СКЛАДОВІ МЕХАНІЗМУ САМОРЕГУЛЯЦІЇ В МЕДІА: ПРАВОВІ ЗАСАДИ, ЖУРНАЛІСТСЬКІ СТАНДАРТИ, МЕДІАГРАМОТНІСТЬ, МЕРКЕТИНГОВІ СТРАТЕГІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.24

Ключові слова:

саморегуляція в медіа, журналістські стандарти, право, етичні норми, медіаграмотність, маркетингові стратегії

Анотація

У нашій країні активно запускається механізм саморегуляції в медіа. Беручи до уваги світовий досвід, Україна шукає власні шляхи до його втілення, адже цей процес вимагає правого підґрунтя, свідомого дотримання медіаспільнотою етичного кодексу і професійних стандартів, пошуку балансу між бізнесовими моделями, які би дозволяли заробляти гроші і не заважали медіа бути соціально відповідальними. Варто закцентувати також на важливості медіаосвіти: чим вищою буде медіаграмотність населення, тим більше воно впливатиме на поведінку медіа. У дослідженні розкрито складові механізму саморегуляції в медіа. 1) Щодо юридичних аспектів: дотримання закону регулює на загальному рівні діяльність медіа і сприяє формуванню ринку вільних медіа. Однак поза законом є моральне право – і тут діє саме саморегулювання. 2) Щодо дотримання журналістських стандартів та етичного кодексу: головне – правдиво й об’єктивно висвітлювати інформацію, не брехати, не вводити в оману. 3) Щодо медіаграмотності: журналісти повинні відчувати суспільний запит на якісне медіа, щоби нести відповідальність перед аудиторією. Тобто, професійність журналістів слід розвивати паралельно з медіаграмотністю громадськості. 4) Щодо маркетингових стратегій: критично мисляча аудиторія вимагатиме від медіа якісного контенту, буде вибагливою до вибору медіа. Якщо освічене суспільство стане каталізатором для успішності чи навіть виживання медіа, то необхідно шукати нові маркетингові ходи, як підвищувати в таких умовах економічну ефективність функціонування медіабізнесу. У статті наведено думки експертів із проблем, що стосуються саморегуляції в медіа, описано можливість напрацювання журналістами «правил гри» на медійному полі, коротко охарактеризовано діяльність громадських органів, які сприяють дотриманню професійних етичних стандартів в українських медіа та формуванню запиту суспільства на якісну журналістику.

Посилання

Будівська Г. (2015). Саморегуляція медіа: чи потрібна вона журналістам? Europian journalism abservatory. URL: ttps://ua.ejo-online.eu/2277/etyka-ta-yakist

Гумор, сатира чи гейміфікація? Як медіа просувають медіаосвіту на своїх ресурсах. (2021). Фільтр. Національний проєкт з медіаграмотності. URL: https://filter.mkip.gov.ua/gumor-satyra-chy-gejmifikacziya-yak-mediaprosuvayut-media в ваosvitu-na-svoyih-resursah/ (дата звернення: 10.03.2023)

Контроль і свобода: навіщо потрібне саморегулювання ЗМІ. (2021). ДОМ. URL: https://kanaldom.tv/kontroli-svoboda-zachem-nuzhno-samoregulirovanie-smi/ (дата звернення: 12.03.2023)

Матевощук В. (2017). Журналісти повинні відчувати суспільний запит на якісне медіа. Media lab. URL: https://medialab.online/news/zhurnalisty-povy-nni-vidchuvaty-suspil-ny-j-zapy-t-na-yakisne-media/ (дата звернення: 08.03.2023)

Назарук Т. (2015) Саморегуляція в медіа: світовий досвід. Детектор медіа. URL: https://ms.detector.media/mediaanalitika/post/13308/2015-05-22-samoregulyatsiya-v-media-svitovyy-dosvid/ (дата звернення: 08.03.2023)

Практичний досвід саморегуляції: як працює за кордоном і як має бути у нас. (2021). Центр демократії та верховенства права. URL: https://cedem.org.ua/news/samoregulyatsiya-obgovorennya/ (дата зверенння: 10.03.2023)

Сокуренко Л. (2016). Медіавласність по-українськи: бізнес чи інструмент впливу. The ukrainians. URL: https://theukrainians.org/vlasnist-media/ (дата звернення: 08.03.2023)

Саморегуляція в українських медіа: як це працює? Комісія з журналістської етики підготувала перший в Україні посібник з теми. (2021). КЖЕ. URL: https://cje.org.ua/library/samoregulyaciya-v-ukrayinskyh-media-yak-cepracyuye-komisiya-z-zhurnalistskoyi-etyky/ (дата звернення: 12.03.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-28

Як цитувати

Марків, О. Т., Марків, І. П., & Білорусцева, Т. М. (2023). СКЛАДОВІ МЕХАНІЗМУ САМОРЕГУЛЯЦІЇ В МЕДІА: ПРАВОВІ ЗАСАДИ, ЖУРНАЛІСТСЬКІ СТАНДАРТИ, МЕДІАГРАМОТНІСТЬ, МЕРКЕТИНГОВІ СТРАТЕГІЇ. Культурологічний альманах, (1), 181–187. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.24

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ