ОБРАЗ РАДЯНСЬКОГО ОСВІТЯНИНА ДОБИ ДЕСТАЛІНІЗАЦІЇ (1953–1964 РОКИ) У ТВОРАХ ОЛЕСЯ ГОНЧАРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.13

Ключові слова:

УРСР, десталінізація, Олесь Гончар, соцреалізм, освітяни, повсякдення, українська література.

Анотація

У статті досліджується репрезентація образу радянського освітянина у творчості Олеся Гончара періоду десталінізації (1953–1964 років). На основі аналізу листів, щоденників та прозових творів автора досліджується, як зображував і рефлексував роль освітян у радянському суспільстві в цей трансформаційний період Олесь Гончар. Завдяки проведеному аналізу його творів, стаття проливає світло на еволюцію сприйняття та зображення ним радянських педагогів, в час, коли країна зазнала значних політичних і соціальних змін після смерті Йосипа Сталіна. Образ освітянина поступово змінювався від «Таврії» та «Перекопу» й до «Собору». Відбувалася його еволюція від образу канонічного палкого вчителя-революціонера, агітатора та пристрасного ліквідатора неписьменності, до рядового й майже непомітного функціонера в «Тронці». Згодом, зміни досягають свого апогею у образі освітянина-захисника народних традицій, скарбів та духовних багатств в «Соборі». У творах цього періоду немає вчителів, яких можна було б вважати яскравими особистостями, всі освітяни, не зважаючи на зміни в системі, залишаються у баченні автора людьми-функціями. Проте у більшості творів Олеся Гончара цих років освітянин залишається мірилом моральності та порядності, захисником традиційних українських цінностей. Зважаючи на зміст щоденників Олеся Гончара з великою імовірністю він проходив в цей період схожі трансформації як громадянин та особистість. Отримані результати сприяють кращому розумінню культурних та інтелектуальних зрушень, які відбулися в цей вирішальний період радянської історії.

Посилання

(1999) Тернистим шляхом до храму: Олесь Гончар в суспільно-політичному житті України 60–80-х рр. XX ст. Київ: Рідний край. 304 с. 2. Галич В. (2004) Олесь Гончар – журналіст, публіцист, редактор: еволюція творчої майстерності. Київ: Наук. думка. 816 с.

Гончар О. (1987) Твори: В 7-и т. Київ: Дніпро. Т. 2. 717 с.

Гончар О. (1987) Твори: В 7-и т. Київ: Дніпро. Т. 3. 559 с.

Гончар О. (1987) Твори: В 7-и т. Київ: Дніпро. Т. 5. 487 с.

Гончар О. (1992) Собор. Київ: Веселка. 256 с.

Гончар О. (2002) Щоденник: У 3 т. (1943–1967). Київ: Веселка. Т. 1. 455 с.

Гончар О. (2003) Щоденник: У 3 т. Київ: Веселка. (1968–1983). Т. 2. 607 с.

Гончар О. (2008) Листи. Київ: український письменник. 431 с.

Гоян Я. (2003) Собор української душі. Київ: Веселка. 62 с.

Лук’яненко О. (2012) Методолого-теоретичні засади дослідження освітянського повсякдення доби «відлиги». Софія:«Бял ГPAД–БГ». С. 3–6.

ЦДАМЛМ України. Ф. 590, оп. 1, спр. 582. Арк. 210.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-18

Як цитувати

Найденко, Т. О. (2023). ОБРАЗ РАДЯНСЬКОГО ОСВІТЯНИНА ДОБИ ДЕСТАЛІНІЗАЦІЇ (1953–1964 РОКИ) У ТВОРАХ ОЛЕСЯ ГОНЧАРА. Культурологічний альманах, (2), 103–109. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.13

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ ТА АРХЕОЛОГІЯ