КУЛЬТУРНА АНТРОПОЛОГІЯ ЕДУАРДУ ВІВЕЙРУША ДЕ КАСТРУ: ОНТОЛОГІЧНИЙ ПОВОРОТ І ДЕКОЛОНІЗАЦІЯ МИСЛЕННЯ

Автор(и)

  • Дмитрій Володимирович Петренко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-6771-2916
  • Лідія Володимирівна Стародубцева Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-8259-4775

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.53

Ключові слова:

культурна антропологія, людина, мультинатуралізм, онтологічний поворот, перспективізм, природа, спільнота, структура, суспільство

Анотація

Стаття присвячена розгляду концепції культурної антропології бразильського вченого Едуарду Вівейруша де Кастру. Проєкт культурної антропології Вівейруша де Кастру розглянуто в широкому контексті культурологічних і філософських теорій другої половини ХХ – початку ХХІ сторіччя. Обґрунтовується думка, що роботи Вівейруша де Кастру є пошуком нових шляхів для антропологічних досліджень у ХХІ сторіччі. Окрема увага приділяється розгляду досліджень Вівейруша де Кастру в контексті онтологічного повороту в сучасній антропології, до якого також можна зарахувати роботи Бруно Латура, Філіпа Дескола, Роя Вагнера й Мерилін Стратерн. Ці вчені намагаються подолати замкненість культурної антропології на виключно епістемологічній проблематиці й звертаються до розгляду онтологій, які конструюють світобачення спільнот, що досліджуються. Зокрема, Філіп Дескола виділяє чотири онтологічні моделі: анімізм, тотемізм, натуралізм та аналогізм. Натуралізм притаманний західноєвропейському суспільству, що спирається на досягнення науки Нового часу. Щоб зрозуміти домодерні спільноти, на думку теоретиків онтологічного повороту, необхідно не тільки описувати ці спільноти, а й відтворювати їхні онтології.Вівейруш де Кастру в роботах розвиває центральні настанови онтологічного повороту. У статті розглянуто полеміку бразильського вченого з інтерпретацією анімізму в теорії Дескола. Також прослідковується зв’язок центральних концептів Вівейруша де Кастру, перспективізму й мультинатуралізму з постструктуралізмом Жиля Дельоза та Фелікса Гваттарі й акторно-мережевою теорією Бруно Латура. Проєкт культурної антропології Вівейруша де Кастру розглянуто як радикальну спробу деколонізації мислення, у якій антропологам нового покоління пропонується не тільки досліджувати домодерні спільноти, а й учитися їхнього світосприйняття.

Посилання

Balandier, G. (2004) Anthropologie Politique. Paris : PUF; Quadrige, 244 p.

Bastide, R. (1978). The African Religions of Brazil: Toward a Sociology of the Interpretation of Civilizations.

Baltimore : John Hopkins Press, 532 p.

Clifford, J. (1986). Introduction: Patrial Truths. Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography / ed. by J. Clifford and G. E. Marcus. Berkeley, Los Angeles : University of California Press, P. 1–27.

Deleuze, G. (1993). The Fold. Leibniz and the Baroque / transl. from French T. by Conley. London : The Athlone Press, 168 p.

Descola, Ph. (2013). Beyond Nature and Culture / transl. from French by J. Lloyd. Chicago : The University of

Chicago Press, 463 p.

Holbraad, M. (2020). The Shapes of Relations: Anthropology as Conceptual Morphology // Philosophy of the Social Science. Vol. 50. Iss. 6. P. 495–522.

Latour, B. (1993). We Have Never Been Modern / transl. from French by C. Porter. Cambridge : Harvard University Press, 157 p.

Levi-Srauss, C. (1952) Race and History. Paris : UNESCO, 56 p.

Skafish, P. (2016). The Metaphysics of Extra-Moderns. On the decolonization of Thought. A Conversation with Eduardo Viveros de Castro. Common Knowledge. Vol. 22, Iss. 3. P. 393–414.

Strathern, M. (1987). Out of Context: The Persuasive Fictions of Anthropology. Current Anthropology. Vol. 28. № 3. P. 251–281.

Thinking Through Things. Theorising artefacts ethnographically (2007) / ed. by A. Henare, M. Holbraad, S. Wastell. London, New York : Routledge, 232 p.

Viveiros de Castro, E. (2014). Cannibal Metaphysics for a Post-structural Anthropology / transl. from French by P. Skafish. Minneapolis : Univocal Publishing, 229 p.

Viveiros de Castro, E. (2015). Who is Afraid of the Ontological Wolf. Some Comments on an Ongoing Anthropological Debate. The Cambridge Journal of Anthropology. № 33 (1). P. 2–15.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-29

Як цитувати

Петренко, Д. В., & Стародубцева, Л. В. (2025). КУЛЬТУРНА АНТРОПОЛОГІЯ ЕДУАРДУ ВІВЕЙРУША ДЕ КАСТРУ: ОНТОЛОГІЧНИЙ ПОВОРОТ І ДЕКОЛОНІЗАЦІЯ МИСЛЕННЯ. Культурологічний альманах, (2), 441–449. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.53

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ