Сусак, В. (1998). Українська філія Ecole de Paris. Діалог культур: Україна у світовому контексті. Мистецтво і освіта. Вип. 3. Львів: Каменяр, с. 522–528.

Федорук, О. (2001). Українські художники у Франції. Україна і Франція: нариси багатовікової історії відносин. Львів: Світло й тінь, с. 77–97.

Apollinaire, G. (1960). Chroniques d’art. 1902–1918. Paris: Gallimard, 441 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-29

Як цитувати

Кубрак, О. В. (2025). ТВОРЧІСТЬ УКРАЇНСЬКИХ МИТЦІВ У КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ ПАРИЗЬКОЇ ШКОЛИ (ПЕРША ТРЕТИНА ХХ СТОЛІТТЯ). Культурологічний альманах, (2), 407–141. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.49

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ