ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ В РОБОТІ З ДІТЬМИ-ВПО В УМОВАХ МЕРЕЖЕВОГО СУСПІЛЬСТВА: РОЗВИТОК СТІЙКОСТІ, ТВОРЧОСТІ ТА ЦИФРОВОЇ ІНТЕГРАЦІЇ

Автор(и)

  • Оксана Юріївна Богомаз Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0003-0133-1576

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.14

Ключові слова:

діти-ВПО, мережеве суспільство, резильєнтність, креативність, етика турботи, комунікативна раціональність, арттерапія; ігрові методи, соціально-емоційне навчання (SEL), інтерактивні платформи, безпечний освітній простір, освітня політика

Анотація

У статті обґрунтовано інноваційні підходи до підтримки дітей з числа внутрішньо переміщених осіб (ВПО) в оптиці мережевого суспільства, де освітня взаємодія дедалі більше набуває реляційного та конективного характеру. Теоретичною рамкою виступає поєднання феноменології дитячого досвіду, етики турботи та комунікативної раціональності, що дозволяє мислити «безпечний простір» як міжсуб’єктивне поле співприсутності, а резильєнтність – як багаторівневу властивість освітньої мережі, котра розгортається у взаємодії дитини, класу, школи та ширших спільнот практики. Емпіричним ядром є кейс онлайн-тренінгу УДУ імені М. Драгоманова (11.06.2025 р.), у межах якого 90 педагогів із різних регіонів відпрацювали арттерапевтичні, ігрові, SEL-модулі та інтерактивні цифрові інструменти. Показано, що вправи «Безпечний простір», «Дерево ресурсів» і рольові симуляції виконують герменевтичну та практично-онтологічну функції: допомагають спільно тлумачити травматичний досвід, відновлювати агентність і формувати мережеві «мости» підтримки. Інтерактивне навчання через платформи (LMS, відеосесії, асинхронні завдання) підсилює участь і креативність дітей-ВПО, водночас потребуючи чітких етичних протоколів даних і уваги до цифрової нерівності. На рівні політики обґрунтовано перехід від «одноразових заходів» до екосистеми сталого впровадження: мікрокреденшали для педагогів, регулярні сесії післядії, менторські мікромережі між школами, відкриті репозиторії практик та прозорі метрики благополуччя й залученості (не санкційні, а рефлексивні). Запропонована модель демонструє, що розвиток стійкості та творчості дітей-ВПО є не лише психолого-педагогічним завданням, а й питанням справедливої інституційної архітектури, здатної підтримувати конективну резильєнтність у кризових умовах і забезпечувати гідну участь кожної дитини в навчанні та спільнотворенні.

Посилання

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development. Vol. 82, No. 1. P. 405–432. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x.

Johnson, D. W., Johnson, R. T., Holubec, E. J. (2016). Cooperation in the classroom. 9th ed. Interaction Book Company.

Malchiodi, C. A. (2012). Handbook of art therapy. 2nd ed. New York: The Guilford Press.

Masten, A. S. (2014). Ordinary magic: Resilience in development. New York: The Guilford Press.

Runco, M. A., Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal. Vol. 24, No. 1. P. 92–96. DOI: https://doi.org/10.1080/10400419.2012.650092.

Міністерство освіти і науки України. (2017). Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи. Київ,

Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» № 1706-VII (20.10.2014 р.), URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/1706-18

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Богомаз, О. Ю. (2025). ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ В РОБОТІ З ДІТЬМИ-ВПО В УМОВАХ МЕРЕЖЕВОГО СУСПІЛЬСТВА: РОЗВИТОК СТІЙКОСТІ, ТВОРЧОСТІ ТА ЦИФРОВОЇ ІНТЕГРАЦІЇ. Культурологічний альманах, (3), 115–121. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.14