РОЛЬ МІФУ В КУЛЬТУРІ КОНСЬЮМЕРИЗМУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.15

Ключові слова:

consumer culture, споживацтво, «незавершений проект», міф, міфотворчість, бриколаж

Анотація

Сonsumer culture є певного роду стандартом цінностей, які виробляють, встановлюють, лімітують, регулюють та навіть нормують споживацький контент сучасної людини. Не останню роль в цій системі відіграє міф, оскільки саме його штучно сконструйована форма дозволяє конкретизувати річ чи процес та акцентувати на них увагу людини, яка не вдаючись до зайвих рефлексивних чи свідомісних маніпуляцій та дій підхоплює пропоновану «порожню облуду». Відтак, в даному дослідженні ми розглянемо структуру міфу: його формотворення в архаїчно-традиційному та сучасному виявах. А точніше, спробуємо обґрунтувати думку, що надмірне міфотворення до якого схиляється сучасна культура є не більше ніж процесом безґрунтовної симуляції та впадання в ілюзії, що спричиняє «хворобу» сучасності, як на суспільному так і духовному рівнях буття людини. Якщо в кращих традиціях юнгіанської думки, сприйняти той факт, що людина без міфу неможлива, оскільки за інших обставин, вона є вирваною з коренем рослиною, що втратила зв'язок з минулим. То на сьогодні ми можемо констатувати факт «виривання», який вже відбувся, а той спосіб в який людина продовжує міфотворення є безсвідомим маренням на тлі суспільних та культурних міфологем. Таким чином, в межах культури споживацтва встановлюються практики автоматичного та безсвідомого прийняття всього, що постулює міф. А вкрай поспішне мислення сучасної людини не залишає місця для розважливого критичного погляду обивателя. Людина виявляється надто податливим реципієнтом, що ладен повсякчас сходити до рівня симулякра у всій його повноті вираження. І власне, позбутість міфу будь-якої чудернацької витворності, лише підтверджує пласкість людського світосприйняття. Людина дивиться на міф, немовби зачудований першовідкривач на природну дивовижу. Власне таким чином і розчаровується в ньому та перекочовує до наступної міфологеми.

Посилання

Горський В. (1995). Міф у сучасній культурі та його модифікації на тлі історико-філософського українознавства. К. : Дух і літера, С. 92–112.

Костюк І. (2016). Міф як соціокультурний феномен: функціональне навантаження. Вісний Львівської академії мистецтв, Вип. 21. С. 367–378.

Barthes R. (1970). Mythologies. Paris: Seuil, 239 р.

Baudrillard J. (1974). La société de consommation : ses mythes, ses structures. Paris: Gallimard, 180 р.

Campbell J. (2008). The Hero with a Thousand Faces (Collected Works of Joseph Campbell). Hardcover, 432 р.

Campbell J. (1997). Man and Myth. HighBridge Company, 300 р.

Lévi-Strauss C. (1962). La Pensée sauvage, Paris: Plon, 370 р.

Mul, J. (2014). Plessner’s Philosophical Anthropology. Perspectives and Prospects. Amsterdam University Press, 495 р.

Scheler, M. (1988). The position of man in space. The problem of man in Western philosophy. Brookings Institution New, P. 31–95.

Tillotson, JS and Martin, D (2014). Understanding myth in consumer culture theory. In: Myth and the Market. (Myth and the Market, 19–21 June 2014. Carlingford, Ireland. Р. 184–195.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-25

Як цитувати

Гречкосій, Р. М. (2023). РОЛЬ МІФУ В КУЛЬТУРІ КОНСЬЮМЕРИЗМУ. Культурологічний альманах, (3), 112–118. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.15