ЕТНОКУЛЬТУРНІ ІДЕОЛОГЕМИ ПРОТОІЄРЕЯ ІОАННА РОМАНІДІСА ТА ЇХ ЗГУБНІСТЬ ДЛЯ ПРАВОСЛАВ’Я ХХІ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.4Ключові слова:
політика, сотеріологія, франки, ромеї, ідеологізація богослов’я.Анотація
Стаття містить огляд головних богословських та етнокультурних поглядів протоієрея Іоанна Романідіса – одного з трьох найвпливовіших представників грецького неоправослав’я 1960-х років. На тлі поступового розкриття наскрізно політизованої думки Романідіса пізнього періоду його роботи автор унаочнює небезпеку ідеологізації християнства та неприпустимість його звуження до статусу етноцентричної релігії. Присвятивши свої ранні статті та докторську дисертацію реабілітації патристичної сотеріології, грецький науковець заклав міцний фундамент для подальшого багаторічного інтелектуального змагання зі схоластичними моделями західної християнської думки, що інфільтрувалися в грецьке богослов’я та значно модифікували його. Відкрите несприйняття Романідісом західної інтелектуальної культури було не лише теоретичним. Із 1977 р. він здійснює практичні кроки для реалізації себе в політичному полі Греції як представника правоконсервативних сил. Характерною ознакою богослов’я Романідіса є його імперська сутність, водночас будь-які інші форми державного устрою богослов таврує як невідповідні Божому задуму. Посутньо конспірологічна теорія дослідника полягала в уявленні про те, що європейські історики модерної доби буцімто імпліцитно обстоювали позиції франкського християнства, надто увиразнюючи відмінності між грецьким і латинським християнством патристичної доби. На противагу конструюванню політичної теології з непорушними біблійними засновками Романідіс фактично запропонував програму з ідеологізації та політизації православного богослов’я, де етнокультурні ідеологеми були головною точкою відліку для подальших розвідок. У висновках статті міститься компаративний аналіз контрмодерного антизахідництва Романідіса та неоімперського проєкту сучасної РПЦ як двох прикладів цивілізаційного націоналізму.
Посилання
Demacopoulos, G. E., & Papanikolaou, A. (Eds.). (2013). Orthodox Constructions of the West. New York: Fordham University Press. https://doi.org/10.5422/fordham/9780823251926.001.0001
Hovorun, C. (2018). Political Orthodoxies: The Unorthodoxies of the Church Coerced. Minneapolis, MN: Fortress Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv14h4jt
Kalaitzidis, P. (2013). The Image of the West in Contemporary Greek Theology. In G. E. Demacopoulos, & A. Papanikolaou (Eds.), Orthodox Constructions of the West (pp. 142–160). New York: Fordham University Press. https://doi.org/10.5422/fordham/9780823251926.003.0009
Ladouceur, P. (2019). Modern Orthodox Theology: ’Behold, I Make All Things New’. London: T&T Clark.
Louth, A. (2015). Modern Orthodox Thinkers: From Philokalia to the Present. London: Society for Promoting Christian Knowledge.
Papathanasiou, A. N. (2008). Some Key Themes and Figures in Greek Theological Thought. In M. B. Cunningham, & E. Theokritoff (Eds.), The Cambridge Companion to Orthodox Christian Theology (pp. 218–231). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521864848.015
Plested, M. (2021). Twentieth-Century Orthodox Reception of Aquinas. In M. Levering, & M. Plested (Eds.), The Oxford Handbook of the Reception of Aquinas (pp. 442–451). Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198798026.013.26
Romanides, J. S. (1981). Franks, Romans, Feudalism, and Doctrine: An Interplay Between Theology and Society. Brookline, MA: Holy Cross Orthodox Press.
Romanides, J. S. (2002). The Ancestral Sin. (George S. Gabriel, Trans. & Introd). Ridgewood, NJ: Zephyr Publishing.
Shymanovych, A. (2022). Christos Yannaras’s View on the History of Western Theology from St. Augustine to Nietzsche. Theological Reflections: Eastern European Journal of Theology, 20 (2), 103–114. https://doi.org/10.29357/2789-1577.2022.20.2.8
Yannaras, C. (2006). Orthodoxy and the West: Hellenic Self-Identity in the Modern Age. Brookline, MA: Holy Cross Orthodox Press.