COMPONENTS OF THE SELF-REGULATION MECHANISM IN THE MEDIA: LEGAL PRINCIPLES, JOURNALISTIC STANDARDS, MEDIA LITERACY, MARKETING STRATEGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.24

Keywords:

self-regulation in the media, journalistic standards, law, ethical norms, media literacy, marketing strategies

Abstract

In our country, the mechanism of self-regulation in the media is actively being implemented. Taking into account the world experience, Ukraine is looking for its own ways to implement it, because this process requires a legal basis, conscious compliance by the media community with the code of ethics and professional standards, finding a balance between business models that would make money and not prevent the media from being socially responsible. It is also worth emphasizing the importance of media education: the higher the population's media literacy, the more it will influence media behavior. The study revealed the components of the mechanism of self-regulation in the media. 1) Regarding legal aspects: compliance with the law regulates media activity at the general level and contributes to the formation of a free media market. However, there is a moral right outside the law and here self-regulation plays role. 2) Regarding the observance of journalistic standards and the code of ethics: the main thing is to cover information truthfully and objectively, not to lie, not to mislead. 3) Regarding media literacy: journalists must feel the public demand for quality media in order to be accountable to the audience. That is, the professionalism of journalists should be developed in parallel with the public media literacy. 4) Regarding marketing strategies: a critical-thinking audience will demand quality content from the media and will be picky about the choice of media. If an educated society becomes a catalyst for the success or even the survival of the media, then it is necessary to look for new marketing ways, how to increase the economic efficiency of the functioning of the media business in such conditions. The article presents the opinions of experts on problems related to self-regulation in the media, describes the possibility of journalists working out the "rules of the game" in the media field, briefly describes the activities of public bodies that contribute to the observance of professional ethical standards in the Ukrainian media and the formation of society's demand for quality journalism.

References

Будівська Г. (2015). Саморегуляція медіа: чи потрібна вона журналістам? Europian journalism abservatory. URL: ttps://ua.ejo-online.eu/2277/etyka-ta-yakist

Гумор, сатира чи гейміфікація? Як медіа просувають медіаосвіту на своїх ресурсах. (2021). Фільтр. Національний проєкт з медіаграмотності. URL: https://filter.mkip.gov.ua/gumor-satyra-chy-gejmifikacziya-yak-mediaprosuvayut-media в ваosvitu-na-svoyih-resursah/ (дата звернення: 10.03.2023)

Контроль і свобода: навіщо потрібне саморегулювання ЗМІ. (2021). ДОМ. URL: https://kanaldom.tv/kontroli-svoboda-zachem-nuzhno-samoregulirovanie-smi/ (дата звернення: 12.03.2023)

Матевощук В. (2017). Журналісти повинні відчувати суспільний запит на якісне медіа. Media lab. URL: https://medialab.online/news/zhurnalisty-povy-nni-vidchuvaty-suspil-ny-j-zapy-t-na-yakisne-media/ (дата звернення: 08.03.2023)

Назарук Т. (2015) Саморегуляція в медіа: світовий досвід. Детектор медіа. URL: https://ms.detector.media/mediaanalitika/post/13308/2015-05-22-samoregulyatsiya-v-media-svitovyy-dosvid/ (дата звернення: 08.03.2023)

Практичний досвід саморегуляції: як працює за кордоном і як має бути у нас. (2021). Центр демократії та верховенства права. URL: https://cedem.org.ua/news/samoregulyatsiya-obgovorennya/ (дата зверенння: 10.03.2023)

Сокуренко Л. (2016). Медіавласність по-українськи: бізнес чи інструмент впливу. The ukrainians. URL: https://theukrainians.org/vlasnist-media/ (дата звернення: 08.03.2023)

Саморегуляція в українських медіа: як це працює? Комісія з журналістської етики підготувала перший в Україні посібник з теми. (2021). КЖЕ. URL: https://cje.org.ua/library/samoregulyaciya-v-ukrayinskyh-media-yak-cepracyuye-komisiya-z-zhurnalistskoyi-etyky/ (дата звернення: 12.03.2023)

Published

2023-06-28

How to Cite

Markiv О. Т., Markiv І. П., & Bilorustseva Т. М. (2023). COMPONENTS OF THE SELF-REGULATION MECHANISM IN THE MEDIA: LEGAL PRINCIPLES, JOURNALISTIC STANDARDS, MEDIA LITERACY, MARKETING STRATEGIES. Культурологічний альманах, (1), 181–187. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.24

Issue

Section

CULTUROLOGY