КАТЕГОРІЯ БАЙДУЖОГО ЯК ЛОГІЧНЕ НАЧАЛО ТЕОРІЇ ЕСТЕТИЧНОГО ПРОЦЕСУ У А.С. КАНАРСЬКОГО

Автор(и)

  • Василь Дмитрович Піхорович
  • Андрій Юрійович Самарський

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.21

Ключові слова:

Канарський, Гегель, діалектика, байдуже, чуттєвість, сліпоглухота, формування психіки

Анотація

У статті досліджується роль категорії «байдужого» у становленні чуттєвості людини. Це дослідження відбувається у межах гегельянської традиції в українській філософії ІІ пол. ХХ ст., що зумовлює наголос на розгортанні та переході категорії «байдужого» у свою протилежність в процесі опанування індивідуумом культурної спадщини людства в ході власної активної предметно-практичної діяльності. Наводиться спроба довести вдале використання діалектичної логіки Гегеля та розвиток діалектичної традиції в українській філософії київським естетиком А.С. Канарським. Вказується на свідоме використання ним методу сходження від абстрактного до конкретного у сфері естетики, де початковою виступає категорія «байдужого» за аналогією з категорією «чисте буття», що в процесі розвитку переходить у свою протилежність – категорію «естетичного». Автори статті наголошують на збіг проблематики формування людської чуттєвості в естетиці, психології та педагогіці. Як доказ наводиться загірський експеримент із формування свідомості та чуттєвості у сліпоглухонімих дітей, де, за твердженням авторів експерименту, була свідомо реалізована педагогічна методика, що заснована на діалектико-матеріалістичній гносеології. На противагу показується неспроможність емпіричної матеріалістичної гносеології пояснити хід та результати даного експерименту. З іншого боку, впровадження діалектичного мислення в естетиці змушує Канарського звернутися до історії виникнення та розвитку людських потреб, і відповідно, людської чуттєвості, що не притаманно гегелівській ідеалістичній філософії, а належить матеріалістичній діалектичній традиції теоретичного мислення. Саме в ній можливе найкраще розуміння категорії «байдужого» та використання її в педагогіці та психології для кращого розуміння процесу формування людської чуттєвості та свідомості.

Посилання

Козловський В.П. (2020). Чи потрібний нам Геґель? (нотатки читача до українського перекладу «Феноменології духу»). Наукові записки НаУКМА. Філософія та релігієзнавство. Вип. 5. С. 90–102.

Геґель і українська філософія 70-80-х років / В.П. Козловський та ін. Sententiae. (2020). Вип. 39(2). С. 241–250.

Геґель і українська філософія 70-80-х років. Частина ІІ / В.П. Козловський та ін. Sententiae. (2021). Вип. 40(1). С. 175–199.

Чайка Т., Малахов В. (1997). Про київського естетика А. С. Канарського і його гурток. Київські обрії: історико-філософські нариси / ред.: В. Горський, М. Ткачук. Київ : Стилос. С. 194–202.

Загорський M. О наследии Канарского. Пропаганда: научно-популярный журнал : веб-сайт. URL: http://propaganda-journal.net/9344.html (дата звернення: 29.12.2014).

Канарский А.С. (2008). Диалектика эстетического процесса. Киев, 2008. 380 с.

Гегель Г.В.Ф. (1974). Энциклопедия философских наук. Наука логики. Москва : «Мысль». Т. 1. 452 c.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-22

Як цитувати

Піхорович, В. Д., & Самарський, А. Ю. (2022). КАТЕГОРІЯ БАЙДУЖОГО ЯК ЛОГІЧНЕ НАЧАЛО ТЕОРІЇ ЕСТЕТИЧНОГО ПРОЦЕСУ У А.С. КАНАРСЬКОГО. Культурологічний альманах, (3), 163–168. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.21