ПРИНЦИП ІСТОРИЗМУ В КІНЕМАТОГРАФІ: СВІТОВИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.36

Ключові слова:

принцип історизму, український кінематограф, українське кіно ХХ–ХХІ ст., світовий кінематограф, історичність

Анотація

Дане наукове дослідження присвячене розгляду принципу історизму – одного із основних принципів досліджень, що застосовуються у різних галузях і наукових напрямах. Принцип історизму у кінематографі часто реалізується по-різному. Іноді, він працює лише для створення необхідної стрічці атмосфери, іноді – задля демонстрації сюжету, якомога ближчого до реальних історичних подій. Контекст історизму може стосуватися різних аспектів, наприклад, використання у сюжеті відомих історичних постатей для відображення їх реального життя, або задля авторської їх інтерпретації, використання історичної епохи для демонстрації авторського сюжету, який є більш легендарним, але має в собі історичні елементи. З точки зору розкриття принципу історизму в даній статті наведені та проаналізовані зарубіжні та українські історичні фільми, розглянуті різні аспекти застосування цього принципу в таких фільмах. Автором проведено порівняльний аналіз принципу історизму в фільмах, які претендують на історичність, різницю в такому застосуванні та доцільність у контексті історичності. Автором було проаналізовано наступні фільми – «Бонні і Клайд» (1967), «Король Артур» (2004), «Крути 1918» (2020), «Хайтарма» (2013), а також «Кіборги» (2017) та «Іловайськ 2014: Батальйон «Донбас» (2019). У результаті дослідження було зроблено висновки, у яких зазначено, що принцип історизму в історичному кінематографі, який стосується відображення реальних історичних подій, слід застосовувати, враховуючи консультації істориків та опрацювання історичних документів, роботу з архівами, або ж свідченнями осіб, що брали участь у тих чи інших історичних подіях. Автор наголошує на великих можливостях українського історичного кінематографу у висвітленні історії України та важливість доцільного застосування принципу історизму у різножанрових ігрових проєктах. Також, автор виділяє важливість створення українського історичного кіно саме українськими режисерами.

Посилання

Gilliat P. (1967). “The Party”. URL: https://www.newyorker.com/ magazine/1967/08/19/the-party-4.

Harris M. (2008) Pictures at a revolution: Five Movies and the Birth of the New Hollywood.

Kael P. (1967). “Bonnie and Clyde”. URL: https://www.newyorker. com/magazine/1967/10/21/bonnie-and-clyde.

Matthews J. (2004) King Arthur – Key historical facts. URL: https://www.indielondon.co.uk/film/king_arthur_historical_facts.html.

Rowland R. (2004) Warrior queens and blind critics. URL: https://web.archive.org/web/20040716000044/http://www.cbc.ca/arts/features/kingarthur/.

Salmi H. (1995). Film as Historical Narrative. Film-Historia, Vol. V, № 1 45–54.

Smith N. (2004) Review: King Arthur. URL: http://news.bbc.co.uk /2/hi/entertainment/3871541.stm.

Youngs I. (2004) King Arthur film history defended. URL: http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/3937817.stm.

Грабович І. (2019). «Крути 1918» – ще раз про історичне кіно. URL: https://www.ukrinform.ua/rubricculture/2636719-kruti-1918-se-raz-pro-istoricne-kino.html.

Карапінка М. (2013). Хайтарма – поетична розповідь про трагедію одного народу. URL: https://risu.ua/haytarmapoetichna-rozpovid-pro-tragediyu-odnogo-narodu_n106793?fbclid=IwAR0dJHZ-QzjeqfDjZeOZwIxIZcLtaevMdKEpWDG7h48qcN0BsqSDjn8Uac.

Корчевська В. (2019). Михайло Бриних: «Іловайськ 2014. Батальйон «Донбас» – це жодним чином не пропагандистський фільм, але, безсумнівно, патріотичний». URL: https://web.archive.org/web/20190830184104/http://m.tyzhden.ua/Culture/234480.

Мирний В. (2019). Не чужа земля. Рецензія на фільм Іловайськ 2014. Батальйон Донбас. URL: https://web.archive.org/web/20190830181641 /http://style.nv.ua/ukr/kultura/ilovaysk-2014-batalyon-donbas-filmrecenziya-nv-50039752.html.

Перший кримськотатарський фільм про депортацію «Хайтарма» (Повернення) виходить на великий екран (+трейлер). (2013). URL: https://texty.org.ua/fragments/45794/Pershyj_krymskotatarskyj_film_pro_deportaciju_Khajtarma_Povernenna-45794/?fbclid=IwAR0nBWiwwhQUmCtAQ0iq NsyUQoAoQFYwfJsBGWsk1pclkmLFEMsZ4X1TQmI.

Руккас А. (2019). "Крути-1918". Де закінчується історія й починається вигадка? URL: https://web.archive.org/web/20200224052712/ http://www.istpravda.com.ua/articles/2019/02/21/153681/.

Шурхало Д. (2019). Фільм «Крути 1918»: що лишилося від реальних подій? URL: https://www.radiosvoboda.org/a/29773978.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-25

Як цитувати

Єпик, Д. В. (2023). ПРИНЦИП ІСТОРИЗМУ В КІНЕМАТОГРАФІ: СВІТОВИЙ ТА УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ. Культурологічний альманах, (3), 256–263. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.36

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ