ВИДАВНИЧА ДІЯЛЬНІСТЬ ДИРИГЕНТКИ ЕЛЕОНОРИ ВИНОГРАДОВОЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.31

Ключові слова:

дитячий хор, хорова культура, хормейстер, Елеонора Виноградова

Анотація

У статті розкрито роль репертуару в дитячому хорі як важливої складової хорового виконавства, навколо якого вибудовується навчально-виконавський процес. Проаналізовано досвід сучасних упорядників хорових творів для дітей. Представлено огляд та розглянуто зміст репертуарних збірок укладача провідного дитячого хормейстера другої половини ХХ та початку ХІ століття, художнього керівника хору хлопчиків та юнаків «Дзвіночок» (1966–1983), дитячого хору «Любисток» (1983–1986), хору хлопчиків та юнаків Київської спеціалізованої музичної школи ім. М. Лисенка (1986–1997), та «Київський Кантус» (1997–2003), професора, Заслуженого діяча культури Елеонори Олексіївни Виноградової. Спроба описати методику підбору репертуару та укладання збірок довела, що диригентка перебувала у постійному творчому пошуку. Підкреслено, що підґрунтям для опрацювань репертуару для дітей Елеонори Олексіївни слугували творчість відомих композиторів, мистецька комунікація між дитячими хоровими колективами, а також активна концертна та громадська діяльність. Важливо й те, що нею було враховано підхід до духовних запитів дітей, завдяки чому вони перебувають у стані активного пізнання себе та світу через активну участь у хоровій співтворчості. З’ясовано, що зміст нотних збірників в упорядкуванні Елеонори Виноградової мав певне прагнення реалізації завдання до поставленої мети та вплив на формування дитячої хорової культури. Визначено сутнісні ознаки репертуарної «політики» кінця ХХ століття. У результаті дослідження виявлено, що вибір репертуару (хорових творів для вивчення) завжди був гострою практичною проблемою, що не втрачає своєї актуальності і тепер. Це пояснюється соціокультурною ситуацією: наявність провідних хорових дитячих колективів із високим рівнем виконавської майстерності таких, як «Дзвіночок». Наголошується важлива роль у справі вивчення, популяризації культурних надбань. Адже через культурні традиції, акумульовані зокрема у рукописному і друкованому доробку нації, здійснюється зв’язок часів і епох.

Посилання

Бенч О. (2002) Український хоровий спів. Актуалізація звичаєвої традиції. Київ. С. 165.

Бермес І. (2015) Репертуар дитячого хору як педагогічна проблема. Молодь і ринок №9 (128). С. 15–19. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2015_9_5

Виноградова Е. (1982) Співає «Дзвіночок». Музична Україна, Київ. С. 104.

Зеленецька І. (2005) Співають діти на уроках музики початкових класів. Кам’янець-Подільський : Абетка. С. 172.

Карась Г. В. (2021) Фемінізація української хорової культури першої половини ХХ століття (на прикладі життєтворчості Платоніди Щуровської-Россіневич). Синергетична парадигма української хорової культури : Колективна монографія. Рига, Латвія : “Baltija Publishing”. 270 с. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-035-3-1

Кушка Я. (2007) Збірник пісень для школярів. Вінниця, Нова книга. С. 123.

Кречко, Н. М., & Якобенчук, Н. О. (2019). Дитячий хоровий спів та його роль у музичній культурі. Імідж сучасного педагога, (2(185), 76–79. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-2(185)-76-79

Кречко Н. (2017) Характерні ознаки репертуарної політики академічних хорових колективів України в контексті розвитку вітчизняної хорової культури другої половини ХХ століття. «Молодий вчений» №10 (50). С. 284–289. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/10/65.pdf

Лащенко А. (1999) Про відродження духовної музики. Мистецькі обрії. Академія мистецтв України. Київ. С. 85–89.

Б. М. Фільц. (2005). Виноградова Елеонора Олексіївна . У І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк ... та Я. С. Яцків (Ред.), Енциклопедія Сучасної України. Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. https://esu.com.ua/article-34080

Чучман В. (2021) Ліричні та жартівливі пісні в обробці для дитячо-юнацького хору. Львів. Растр-7. С. 124.

Шамро Л. (2018) Барвіночки. Збірка пісень для дитячого хору. Вінниця. Нова Книга. С. 96.

Шатова І. (2005) Стильові основи одеської хорової школи. Дис. канд. мистецтв. ОНМА. Одеса. С. 165.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-28

Як цитувати

Щербій, С. (2023). ВИДАВНИЧА ДІЯЛЬНІСТЬ ДИРИГЕНТКИ ЕЛЕОНОРИ ВИНОГРАДОВОЇ. Культурологічний альманах, (1), 232–237. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.31

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ