РЕАЛІЗАЦІЯ ПРИНЦИПУ ІСТОРИЧНОЇ ДОСТОВІРНОСТІ В УКРАЇНСЬКОМУ КІНЕМАТОГРАФІ XXI СТ.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.43

Ключові слова:

принцип історизму, історична достовірність, український кінематограф.

Анотація

Наукове дослідження присвячено розгляду контексту історичної достовірності в історичних фільмах українського кінематографу. Історична достовірність – це поняття, яке оцінює точність і правдивість історичних описів та інтерпретацій подій відповідно до реальних фактів, на основі надійних джерел, належної методології, з урахуванням історичного контексту та об’єктивності й підтвердженням даних за допомогою незалежних джерел. Проте в кінематографі, світовому та українському, при створенні так званих історичних фільмів цей принцип найчастіше поступається різноманітним аспектам, наприклад режисерському баченню. Історична достовірність може стосуватися таких елементів фільму, як декорації, а саме: зовнішнє та внутрішнє оформлення будівель тієї епохи, у якій розгортаються події фільму, костюми, обладунки, зброя, особливості мови, манери розмови персонажів тощо. Елементами цього можуть бути й окремі персонажі та події, які мали місце в реальності. У статті автором проаналізовано такі українські стрічки в історичному жанрі: «Мамай» (режисер Олесь Санін), «Хайтарма» (режисер Ахтем Сеітаблаєв), «Крути 1918» (режисер Олексій Шапарєв). На основі цього аналізу автор робить висновки про те, як історична достовірність у цих фільмах поєднується з баченням їх творців та як вона відображена в них взагалі, які елементи в цих стрічках впливають на якісне чи не дуже її відображення. На основі розгляду сюжетів цих фільмів та методів, якими творці досягали історичної достовірності, автор наголошує на важливості інтерпретації тих чи тих персонажів і подій, деталей їхніх характерів та поглядів, що впливає не тільки на історичну достовірність стрічки, а й на її ідеологічне забарвлення, що автор уважає важливим у контексті формування ідей патріотизму та національної ідентичності в стрічках на історичну тематику, які зображають ті чи ті важливі віхи української історії.

Посилання

Брюховецька, Л. (2003). «Богдан Зіновій Хмельницький». URL: https://web.archive.org/web/20050514162801/ http://www.ktm.ukma.kiev.ua/show_content.php?id=110

Генконсул РФ у Криму демонструє відданість ідеям Сталіна, вважаючи татар зрадниками. (2013). URL: https://web.archive.org/web/20170428013852/https://tyzhden.ua/News/80156

Грабович, І. (2019). «Крути 1918» – ще раз про історичне кіно. URL: https://www.ukrinform.ua/rubricculture/2636719-kruti-1918-se-raz-pro-istoricne-kino.html

Грабович, І. (2019). «Крути 2018» Олексія Шапарєва – безпорадна калька з російського псевдоісторичного кіно. URL: https://cutt.ly/8ey4mXRy

Десятерник, Д. (2003). «МАМАЙ», або Повернення української притчі. URL: https://day.kyiv.ua/article/panorama-dnya/mamay-abo-povernennya-ukrayinskoyi-prytchi

Карапінка, М. (2013). Хайтарма – поетична розповідь про трагедію одного народу. URL: https://cutt.ly/Dey4GISD

Коран, хлеб и земля – этого достаточно, чтобы жить… (2015). URL: https://islam.in.ua/ru/kultura/koran-hlebi-zemlya-etogo-dostatochno-chtoby-zhit

Олесь Санін: Хто боїться Мамая? (2003). URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2003/03/3/2993003/

Підгора-Гвяздовський. Я. (2019). Через тернії: «Крути 1918». URL: https://cutt.ly/aey4nHav

Притула, В. (2013). На великий екран виходить перший кримськотатарський фільм про депортацію «Хайтарма». URL: https://www.radiosvoboda.org/a/24987485.html

Руккас, А. (2019). «Крути-1918». Де закінчується історія й починається вигадка? URL: https://web.archive.org/web/20200224052712/http://www.istpravda.com.ua/articles/2019/02/21/153681/

Харченко, Т. (2013). Режиссер фильма «Хайтарма»: Я благодарен генконсулу России за неимоверный пиар нашей картины. URL: https://cutt.ly/oey4D5VD

Хто боїться Мамая? (частина ІІ: Історичний фільм). (2001). URL: https://web.archive.org/web/20101023044055/ http://www.kinokolo.ua/articles/67/

Хто боїться Мамая? (частина ІІІ: Сюжет(и)). (2001). URL: https://web.archive.org/web/20101017151625/http://www.kinokolo.ua/articles/68/

Хто боїться Мамая? (частина VI: Хто і як фільмує «Мамая»). (2001). URL: https://web.archive.org/web/20101023032716/http://www.kinokolo.ua/articles/71/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-16

Як цитувати

Єпик, Д. В. (2024). РЕАЛІЗАЦІЯ ПРИНЦИПУ ІСТОРИЧНОЇ ДОСТОВІРНОСТІ В УКРАЇНСЬКОМУ КІНЕМАТОГРАФІ XXI СТ. Культурологічний альманах, (2), 351–358. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.43

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ