ФІЛОСОФСЬКІ МЕЙНСТРИМИ ІНТЕЛЕКТУ СУЧАСНОГО ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.15Ключові слова:
інтелект, структура інтелекту, гносеологічний, соціальний аспект інтелекту.Анотація
У статті проаналізовано деякі наукові джерела стосовно інтелекту, розглянуто генезис поняття інтелекту, показано, що інтелект об’єктивний за змістом і при цьому суб’єктивний за ідеальною формою, тому що виражається в неповноті, однобічності, неадекватності відображення дійсності, яка задіяна в активній людській діяльності. Доведено, що зміст інтелекту характеризується органічною єдністю об’єктивної та суб’єктивної сторін. Розкрито дві складові структури інтелекту кожної людини, незважаючи на різні здібності до розумової діяльності, індивідуальність, неповторність, – гносеологічну і соціальну, гносеологічний і соціальний способи взаємозв’язку його складників та їх функціонування. Доведено, що гносеологічний складник характеризує зрілість мислення людини, специфіку і рівень пізнавальної та перетворюючої могутності її розуму і містить здатності людини: до цілеспрямованого, активного, адекватного відображення об’єктивної дійсності; до творчого рішення виникаючих проблем, при цьому переходячи від вирішення одного завдання до вирішення іншого; до опори на загальнонаукові та спеціальні методи пізнавальної діяльності; здатність до передбачення; до інтуїції. Охарактеризовано практичну і теоретичну форми інтелекту, які реалізуються в діяльності військовослужбовця. Висвітлено соціальні аспекти інтелекту: він є продукт довгого суспільно- історичного розвитку, основу якого становить процес матеріального і духовного виробництва; у ньому віддзеркалюється вся палітра сучасних суспільних відносин, а саме рівень демократичного, наукового, естетичного розвитку нашої держави, суспільного розподілу праці, особливо це проявляється в разі професійної спрямованості інтелекту; розподіл інтелекту за такими видами, як: вербальний, логічний, просторовий, професійний, фізичний, соціальний, духовний, творчий, практичний, академічний інтелект.
Посилання
Варій, М. Й. (2009). Психологія : навч. посібник. Київ : Центр учбової літератури. С. 288.
Євдокімова, О. О., Пономаренко, Я. С. (2018). Соціальний інтелект поліцейських у контексті їх комунікативної компетентності. Право і безпека, 1 (68), 31–38.
Козубцов, І. М. Феномен методологічної культури ад’юнктів. (2016). Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони, 1, 136–143.
Лісовський, П. М., Лісовська, Ю. П. (2017). Інтелектуалознавство : навч. посіб. Київ : Персонал. 320 с.
Носенко, Е. Л., Коврига, Н. В. (2003). Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції : монографія. Київ : Вища школа. 148 с.
Пономаренко, Я. С. (2019). Емоційний інтелект як інтегральна ознака особистості поліцейського в ситуаціях проблемного спілкування. Вісник харківського національного університету внутрішніх справ. Харків. С. 372–375.
Смульсон, М. Л. (2002). Психологія розвитку інтелекту в ранній юності : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07 ; Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ. 461 с.
Філософський енциклопедичний словник (2002). Інститут філософії ім. Г. С. Сковороди НАНУ. Київ : Абрис, С. 742 с.
Яковенко, О. В. Психологічний практикум : методичний посібник (2017). Київ : НВП ІНТЕРСЕРВІС. Ч. 1. 48 с.
Wikipedia. URL: https://uk.wikipedia.org›wiki (дата звернення: 01.04.2024).