ЕСТЕТИКА ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В КУЛЬТУРОЛОГІЧНІЙ КОНЦЕПЦІЇ ЛЬВА МАНОВИЧА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.34

Ключові слова:

Лев Манович, генеративний ШІ, ШІ-естетика, візуальна культура, візуальний контент, фрагментація, машинне навчання

Анотація

Статтю присвячено аналізові теорії естетики штучного інтелекту – напряму культурологічних студій Льва Мановича, який він почав активно розвивати з 2018 р. У статті схарактеризовано підхід, представлений у спільній з Емануелем Аріеллі праці «Штучна естетика: генеративний ШІ, мистецтво та візуальні медіа» (2024), в якій автори досліджують, як генеративний штучний інтелект (ШІ) трансформує розуміння естетики, креативності, дизайну та сприйняття мистецтва. При цьому автори формують міждисциплінарне поле дослідження через співпрацю шести галузей – естетики, філософії та психології мистецтва, теорії медіа, студій з цифрової культури та інформатики, зважаючи на досвід роботи Л. Мановича як художника, що працює з генеративним ШІ. Усі ці інтенції та перспективи синтезуються з метою аналізу того, що автори називають як візуальним, так і культурним ШІ. Л. Манович застосовує термін «візуальний ШІ» для позначення обчислювальних методів, що використовують машинне навчання для створення та редагування візуального контенту, укомплектованого на величезній кількості зображень та відео, знайдених в інтернеті, тобто це скорочення від генеративного ШІ, що використовується для створення та редагування зображень, відео та анімації. Через те, що зображення, згенеровані ШІ, існують у замкнутій системі візуального синтезу, ми отримуємо фрагменти в новій системі культурної пам’яті, яка складається з приватних ідіосинкратичних просторів зображень, дискретних і модульних візуальних репрезентацій, створених за допомогою CG. У підсумку констатовано, що ШІ-естетика є не просто технологічною інновацією, а трансформаційним зсувом у візуальній культурі: фрагментація, вибіркова рекомбінація та синтез, що ініціюються генеративним ШІ, реконфігурують значення, автоматизують творчість, ставлять під сумнів реалізм, а також актуалізують етичні та політичні дилеми, виявляють глибоку суперечність естетичного канону, змушуючи нас переосмислити усталені візії щодо природи зображень, того, як вони функціонують та яку роль відіграють у суспільстві.

Посилання

Aesthetics of Digital Image Synthesis: genealogies, styles, practices. Conference (2024, November 7-9). Visual Culture Unit, Institute for Cultural Analysis University of Klagenfurt Stiftungssaal. Klagenfurt, Austria. URL: https://www.aau.at/wp-content/uploads/2024/10/Abstracts-Aestetics-of-Dital-image-syntheses.pdf

Aris, S., Aeini, B., & Nosrati, S. (2023). A Digital Aesthetics? Artificial Intelligence and the Future of the Art. Journal of Cyberspace Studies, 7(2), 219–236.

Karras, T., Laine, S., Aittala, M., Hellsten, J., Lehtinen, J., Aila, T. (2020). Analyzing and improving the image quality of stylegan; Proceedings of the IEEE/CVF Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (13–19 June 2020). Seattle, WA, USA. pp. 8110–8119.

Manera, L. (2024). Text-to-image technologies. The Aesthetic implications of AI-generated images. Itinera, 28. URL: https://riviste.unimi.it/index.php/itinera/article/view/27839/23344

Manovich, L. (1992). Assembling reality: Myths of computer graphics. Artificial Intelligence Review, 20(2), 12–14.

Manovich, L., & Arielli, E. (2024). Artificial Aesthetics: Generative AI, Art and Visual Media. URL: https://manovich.net/content/04-projects/178-artificial-aesthetics/manovich_and_arielli.artificial_aesthetics.all_chapters_final.pdf

Nosrati, S., Sabzali, M., Heidari, A. & Sarfi, T. (2020). Chatbots, counselling, and discontents of the digital life. Journal of Cyberspace Studies, 4(2), 153–172.

Qadri, R., et al. (2024, 18 Dec). Dialogue with the Machine and Dialogue with the Art World: Evaluating Generative AI for Culturally-Situated Creativity. Computers and Society. URL: https://www.researchgate.net/publication/387184137_Dialogue_with_the_Machine_and_Dialogue_with_the_Art_World_Evaluating_Generative_AI_for_Culturally-Situated_Creativity

Riedl, M. O. (2014, December 22). The Lovelace 2.0 test of artificial creativity and intelligence. Arxive.org. URL: https://arxiv.org/pdf/1410.6142.pdf

SIGGRAPH ‘22: Special Interest Group on Computer Graphics and Interactive Techniques Conference (August 7–11, 2022) / Ed.: Munkhtsetseg Nandigjav, Niloy J. Mitra. Association for Computing Machinery, New York. URL: https://dl.acm.org/doi/proceedings/10.1145/3528233

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Венгер, О. М. (2025). ЕСТЕТИКА ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В КУЛЬТУРОЛОГІЧНІЙ КОНЦЕПЦІЇ ЛЬВА МАНОВИЧА. Культурологічний альманах, (3), 278–286. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.34

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ